Orthopedagogie - Orthopedagogie Verkort Programma - Onderdelen - Paper |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10196 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
O |
Periode binnen het modeltraject: |
M:2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
6 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Moentjens Gwendy Stinkens Wim Vandersteene Tom
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De paper is een werkstuk waarin een (ortho)(ped)agogische thema wordt uitgediept en waarin de eigen visie zichtbaar wordt gemaakt. Het gaat om een beschouwende, goed afgebakende en systematisch opgebouwde tekst waarin de onderliggende redenering duidelijk werd gemaakt. De stelling moet op een (ortho)(ped)agogische wijze benaderd worden. Dit betekent dat de student(e) de motivatie en de argumenten vanuit een (ortho)(ped)agogisch perspectief formuleert. Met ‘eigen visie’ willen we bedoelen dat de tekst geschreven werd vanuit een persoonlijke invalshoek. De tekst is gekleurd door het eigen referentiekader. We verwachten dus veel meer dan een persoonlijke reflectie op de opgegeven stelling.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OM104 Refereert correct. Brengt informatie uit verschillende bronnen samen. Kadert informatie binnen een grotere context. Hanteert technieken en methoden van onderzoek. Past beschrijvend onderzoek adequaat toe. Gaat op zoek naar geformuleerde oplossingen in de (wetenschappelijke) literatuur om een gelijkaardige situatie aan te pakken.
- OM105 Analyseert een voor hem / haar nieuw (niet eerder behandeld) probleem. Relateert een probleem aan reeds gekende en opgeloste problemen. Brengt een creatieve oplossing tot stand. Vraagt gericht hulp bij eventuele moeilijkheden.
- OM107 Verduidelijkt en schrijft ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke en correcte taal neer. Presenteert ideeën en feiten op heldere wijze. Maakt gebruik van juiste communicatiemiddelen.
- OM109 Is zich bewust van de eigen cultuur als basis voor kennismaking met andere culturen. Gaat op een professionele wijze om met cultuurverschillen. Heeft de startbekwaamheid om zich te integreren in een internationale omgeving.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OM211 Bepaalt eerst de hoofdlijnen en detailleert later. Ziet informatietekort, zoekt naar aanvullende informatie. Analyseert een taak of werkproces. Beschikt over methoden om complexe problemen aan te pakken en de oplossing te evalueren. Komt door verder onderzoek tot oplossingen en hanteert hiertoe relevante kennis en (theoretische) inzichten.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
Denk- en redeneervaardigheid
- Hanteert geleerde begrippenkaders actief in praktijksituaties
- analyseert praktijksituaties
- Integreert de wisselwerking theorie / praktijk in zijn orthopedagogisch handelen
Informatie verwerven en verwerken
- Doet aan communicatieve informatieverwerking.
- Hanteert functioneel ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer, tekstverwerkingsprogramma's, databanken en rekenblad.
Kritisch reflecteren
- Geeft zijn mogelijkheden, grenzen en beperkingen aan
- Hanteert kritische zelfreflectie als een beroepshouding
- Geeft op basis van die reflectie de eigen loopbaan permanent en actief vorm.
Wetenschappelijke toepassing
- Refereert correct
- Gaat op zoek naar geformuleerde oplossingen in de literatuur om een gelijkaardige situatie aan te pakken
Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- Analyseert een voor hem / haar nieuwe (niet eerder behandeld) probleem
- Relateert een probleem aan reeds gekende en opgeloste problemen
- Vraagt gericht hulp bij eventuele moeilijkheden
Beschikken over het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- Verduidelijkt en schrijft ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke en correcte taal neer.
- Presenteert ideeën en feiten op heldere wijze
- Maakt gebruik van juiste communicatiemiddelen
Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
- Identificeert op basis van een kritische reflectie op het eigen functioneren
- Formuleert leerpunten
- Gaat op zoek naar wegen om de vastgestelde punten weg te werken
- Verbreedt en verdiept de eigen competenties door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling
Internationale gerichtheid
- Is zich bewust van de eigen cultuur als basis voor kennismaking met andere culturen
- Gaat op een professionele wijze om met cultuurverschillen
Oplossingsgericht werken
- Maakt een onderscheid tussen hoofdzaken, bijzaken, bepaalt eerst de hoofdlijnen en detailleert later
- Ziet informatietekort, zoekt naar aanvullende informatie
- Analyseert een taak of een werkproces
- Beschikt over verschillende methoden om complexe problemen aan te pakken en de oplossing te evalueren
- Komt door vragen of verder onderzoek tot oplossingen en hanteert hiertoe relevante kennis en theoretische inzichten.
|
LEERINHOUDEN
|
De leerinhouden zijn paper-specifiek en die zin afhankelijk van de keuze van de student.
|
STUDIEMATERIAAL
|
teksten, literatuur in functie van de uit te werken paper
teksten rond refereren
richtlijnen doelstellingen en werkwijze paper
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
6
|
lesuren
|
03,45
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
168
|
klokuren
|
96,55
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
De paper zal beoordeeld worden door de paper-begeleider. Zij zal de competenties beoordelen in het individuele werkstuk, die aangegeven zijn in het document 'Sluitstuk van de opleiding: paper.'
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|