ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

Orthopedagogie - Orthopedagogie Verkort Programma - Onderdelen - Paper
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10196
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: O
Periode binnen het modeltraject: M:2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 6
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Moentjens Gwendy
Stinkens Wim
Vandersteene Tom


 

KORTE OMSCHRIJVING

 

De paper is een werkstuk waarin een (ortho)(ped)agogische thema wordt uitgediept en waarin de eigen visie zichtbaar wordt gemaakt.
Het gaat om een beschouwende, goed afgebakende en systematisch opgebouwde tekst waarin de onderliggende redenering duidelijk werd gemaakt. De stelling moet op een (ortho)(ped)agogische wijze benaderd worden. Dit betekent dat de student(e) de motivatie en de argumenten vanuit een (ortho)(ped)agogisch perspectief formuleert. Met ‘eigen visie’ willen we bedoelen dat de tekst geschreven werd vanuit een persoonlijke invalshoek. De tekst is gekleurd door het eigen referentiekader. We verwachten dus veel meer dan een persoonlijke reflectie op de opgegeven stelling.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OM104 Refereert correct. Brengt informatie uit verschillende bronnen samen. Kadert informatie binnen een grotere context. Hanteert technieken en methoden van onderzoek. Past beschrijvend onderzoek adequaat toe. Gaat op zoek naar geformuleerde oplossingen in de (wetenschappelijke) literatuur om een gelijkaardige situatie aan te pakken.
  • OM105 Analyseert een voor hem / haar nieuw (niet eerder behandeld) probleem. Relateert een probleem aan reeds gekende en opgeloste problemen. Brengt een creatieve oplossing tot stand. Vraagt gericht hulp bij eventuele moeilijkheden.
  • OM107 Verduidelijkt en schrijft ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke en correcte taal neer. Presenteert ideeën en feiten op heldere wijze. Maakt gebruik van juiste communicatiemiddelen.
  • OM109 Is zich bewust van de eigen cultuur als basis voor kennismaking met andere culturen. Gaat op een professionele wijze om met cultuurverschillen. Heeft de startbekwaamheid om zich te integreren in een internationale omgeving.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OM211 Bepaalt eerst de hoofdlijnen en detailleert later. Ziet informatietekort, zoekt naar aanvullende informatie. Analyseert een taak of werkproces. Beschikt over methoden om complexe problemen aan te pakken en de oplossing te evalueren. Komt door verder onderzoek tot oplossingen en hanteert hiertoe relevante kennis en (theoretische) inzichten.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties

    Denk- en redeneervaardigheid

    • Hanteert geleerde begrippenkaders actief in praktijksituaties
    • analyseert praktijksituaties
    • Integreert de wisselwerking theorie / praktijk in zijn orthopedagogisch handelen

    Informatie verwerven en verwerken

    • Doet aan communicatieve informatieverwerking.
    • Hanteert functioneel ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer, tekstverwerkingsprogramma's, databanken en rekenblad.

    Kritisch reflecteren

    • Geeft zijn mogelijkheden, grenzen en beperkingen aan
    • Hanteert kritische zelfreflectie als een beroepshouding
    • Geeft op basis van die reflectie de eigen loopbaan permanent en actief vorm.

    Wetenschappelijke toepassing

    • Refereert correct
    • Gaat op zoek naar geformuleerde oplossingen in de literatuur om een gelijkaardige situatie aan te pakken

    Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling

    • Analyseert een voor hem / haar nieuwe (niet eerder behandeld) probleem
    • Relateert een probleem aan reeds gekende en opgeloste problemen
    • Vraagt gericht hulp bij eventuele moeilijkheden

    Beschikken over het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

    • Verduidelijkt en schrijft ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke en correcte taal neer.
    • Presenteert ideeën en feiten op heldere wijze
    • Maakt gebruik van juiste communicatiemiddelen

    Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

    • Identificeert op basis van een kritische reflectie op het eigen functioneren
    • Formuleert leerpunten
    • Gaat op zoek naar wegen om de vastgestelde punten weg te werken
    • Verbreedt en verdiept de eigen competenties door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling

    Internationale gerichtheid

    • Is zich bewust van de eigen cultuur als basis voor kennismaking met andere culturen
    • Gaat op een professionele wijze om met cultuurverschillen

    Oplossingsgericht werken

    • Maakt een onderscheid tussen hoofdzaken, bijzaken, bepaalt eerst de hoofdlijnen en detailleert later
    • Ziet informatietekort, zoekt naar aanvullende informatie
    • Analyseert een taak of een werkproces
    • Beschikt over verschillende methoden om complexe problemen aan te pakken en de oplossing te evalueren
    • Komt door vragen of verder onderzoek tot oplossingen en hanteert hiertoe relevante kennis en theoretische inzichten.

    LEERINHOUDEN
    De leerinhouden zijn  paper-specifiek en die zin afhankelijk van de keuze van de student.
    STUDIEMATERIAAL
  • teksten, literatuur in functie van de uit te werken  paper 
  • teksten rond refereren 
  • richtlijnen doelstellingen en werkwijze paper

  • WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    6

     lesuren

      03,45

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    168

     klokuren

      96,55

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode


     

    De paper zal beoordeeld worden door de paper-begeleider.
    Zij zal de competenties beoordelen in het individuele werkstuk, die aangegeven zijn in het document 'Sluitstuk van de opleiding: paper.'

     


    tijd voor examinering
    uren

    %
     
     00,00

    Tweede examenperiode
    • Paper herwerken op basis van feedback.