ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

4 Educatieve benadering van personen met autismespectrumstoornissen - 4BAU2 - Onderdelen - Verdieping & autisme./Verbreding & prof.
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: AU:Educatieve benadering van personen met autismespectrumstoornissen
Code: 40002
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 4
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: 18
Wegingscoëfficient: 18
Totaal aantal contacturen: 64
Totaal studietijd: 468
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Stinkens Wim


 

KORTE OMSCHRIJVING

In OLOD 3 (opleidingsonderdeel 3) van deze banaba autisme willen we de student die werkzaam is in het onderwijs aan kinderen met autisme, werkt als begeleider, opvoeder of ouder van personen  met autisme, voorbereiden op de competenties zoals ze hierna zijn aangegeven. in het perspectief van probleemgedrag, de thuiscontext en volwassenheid.
Naast probleemgedrag en teachh werken we ter verdieping thema's uit. Aan de inhoudelijke reflectie in kleine groep gaat iedere keer een lezing door een deskundige vooraf. Binnen de reflectie leggen we de link met de praktijk van ieders context en het functioneren als beroepspersoonlijkheid.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • AU103 Kan het ijsbergdenken hanteren als middel bij de reflectie rond eigen ontwikkeling. Kan over zijn eigen proces van ontwikkeling en groei in het kijken naar en omgaan met autisme/ evolutie binnen zijn werkcontext, reflecteren. Kan kritisch reflecteren en getuigen van inzicht in een probleemstelling. Kan de reflectieve cyclus hanteren.
  • AU106 Beschikt over de nodige gespreksvaardigheden. Kan zich mondeling en schriftelijk uitdrukken. Kan gevat antwoorden op vragen naar inhoud, persoonlijke verwerking, houding, beroepsvaardigheid en theoretische omkadering. Kan de eigen vorm van communicatie afstemmen op de communicatie van personen met ASS
  • AU107 Heeft inzicht in benaderingen en kan hier een kritische houding tgo ontwikkelen. Verbreedt en verdiept de eigen competenties door zelfstudie en deskundigheidsbevordering. Ontwikkelt een begeleidingshouding waarin de persoon met autisme niet samenvalt met zijn handicap en waar tegelijk aandacht is voor de pervasieve aspecten van autisme.
  • AU108 Kan anderstalige , buitenlandse literatuur hanteren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • AU209 Kan samenwerken in een multidisciplinair team. Neemt verantwoordelijkheid op in het leerteam. Kan samenwerken op een coöperatieve manier in de groep en in de ruime context van een organisatie. Kan het specifieke van ASS vertalen op een gepaste wijze in een team.
  • AU210 Heeft een grondige kennis op het terrein van redzaamheid, vrije tijdsbesteding, commmunicatieve problemen en sociale interacties. Kan in het kader van probleemgedrag via reflectie alternatieven ontwikkelen wat preventie en begeleiding betreft.
  • AU211 Kan vanuit een ondersteuningsdenken zijn handelen sturen. Heeft inzicht in specifieke vragen die zich stellen bij autisme en jonge ontwikkelingsleeftijd, autisme en normale begaafdheid.
Beroepsspecifieke competenties
  • AU314 Heeft een grondige kennis op het terrein van redzaamheid, vrije tijdsbesteding, commmunicatieve problemen en sociale interacties. Kan op deze terreinen informeel onderzoek uitvoeren en op basis hiervan leerdoelen formuleren en uitwerken. Kan een georganiseerde leer- een leefomgeving (of werkomgeving) ontwikkelen voor de persoon met ASS.
  • AU315 Begrijpt de plaats van een handicap binnen het gezinsfunctioneren. Heeft inzicht in het proces van samenwerken met ouders en kent agogische middelen om dit te realiseren. Is in staat om functionele leerdoelen te ontwikkelen voor de persoon met ASS.
  • AU316 Kan samenwerken met ouders en het netwerk van de persoon met ASS. Heeft inzicht in het proces van samenwerken met ouders en kent agogische middelen om dit te realiseren. Kan een sleutelrol vervullen tussen personen met ASS en netwerk.
  • AU317 Is in staat om de persoon met autisme voldoende basisveiligheid te bieden zodat deze laatste maximale ontwikkelingskansen krijgt. Kan vanuit een ondersteuningsdenken zijn handelen sturen.
  • AU319 Kan een georganiseerde leer- en leefomgeving (of werkomgeving) ontwikkelen voor personen met ASS. Ontwikkelt een begeleidingshouding waarin de persoon met autisme niet samenvalt met zijn handicap en waar tegelijk aandacht is voor de pervasieve aspecten van autisme.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
OLOD I & OLOD II
Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
  • Autisme en probleemgedrag
  • Begeleiding van ouders en thuisbegeleiding   
  • Autisme en volwassenen
  • Teacch en andere benaderingen
  • Uitdiepen van thema's zoals psycho-educatie, splitting, sexualiteit en ouders/gezinnen.

STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus.
  • Artikels en verwijzingen naar literatuur.
  • Transparante, powerpointmateriaal.
  • Ondersteunende documenten en toelichting op Blackboard.
  • Portfolio.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

26

 lesuren

  40,63

practicum en oefeningen:

6

 lesuren

  09,38

vormen van groepsleren:

24

 lesuren

  37,50

studietijd buiten contacturen:

 klokuren

  00,00

Verdere toelichting:
  • Werkcollege met vraag- en leergesprekken: de inbreng van de studenten via discussie en peerteaching is daarbij essentieel.
  • Begeleidingsmomenten: individuele vraagstelling door studenten, feedback door docent.
  • Praktijkopdrachten.
  • Implementatie (feedback praktijkopdrachten).
  • Leerteam (collegiale consultatie).
  • Literatuurstudie.
  • Groepswerk.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Portfolio
    Kwantiteit: 2/20
    Kwaliteit: 4/20
  • Kennisopdracht (integratie)
    Kwaliteit: 14/20

tijd voor examinering
uren
8

%
 
 12,50

Tweede examenperiode
  • De punten van de portfolio uit éérste zittijd worden helemaal overgenomen.
    6/20.
  • Kennisopdracht
    Kwaliteit: 14/20.