ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Voedings- en dieetkunde - 3VD - Onderdelen - Zorgethiek
  

Component behoort tot O.O.: Beroepsvaardigheden
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 30229
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 10
Totaal aantal contacturen: 4
Totaal studietijd: 10,4
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Aertsen Lea


 

KORTE OMSCHRIJVING

Zorgethiek draagt bij tot een verdieping van een "zorgethische" grondhouding bij de studenten voedings-en dieetkunde en tot een leren verantwoord ethisch argumenteren en redeneren.En dit zowel in het eigen denken en argumenteren als in het hierover leren communiceren met andere disiplines.We hopen dat zorgethisch leren denken en handelen bij studenten kan bijdragen tot het verbeteren van de kwaliteit van zorg voor patiënten en in de eigen verantwoordelijkheid  te delen met andere expertises.Als uitgangspunt nemen we de patiënt als centrale persoon in het denken en handelen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
  • VD209 Kunnen functioneren in teamverband
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
  • VD211 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD313 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
  • VD317 Kunnen meewerken aan toegepast onderzoek.
  • VD318 Kunnen functioneren in multidisciplinaire teams.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

Aan de hand van praktijkvoorbeelden en casussen is het de bedoeling dat  studenten in kleine groepen van 4 studenten probleemanalyses leren maken, concrete doelstellingen en actiepunten vooropstellen waarbij het zorgethisch denken en handelen voor de patiënt centraal staat.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
De student dient geslaagd te zijn in 2VD
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

In de  vooropgestelde praktijkvoorbeelden en casussen toetsen en evalueren de studenten hun  voorgestelde probleemanalyses, doelstellingen en actiepunten  met elkaar op haalbaarheid en verantwoord zorgethisch handelen. De cliënt staat in de uitwerking van deze casussen centraal.

Aan de hand van rollenspel (zorgvrager/ zorggever) zal het geformuleerde zorgplan meer diepgang krijgen door het vragen en geven van feedback aan elkaar.


STUDIEMATERIAAL

Praktijkvoorbeelden en casussen: Lea Aertsen

Handboek : Leren interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg. auteurs: Giannoula Tsakitzidis en Paul Van Royen

Voordracht Fons Wouters "Zorgethisch handelen in de woon-en gezondheidscentra voor ouderen"


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

4

 lesuren

  40,00

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

6

 klokuren

  60,00

Verdere toelichting:
Voorbereiding op de IPSIG week

EVALUATIE

Eerste examenperiode
deze component heeft geen apart evaluatiemoment. De student toont tijdens de stage en IPSIG-week aan dat hij/zij  deze competenties verworven heeft
tijd voor examinering
uren

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
idem