ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Voedings- en dieetkunde - 3VD - Onderdelen - Deontologie - voorbereiding beroep
  

Component behoort tot O.O.: Beroepsvaardigheden
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 30228
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 40
Totaal aantal contacturen: 10
Totaal studietijd: 41,6
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Hertogen Marina


 

KORTE OMSCHRIJVING

Zowel in loondienst (ziekenhuis of instelling) als in een privé-praktijk is de diëtiste onderworpen aan rechten en plichten. Deze draaien rond ethiek, deontologie, burgerlijke aansprakelijkheid, beroepsgeheim en patiëntenrechten.

Als diëtiste werkt men meestal in de dienstverlenende sector. Het product is diensten leveren en de opdracht is kwaliteit. Marketing en voortdurende bijscholing 'Levenslang Leren' kan helpen om deze diensten op een kwaliteitsvolle manier te leveren.

Het is belangrijk om zich te organiseren in een ‘Beroepsvereniging voor Diëtisten en Voedingsdeskundigen’ om een kwaliteitsvol beroep te kunnen blijven uitoefenen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD101 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
  • VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
  • VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
  • VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
  • VD107 Kunnen werken in een multiculturele en internationale omgeving
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
  • VD209 Kunnen functioneren in teamverband
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
  • VD211 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
  • VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken (2): opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD313 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
  • VD314 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
  • VD315 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
  • VD316 In staat zijn om voeding en voedingsmiddelen te helpen ontwikkelen en/of ze te onderzoeken, beoordelen en aan te wenden in recepten, menu?s en voedingsadviezen.
  • VD317 Kunnen meewerken aan toegepast onderzoek.
  • VD318 Kunnen functioneren in multidisciplinaire teams.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kent het juridisch aspect van het strafrechterlijk gesanctioneerd beroepsgeheim voor de diëtist en kan dit toepassen in de praktijk.
  • De student is op de hoogte van de basisprincipes van de strafrechterlijke en burgerlijke aansprakelijkheid van de diëtist in loondienst en als zelfstandige.
  • De student is op de hoogte van de meest recente patiëntenrechtenwet, zoals recht op informatie, recht op privacy, recht op inzage in patiëntendossier, recht op kwalitatieve zorgverstrekking, recht op vrij keuze en klachtrecht.
  • De student beseft de ethische noodzaak om op zoek te gaan naar de regels van een goede beroepsuitoefening (dienstbaarheid aan de gezondheid, dienstbaarheid aan de menselijke persoon en non-discriminatie beginsel, bijscholingsplicht).
  • De student kent het verschil tussen diëtist(e) en voedingsdeskundige en kent de inhoud van het koninklijk besluit nr. 97 betreffende de uitoefening van het beroep.
  • De student kan zijn/haar vaardigheden en diensten afstemmen op de arbeidsmarkt.
  • De student kent de mogelijkheden van de beroepsvereniging voor diëtisten en voedingsdeskundigen (VBVD).
  • De student kent de wegen om zich voortdurend bij te scholen.
  • De student is bovendien in staat om literatuuronderzoek in zijn/haar vakgebied te verrichten en hierover schriftelijk (en mondeling) te rapporteren.  Hierbij plaatst de student het onderwerp in het kader van de beroepsuitoefening en het evidence based handelen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

student is geslaagd voor 2VD


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties

Taalvaardigheid: zowel schriftelijk als mondeling

Andere: zie lijst begincompetenties opleiding VD.


LEERINHOUDEN
  • De diëtist(e)’ en het beroepsveld, de statuten (wat zegt ‘Het Staatsblad)
  • Burgelijke aansprakelijkheid, beroepsgeheim, patïëntenrechtenwet
  • Deontologische code van de diëtist, beroepsethiek in de praktijk
  • De beroepsvereniging VBVD, marketing
  • Volgen van congressen en studiedagen      
  • In de seminaries komen sprekers uit het werkveld met hun specifieke kennis over actuele problemen waarvan verplichte deelname aan het 'Voedings- en Gezondheidscongres', en andere congressen

STUDIEMATERIAAL
  • Teksten gastsprekers Juristen - ‘Medisch recht’
  • Cursus ‘Medisch recht, beroepsethiek, voorbereiding beroep, seminaries'- auteur: Hertogen Marina - Plantijn Hogeschool - 2008-2009
  • Wetenschappelijke artikels

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

8

 lesuren

  16,67

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

38

 klokuren

  79,17

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges en gastsprekers
  • Oefensessies
  • Congressen en studiedagen

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen INT7-1: kennisvragen, toepassingsvragen, correctheid van de antwoorden, volledigheid van de argumentatie, duidelijke en heldere formulering van de antwoorden
  • Een student die afwezig is op één van de twee examens INT7-1 en INT7-2 van het opleidingsonderdeel 'beroepsvaardigheden' haalt een A voor het opleidingsonderdeel.
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 04,17

Tweede examenperiode
  • De student die niet geslaagd is en geen credit behaalde voor het opleidingsonderdeel 'beroepsvaardigheden' legt in deze examenperiode de twee toetsen INT7-1 en INT7-2 opnieuw af.  Een student die afwezig is op één van de twee examens haalt een A voor het opleidingsonderdeel.
  • Inhoud INT7-1: kennisvragen, toepassingsvragen, correctheid van de antwoorden, volledigheid van de argumentatie, duidelijke en heldere formulering van de antwoorden.
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.