ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Voedings- en dieetkunde - 3VD - Onderdelen - Experimenteel kooklab
  

Component behoort tot O.O.: Klinische diëtiek
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 30109
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 22
Totaal aantal contacturen: 21
Totaal studietijd: 40,04
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Adam Marleen


 

KORTE OMSCHRIJVING
Voeding is niet enkel een basisbehoefte maar ook een genotsmiddel.  Ook zieken en mensen met één of meerdere voedingsproblemen hebben nood aan lekker eten.  De diëtist / voedingsdeskundige in het bijzonder moet in staat zijn aan deze nood tegemoet te komen. In deze lessenreeks zal je eenvoudige receptuur aanpassen aan de specifieke dieet - voedingseisen van een individuele patiënt. Vaak zal het gaan om gecombineerde dieeteisen, zoals ze in diverse klinische settings voorkomen.  De ontwikkelde maaltijd moet voldoen aan de nutrionele eisen maar moet ook smakelijk en eenvoudig te bereiden zijn.   Het klaarmaken van, het proeven van en het organoleptisch beoordelen van de maaltijd, maakt eveneens deel uit van deze lessenreeks.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD101 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
  • VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
  • VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
  • VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
  • VD209 Kunnen functioneren in teamverband
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
  • VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken (2): opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD313 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
  • VD314 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
  • VD315 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student verwerft kennis en inzicht in de ingewikkelde combinatiediëten.
  • De student kan een specifiek dieetadvies omzetten naar de praktijk door middel van het uitwerken van aangepaste receptuur, eventueel met de hulp van dieetproducten.
  • De student verwerft kennis en inzicht in het bereiden van maaltijden aangepast aan een bepaald dieet.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
student is geslaagd voor 2VD of heeft een credit behaald op voedingswetenschappen 3, algemene diëtetiek en kooklab 2
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties

Zie lijst begincompetenties opleiding VD.


LEERINHOUDEN
Tijdens het experimenteel kooklabo worden nog enkele diëten en voedingsadviezen besproken zoals voedingsadvies bij jicht, balansdiëten, diagnostische diëten, recente wetenschappelijke artikels in het kader van de leerstof worden besproken.  De nadruk ligt echter op de praktijk:  specifiek voedingsadvies opstellen, recepten uitwerken en bereiden voor diverse combinatiediëten.
STUDIEMATERIAAL
  • Cursus ‘Experimenteel kooklabo’ – auteur: Marleen Adam – Plantijn Hogeschool 2008 - 2009
  • Cursus 'Dieetleer van de volwassene' - auteur: Marleen Adam - Plantijn Hogeschool 2008 -2009
  • Cursus 'Dieetleer van zuigeling en kind'' - auteur: Marleen Adam - Plantijn Hogeschool 2008 - 2009
  • Cursus 'Klinische diëtetiek' - samenstelling: Sofie Van Laer et. al. -Plantijn Hogeschool 2008-2009
  • Belgische voedingsmiddelentabel, NUBEL, ISBN 90 74362 05 2, 2004.
  • Nederlands voedingsstoffenbestand, NEVO - tabel, ISBN 90-5177-037-5, 2006.
  • Brochure 'Richtlijnen van de Nationale Raad van de voeding'
  • 'Maten en gewichten', handleiding voor gestandardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België,  ISBN 76994-06-4, 2005
  • BINS Becel Institute Nutrition Softwareprogramma 2006
  • Tijdschriften uit de bibliotheek
  • didactische voedingswinkel
  • Coëlho Zakwoordenboek der Geneeskunde, Jochems & Joosten, Elsevier, ISBN 90-6228-322-5
  • Gecommentarieerd Geneesmiddelenrepertorium, Belgisch centrum voor farmacotherapeutische informatie 2008
  • Eenvoudige rekenmachine
  • kookboeken

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

20

 lesuren

  42,55

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

26

 klokuren

  55,32

Verdere toelichting:
Praktijksessies van 4 uur met verplichte aanwezigheid

EVALUATIE

Eerste examenperiode

De beoordeling van de component 'Experimenteel kooklab' maakt 25 % uit van de totale beoordeling van het opleidingsonderdeel 'klinische diëtetiek'. Evaluatiecriteria :

  • Permanente evaluatie van de kookles, proces (werkmethode, materiaal, organisatie, hygiëne, ergonomie, tempo), product (uitzicht, smaak, temperatuur, creativiteit, enz.) (40 %)
  • Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen één periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator te contacteren.
  • Evaluatie van de opdrachten (correctheid van de antwoorden en berekeningen, volledigheid van de opdracht, logische opbouw van de opdracht, duidelijke en heldere formulering van de antwoorden) (30 %)
  • Evaluatie van het praktijk examen (30 %) bij INT7-4

Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.


tijd voor examinering
uren
1

%
 
 02,13

Tweede examenperiode
Enkel het praktijkexamen (deel van INT7-4) kan hernomen worden