ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Voedings- en dieetkunde - 3VD - Onderdelen - Toxicologie en farmacologie
  

Component behoort tot O.O.: Biomedische wetenschappen 4
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 30104
Academiejaar: 2008-2009
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 18
Totaal studietijd: 52
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Manuel y Keenoy Begona


 

KORTE OMSCHRIJVING

In ‘Toxicologie en farmacologie’ komen de volgende xenobiotica aan bod: additieven, contaminanten en transgene organismen. De belangrijkste begrippen uit de toxicologie worden aangehaald. Nutriceuticals en de relatie tussen geneesmiddelen en voedsel krijgen bijzondere aandacht.

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
  • VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
  • VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
  • VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken (2): opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD313 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
  • VD314 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kent de belangrijkste toxicologische begrippen (ADI, RDI en hoe ze bepaald worden).
  • De student kent de groepen contaminanten, additieven, farmaceutische produkten.
  • De student kent het verschil tussen contaminant en additief.
  • De student kent elementaire zaken uit de farmacologie.
  • De student kent de mogelijke interacties tussen geneesmiddel en voeding.
  • De student kan de belangrijkste bio-begrippen uit elkaar houden (biobeschikbaarheid, biotransformatie, bio-indicator, bio-accumulatie, biomagnificatie, biomerker, enz.).
  • De student kan meepraten over nutriceuticals (anti-oxidanten, fibers en probionten).
  • De student kan de belangrijkste facetten en verschillen aangeven tussen “therapeutisch drug monitoring” en “clinical trials”.
  • "Genpolymorfisme zorgt voor een individueel verschillend reageren op voedsel, xenobiotica en farmaca". De student verstaat de achtergrond hiervan en kan de begrippen "nutrigenomics", "farmacogenomics" en "toxicogenomics" plaatsen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
student is geslaagd in 2VD of heeft een credit behaald op biomedische wetenschappen 2 & 3
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties

Zie lijst begincompetenties opleiding VD.


LEERINHOUDEN

De nadruk van deze cursus ligt op de voedingsmiddelentoxicologie met de contaminanten en de additieven. Het tweede deel ligt in het verlengde hiervan: elk farmacon is een toxicon in hoge dosis. In dit deel wordt ook de wederzijdse relatie tussen geneesmiddel en voedsel behandeld. Vooral het interageren krijgt aandacht.

  • deel 1: Toxicologie
    • Inleiding
    • Begrippen
    • Toxiciteitsonderzoek
    • Deelgebieden
      • Milieutoxicologie
      • Voedingsmiddelentoxicologie
  • Intermezzo 1: Voedsel en kanker
  • Intermezzo 2: Dagelijkse inname aan zware metalen
  • Deel 2: Farmacologie
    • Inleiding
    • Begrippen
    • Receptorfarmacologie
    • Farmaceutische produkten
    • Therapeutische drug monitoring
  • Intermezzo 1: Geneesmiddelen en genen
  • Intermezzo 2: Geneesmiddelen en voedsel

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Toxicologie en farmacologie - Plantijn Hogeschool
  • hand-outs van presentaties.
  • Vreemde stoffen in onze voeding. Deelstra et al. Uitg. Pelckmans – 90 289 2322 5 (ROB)
  • Vergif op uw bord ? Nut en risico’s van voedingsadditieven. C. Voss Testaankoop 90 76229 19 8  (ROB)
  • Pharmacology  4th ed. Rang et al. Churchill Livingstone -0 443 05974 8 (ROB)
  • Clinical Pharmacology. 6th ed. Reid et al. Blackwell Science - 0 632 05077 2  (ROB)
  • Medical Pharmacology at a glance  4th ed. M.J. Neal Blackwell Publ. - 0 632 05244 9
  • Gecommentarieerd geneesmiddelenrepertorium. Belgisch centrum voor farmacotherapeutische informatie. Gratis te verkrijgen via www.bcfi.be
  • ILSI monografies:  The acceptable daily intake  en Concepts of functional foods
  • Gezondheid, gen en omgeving Geeraerdts et al. Cahiers Biowetenschappen (2001) (ROB)
  • Functionele voeding  P. Mullie  Acco 90 334 5195 6 (ROB en Bib)
  • British Journal of Nutrition, suppl. 88, november 2002 Special Issue: "Functional foods: scientific and global perspectives (ROB)

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

16

 lesuren

  28,07

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

39

 klokuren

  68,42

Verdere toelichting:
  • hoorcolleges met interactieve inslag

 


EVALUATIE

Eerste examenperiode

Schriftelijke Integratieve toets INT7-3

Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,51

Tweede examenperiode

Integratieve toets INT7-3.

Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.