ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - Psychologie
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 20161
Academiejaar: 2008-2009
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: P:4
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 33
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Aertsen Lea
Heller Emelie


 

KORTE OMSCHRIJVING

De psychologie van de menselijke levensloop wordt gerelateerd aan het voorkomen van alledaagse voedingsproblemen en aan de ontwikkeling van ernstige eetstoornissen.

In de hedendaagse ontwikkelingspsychologie wordt ontwikkeling opgevat als inherent aan het leven zelf. Dit geldt zowel biologisch als psychosociaal: zodra men niet meer ontwikkelt, sterft men af. Het gaat dus om een levenslang proces dat niet ophoudt bij de volwassenheid.Wie of wat men wordt is het product van een dynamische actie tussen enerzijds de biologische aanleg en anderzijds de talloze differentiërende inwerkingen zowel vanuit het milieu als vanuit de zich ontwikkelde persoonlijkheidskern.

Onderzoek naar oorzaken en begeleidingsadviezen van eetproblemen en eetstoornissen vormen in dit opzicht bekeken een nieuwe uitdaging voor de voedingsdeskundige/diëtist.

Reflectie op het eigen psychosociale functioneren is een meerwaarde voor begeleiding van mensen.


De psychologie wordt gedefinieerd als de wetenschappelijke studie van de geest en het gedrag. De psychologie kent verschillende stromingen zoals het behaviorisme, structuralisme, psycho-analyse, enz. Elke stroming levert een referentiekader, een 'bril' waarmee je de werkelijkheid kunt waarnemen en interpreteren. Als hulpverlener is het belangrijk om je niet vast te pinnen aan één bepaalde stroming maar gebruik te maken van verschillende inzichten. De algemen systeemtheorie biedt daarom een kader waarmee je de complexe werkelijkheid in zijn gehele samenhang kunt weergeven. Systeemdenken betekent dat je gedrag in functie van de persoon en zijn omgeving moet plaatsen en dat een persoon continu in ontwikkeling is.



COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
  • VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
  • VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
  • VD107 Kunnen werken in een multiculturele en internationale omgeving
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
  • VD209 Kunnen functioneren in teamverband
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
  • VD211 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
  • VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken (2): opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD313 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
  • VD314 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
  • VD316 In staat zijn om voeding en voedingsmiddelen te helpen ontwikkelen en/of ze te onderzoeken, beoordelen en aan te wenden in recepten, menu?s en voedingsadviezen.
  • VD317 Kunnen meewerken aan toegepast onderzoek.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student verwerft initieel inzicht in het vakgebied van de algemene psychologie en de ontwikkelingspsychologie.
  • De student verwerft kennis en inzicht in de relatie tussen voeding en psyche.
  • De student kent veel voorkomende eetproblemen en kan deze relateren aan de biologische en psychosociale ontwikkeling in een bepaalde levensfase.
  • De student kan kennis en inzicht integreren in de voorstelling van vooropgestelde casussen.
  • De student kan de vooropgestelde casussen uitwerken naar begeleiding toe en rekening houdend met de biologische en psychosociale ontwikkeling.
  • De student kan kennis en inzicht integreren rond lichamelijk en psychosociaal welbevinden bij opname in ziekenhuis, R.V.T…wanneer voeding een aanpassing vergt.
  • De student doet aan kritische reflectie:verbanden kunnen leggen tussen de psychosociale ontwikkeling van een individu en deze kunnen toepassen in vooropgestelde casussen wat specifieke eetproblemen betreft.
  • De student heeft inzicht in de methodiek van de psychologie en de sleutelideeën en actuele toepassingen van verschillende psychologische stromingen.
  • De student heeft inzicht in de eigen persoon en functioneren in relatie met de ander.
  • De student kan verworven inzichten en vaardigheden op integratieve, eclectisch en cultuurgevoelige wijze toepassen.
  • De student kan relevante psychologische onderzoeksinstrumenten toepassen en interpreteren.
  • De student kan een respectvolle en belevingsgerichte zorgrelatie vestigen.
  • De student heeft inzicht in de psychologie van voedselkeuzes.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
zie lijst begincompetenties opleiding VD
LEERINHOUDEN
  • ontwikkelingspsychologie in levensloopperspectief: beginnend bij de conceptie en de geboorte tot in de hoge ouderdom en de dood
  • invloeden en toepassingen van voeding op de psyche van de mens
  • bespreking van enkele belangrijke eetproblemen in de verschillende levensfasen: ontstaan en pedagogische aanpak van eetproblemen bij zuigelingen en kleuters, obesitas bij het lagere schoolkind, diabetes type 1, anorexia nervosa, boulemia nervosa en binge eating disorders tijdens de adolescentie, aandachtspunten wat voeding betreft bij de ouder wordende mens
  • voedingsaspecten bij opname in ziekhuis, R.V.T. en dit zowel op het biologische als het psychosociale vlak.
  • casusmateriaal dat theorie en praktijk samenbrengtkritisch lezen en bespreken van wetenschappelijke literatuur
  • Psychologie: situering & methodiek. Mensbeelden, de Algemene Systeem Theorie, DODO-effect, enz.
  • Zelfkennis: hoe voel ik, hoe denk ik, hoe handel ik ... en waarom? De eigen persoon als werkinstrument in de therapeutische zorgrelatie.
  • Psychologie en voedselkeuze
  • Belangrijkste sleutelideeën en toepassingen uit verschillende psychologische stromingen (psychoanalyse, behaviorisme, humanistische psychologie, cognitieve (gedrags)psychologie, systeemtheorie, omgevingspsychologie, biologische psychologie, enz.)
  • Eclectische en cultuurgevoelige toepassing van psychologische inzichten en vaardigheden.
  • Psychologische onderzoeksinstrumenten relevant voor de diëtistenpraktijk.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus (+didactische sheets + boekbesprekingen + casuïstiek)
  • Psychologische tests
  • Cursus 'Psychologie van de menselijke levensloop: inleiding in de ontwikkelingspsychologie en voedingsaspecten' - auteur Lea Aertsen - Plantijn Hogeschool
  • Cursus 'Algemene inleiding tot de psychologie'-auteur Emelie Heller-Plantijn Hogeschool
  • Casuïstiek
  • Recente wetenschappelijke artikels
  • video- en beeldmateriaal

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

32

 lesuren

  29,09

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

77

 klokuren

  70,00

Verdere toelichting:
  • theorie wordt voorbereid door de student en besproken in groepsverband
  • communiceren over de theoretische inzichten en verbanden leggen met de vooropgestelde casussen in groepsverband
  • oefensessies: voorstellen voor begeleiding en de deskundigheid van de diëtiste hierbij  leren communiceren naar andere zorgverleners.
  • Interactieve hoorcolleges
  • Persoonlijke voorbereidende studie van elke nieuwe les
  • Gebruik van psychologische onderzoeksinstrumenten 
  • Voorbereiding paper/bespreking artikel

EVALUATIE

Eerste examenperiode

·         Mondelinge toets deel I :kennis en inzicht toetsen en een toepassing hiervan bij voorgestelde casus: 80% van de punten

·         Mondelinge toets – deel II (20%): individuele voorstelling van een wetenschappelijk artikel in een groepje van 4 studenten (10%) en communiceren van eigen reflectie in een groepje van 4 studenten (10%). Voorbereiding van de mondelinge proef: een paper (min. 500-max.750 woorden) met een korte bespreking van een artikel rond een psychologisch of zorgethisch vraagstuk in het eigen vakgebied (geen samenvatting: wel argumentatie en conclusies § eigen standpunt).


tijd voor examinering
uren
1

%
 
 00,91

Tweede examenperiode

de mondelinge toets wordt hernomen en telt voor 100% van de punten