ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - GVO
  

Component behoort tot O.O.: Projecten periode 4
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 20121
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: P:4
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 30
Totaal aantal contacturen: 12
Totaal studietijd: 31,2
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Ridder Inge


 

KORTE OMSCHRIJVING

Gezondheidsvoorlichting is maar één aspect van de gezondheidsbevordering maar GVO is wel meer dan een folder ontwikkelen en uitdelen. Het is een multidisciplinair planmatig vakgebied dat met name leunt op de sociale psychologie en de gezondheidspsychologie, maar ook op de epidemiologie, de communicatiewetenschappen, de sociologie en marketing.

Met deze cursus leert je een doeltreffend GVO-project te ontwikkelen met behulp van het planningsmodel van de GVO (Procede/proceed-model). De verschillende stappen worden systematisch doorlopen om de doeltreffendheid van het project te verhogen. Je zal jouw kennis uit andere vakken integreren in één project. De aandacht in het GVO-project gaat voornamelijk uit naar kennis- en inzichtvermeerdering en mogelijks een attitudeverandering.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD101 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
  • VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
  • VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
  • VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
  • VD107 Kunnen werken in een multiculturele en internationale omgeving
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
  • VD209 Kunnen functioneren in teamverband
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
  • VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken (2): opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD313 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
  • VD314 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
  • VD316 In staat zijn om voeding en voedingsmiddelen te helpen ontwikkelen en/of ze te onderzoeken, beoordelen en aan te wenden in recepten, menu?s en voedingsadviezen.
  • VD317 Kunnen meewerken aan toegepast onderzoek.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • de student verwerft kennis en inzicht in de gezondheidsbevordering en hij kan de GVO daarin plaatsen
  • de student verwerft kennis en inzicht in de verschillende mogelijkheden van gezondheidsbevordering. Hij/zij beseft dat GVO meer is dan een folder ontwikkelen of een voordracht geven.
  • de student krijgt kennis en inzicht in de 3 verschillende doelen (kennis-, houding- en gedragsdoel)
  • de student verwerft kennis en inzicht in begrippen uit de gezondheidsbevordering (vb gedragsdeterminanten) en kan deze verwerken in een onderzoek
  • de student krijgt kennis en inzicht  in een planmatig GVO-project
  • de student krijgt inzicht in mogelijke valkuilen van een project
  • de student kan de vereiste kennis uit andere vakken integreren in één project en kan  dit toetsen in de projectweken van periode 4(zie projectweken periode 4)

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
alle opleidingsonderdelen en/of componenten van de lesweken van periode 4
Andere begincompetenties
Zie lijst begincompetenties opleiding VD.
LEERINHOUDEN
  • Gezondheidsbevordering en de plaats van GVO in het kader van de gezondheidsbevordering. Definitie van Gvo en wat zijn de verschillende werkterreinen en doelstellingen. Hoe zetten we een GVO-project op.
  • het planmatige GVO-plan en de voorlichtingsmatrix van Mc Guire
  • mogelijke valkuilen in een project en oefening GVO


STUDIEMATERIAAL

·          cursus “GVO” – auteur Inge De RidderPlantijn Hogeschool

·          handouts van de gebruikte presentaties


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

10

 lesuren

  31,25

practicum en oefeningen:

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

20

 klokuren

  62,50

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • De leerstof van dit onderdeel wordt getoets in de projecttoets van periode 4. Het is een schriftelijke toets  met kennis-, inzichts,  toepassings- en casusvragen. (zie ects fiche projectweken periode 4)
  •  
  • Een student die één van de beoordelingsniveaus mist (bvb. afwezigheid op de toets) behaalt voor dit deel een A en krijgt dus de beoordeling A (afwezig) voor het opleidingsonderdeel ‘projecten periode 4’
  •  
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.

 

 


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 06,25

Tweede examenperiode
  • Studenten die geen credit verworven hebben voor dit opleidingsonderdeel leggen een schriftelijke toets af waarin alle aspecten van dit project (bvb. opstellen GVO-plan, wetenschappelijke relevantie van een artikel inschatten, lezen en interpreteren van een artikel en/of onderzoek, beoordeling van een GVO-product,...) aan bod kunnen komen. De punten van het proces en het product worden overgenomen.
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.