ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - BINS
  

Component behoort tot O.O.: Skillslab
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 20117
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: P:4
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 22
Totaal aantal contacturen: 12
Totaal studietijd: 28,6
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Aerts Ingrid
De Ridder Inge


 

KORTE OMSCHRIJVING

In het 2de jaar voeren we BINS als voedingsberekeningsprogramma in. Bij het berekenen van de ‘gemiddelde dag’ staan we stil bij de knelpunten van een voedingsmiddelentabel. Je oefent dagschema’s, dieetschema’s,… aan de hand van casuïstiek. Je leert om de resultaten van BINS te exporteren naar Word en Excel.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD101 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
  • VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
  • VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
  • VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
  • VD209 Kunnen functioneren in teamverband
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
  • VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken (2): opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD313 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
  • VD314 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
  • VD315 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student verkent de mogelijkheden van BINS met betrekking tot het invoeren van cliëntgegevens.
  • De student kan een invoer per dag van de voedingsmiddelen  uitvoeren in BINS en ‘maten en gewichten’ hierbij gebruiken.
  • De student verkent de mogelijkheden van BINS met betrekking tot het verkrijgen van gegevens van de ingenomen voedingsstoffen van de cliënt.
  • De student kan het zelf ontworpen anamneseformulier kritisch bekijken en aanpassen.
  • De student kan de verschillende knelpunten bij het gebruik van een voedingsmiddelentabel aangeven en het cijfermateriaal correct interpreteren.
  • De student kan verschillende termen zoals ‘gemiddelde dag’ uitwerken met voedingsmiddelen en deze ook uitwerken in een casus. de student kan de verschillende mogelijkheden van het BINS-programma gebruiken en deze toepassen in verschillende nieuwe casussen en patiëntenstudies.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
student is geslaagd voor 1VD
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

algemene diëtetiek

deze component is verplicht voor IT-studenten die voedingswetenschappen 3 volgen 


Andere begincompetenties

Zie lijst begincompetenties opleiding VD.


LEERINHOUDEN

De volgende items van het voedingsberekeningsprogramma BINS worden uitgelegd:

  • algemene items: gebruikte symbolen, opbouw van het programma
  • menu-item cliënten: aan de hand van een casus wordt uitgelegd hoe de gegevens van een cliënt moeten worden ingebracht. Het invoeren van volgende gegevens wordt ingeoefend: persoonlijke gegevens, antropometrische gegevens, medische gegevens (labowaarden), gegevens van een arts, behandelplan.
  • De voeding van een opgelegde casus wordt ingebracht volgens de 'invoer per dag'.
  • Een berekening van de ingevoerde dag wordt uitgevoerd en afgedrukt. Tevens wordt overlopen hoe we kunenn kiezen welke voedingsstoffen afgedrukt moeten owrden.
  • Invoeren van gegevens aan de hand van een zelf afgenomen anamnese (dit gedeelte komt aan bod in lesweek 7 en hangt samen met de lessenreeksen van het skillslab - voedingsanamnese en advies).

Gemiddelde dag:

  • In dit gedeelte staan we stil bij de knelpunten van het gebruik van een voedingsmiddelentabel. Daarnaast wordt er stilgestaan bij de termen dagschema of dieetschema, gemiddelde dag, vaste kern, weekmenu of menuvariatie.
  • De meer uitgebreide functies (export, dialoogfunctie, condities) van het BINS-programma worden uitgelegd aan de hand van een voorbeeldpatiënt.
  • Met de casus sportvoeding (zie fiche sportvoeding) worden deze functies toegepast. De voeding wordt ingebracht volgens de gemiddelde dag en verder geëxporteerd naar een Word-document. De functie "berekening uitgesplitst" wordt geëxporteerd naar Excel en verder verwerkt in een verslag evenals de grafische voorstelling.
  • Dit gedeelte hangt nauw samen met het onderdeel sportvoeding.

STUDIEMATERIAAL
  • cursus ‘Skillslab, voedingsanamnese en advies’ – auteur Marina Hertogen – Plantijn Hogeschool
  • cursus Voedingsberekeningsprogramma’s – auteur Aerts Ingrid – Plantijn Hogeschool
  • cursus hoofdstuk “Berekenen van een voedingsanamnese en het opstellen van een gemiddelde dag” - auteur Inge De Ridder – Plantijn Hogeschool
  • Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, 2005
  • BINS Becel Institute Nutrition Softwareprogramma 2006

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

4

 lesuren

  14,29

practicum en oefeningen:

8

 lesuren

  28,57

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

16

 klokuren

  57,14

Verdere toelichting:
  • hoorcollege: studenten werken individueel aan een computer en onder begeleiding van een docent wordt het programma BINS stap voor stap uitgelegd.
  • Praktijksessies: de studenten werken individueel aan één computer en in aanwezigheid van een docent, die feedback kan geven, er wordt een casus uitgewerkt.
  • individueel werk: de studenten werken buiten de werkcolleges de opdrachten af.
  • Het programma BINS zal veel ingeoefend en gebruikt worden in de andere skillslabs en opdrachten gedurende de opleiding.

 


EVALUATIE

Eerste examenperiode

Beoordeling van de opdrachten : permanente evaluatie op het juiste gebruik van bins voor het uitvoeren van alle opdrachten van dieetleer, skillslab en sportvoeding

criteria:

  • aanwezigheid in de les;
  • correctheid van het invoeren en het gebruikte cijfermateriaal (zowel naar porties als naar voedingsmiddelenkeuze);
  • volledige en logische opbouw van het patiëntenverslag met een duidelijke, heldere formulering en een juiste verwerking van de berekende gegevens;
  • het aantal en het correct gebruik van de verschillende functies en toepassingen (verscheidenheid van gebruikt cijfermateriaal en functies);
  • verpersoonlijking van het dagschema (vertaling voor patiënt) en verslag  (vertaling voor arts);
  • correctheid in het nemen van de juiste voedingsmiddelen uit de voedingsmiddelentabel die aanwezig is in BINS;
  • correctheid in het inbrengen van recepten met de juiste ingrediënten in de juiste verhoudingen;
  • kritische reflectie geven over het anamneseformulier en bijsturen;
  • correctheid in het beoordelen van het verkregen cijfermateriaal;
  • correctheid in het uitschrijven van een voedingsadvies naar de bejaarde toe (omzetten van voedingsstoffen naar voedingsmiddelen).
  • een correct dagschema, zowel kwalitatief als kwantitatief, kunnen samenstellen binnen de opgegeven tijd;
  • correcte evaluatie en interpretatie volgens de voedingsaanbevelingen van de HGR.

Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.


tijd voor examinering
uren

%
 
 00,00

Tweede examenperiode

De student krijgt een nieuwe opdracht (casus) die verwerkt wordt in BINS.

Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.