ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - Voedingszorg
  

Component behoort tot O.O.: Algemene diëtiek
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 20115
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: P:5
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 16
Totaal aantal contacturen: 18
Totaal studietijd: 41,6
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Meeusen Marijke


 

KORTE OMSCHRIJVING

Je komt tijdens de stage en in het latere beroep in contact met zieke tot ernstig zieke en zorgafhankelijke mensen. Soms zal een dieettherapie in de ware zin niet meer baten. Het is de taak van de diëtist om hen het nodige comfort tijdens en het genot van een maaltijd aan te bieden. Je leert voedingszorgproblemen zowel op individueel als op collectief niveau probleemoplossend hanteren via een gefaseerd ‘nutrition care’ proces. We staan stil bij de mogelijkheden om bij zorgafhankelijke mensen de voedingsinname en het comfort van de maaltijd te bevorderen, bij verschillende vormen van maaltijdassistentie.

Je verwerft inzicht in het voedings- en vochtbeleid in de Medisch Intensieve Geneeskunde.

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
  • VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
  • VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
  • VD209 Kunnen functioneren in teamverband
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
  • VD211 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
  • VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken (2): opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD313 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
  • VD314 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
  • VD317 Kunnen meewerken aan toegepast onderzoek.
  • VD318 Kunnen functioneren in multidisciplinaire teams.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan de verschillende vakgebieden integreren in een belevingsgerichte en biopsychosociaal verantwoorde voedingszorg.
  • De student kan kritisch de technieken van doelmatige maaltijdassistentie zelf toepassen.
  • De student kan voedingszorgproblemen op individueel en collectief niveau probleemoplossend hanteren via een gefaseerd nutrition care proces (nutrition assessment – nutrition diagnosis – nutrition Intervention – nutrition monitoring & evaluation).
  • De student kan relevant referentiemateriaal voor de praktijk samenstellen, up to date te houden én dit adequaat gebruiken.
  • De student kan voor de bepaling van de voedingsstatus en de voedingsbehoeften van patiënten in algemene tot bijzondere voedingszorgsituaties de aangewezen berekeningen en antropometrische metingen uitvoeren en diverse parameters correct interpreteren.
  • De student kan precies aangeven wat de rol is van de diëtist en andere zorgverleners in de voedingszorg en de multidisciplinaire samenwerkingsprincipes.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

 student is geslaagd voor 1VD


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

voedingswetenschappen 3 en biomedische wetenschappen 2 & 3


Andere begincompetenties

Zie lijst begincompetenties opleiding VD.


LEERINHOUDEN
  • Maaltijdassistentie
  • Het voedingszorgproces: praktische toepassing op individueel en collectief niveau (casuïstiek)
  • Antropometrie in de Voedingszorg
  • Samenstelling en gebruik van referentiemateriaal
  • Multidisciplinaire samenwerking

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus
  • Casussen (thuiszorg, ROB, RVT, ziekenhuis, PVT, dagcentrum)
  • Maaltijdassistentie in beeld (ppt-presentaties, video)
  • Opdracht samenstellen van relevant referentiemateriaal voor de voedingszorg
  • Aangereikt referentiematariaal : o.a. ‘Formuleboekje  Voedingszorg’, ‘Biochemische parameters voor de diëtist’, ‘Praktijkkaart Voedingszorg’, NUBEL, Voedingsaanbevelingen Hoge GezondheidsrRaad.
  • Antropometrische meetinstrumenten
  • Zakrekenmachine

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

14

 lesuren

  29,17

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

30

 klokuren

  62,50

Verdere toelichting:
  • Interactieve hoor- en werkcolleges
  • Persoonlijke voorbereidende studie van elke nieuwe les

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • integratieve toets INT5-3 (schriftelijke toets in examenweek)
  • studenten die afwezig zijn op INT5-3 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel 'algemene diëtiek'
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.

tijd voor examinering
uren
4

%
 
 08,33

Tweede examenperiode
  • De schriftelijke toets wordt hernomen als de student niet geslaagd is op het opleidingsonderdeel 'algemene diëtetiek'.
  • Het opleidingsonderdeel 'algemene diëtetiek' krijgt twee toetsen: dieetleer (periode 5 &6) en voedingszorg (periode 5).
  • Studenten die afwezig zijn op één van beide toetsen krijgen een A als beoordeling voor deze toets: dus A voor het opleidingsonderdeel 'algemene diëtetiek'
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.