ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - Dieetleer (periode 6)
  

Component behoort tot O.O.: Algemene diëtiek
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 20114
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: P:6
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 44
Totaal aantal contacturen: 55
Totaal studietijd: 114,4
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Adam Marleen
Van Laer Sofie


 

KORTE OMSCHRIJVING

Dit onderdeel van dieetleer bestudeert de voedingsaanpassingen welke noodzakelijk zijn bij diverse aandoeningen van het maag - darmstelstel. Het MCT- dieet , het vetbeperkt dieet, het eiwitbeperkt dieet , het energie - verrijkt dieet worden eveneens besproken.

Wanneer zuigelingen en kinderen ziek zijn, hebben zij vaak behoefte aan een specifiek aangepaste voeding, een 'dieet op kinderformaat'.  We bespreken de frequenste diëten bij zuigeling en kind.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD101 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
  • VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
  • VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
  • VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
  • VD209 Kunnen functioneren in teamverband
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
  • VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken (2): opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD313 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
  • VD314 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
  • VD315 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

na deze lessenreeks kent de student

  • De voedingsaanpassingen, die genomen dienen te worden bij de belangrijkste aandoeningen van het maag- darmstelsel
  • Het MCT - dieet, het vetbeperkt dieet, het eiwitbeperkt dieet, het energie verrijkt dieet
  • De voedingsaanpassingen, die genomen dienen te worden bij diverse aandoeningen op kinderleeftijd
  • De dieetproducten die aangewend kunnen worden bij bovengenoemde voedingsaanpassingen

na deze lessenreeks kan de student:

  • Een patiëntendossier (met betrekking op de geziene leerstof in deze periode d.w.z. aandoeningen van het spijsverteringsstelsel en aandoeningen bij zuigeling en kind) lezen en interpreteren
  • Een patiëntendossier (met betrekking op de geziene leerstof in deze periode d.w.z. aandoeningen van het spijsverteringsstelsel en aandoeningen bij zuigeling en kind) oplossen volgens specifieke richtlijnen
  • Ernstige dieetfouten uit het voedingspatroon van een patiënt (met een aandoening besproken in deze periode)halen en hiervoor een alternatief aanbieden dat beantwoord aan de specifieke dieeteisen
  • Een geïndividualiseerd, persoonlijk dieetadvies opstellen, berekenen en uitschrijven voor deze patiënten
  • Een recept, menu en / of weekschema aanpassen aan enerzijds de dieeteisen die worden gesteld bij tal van aandoeningen van het maag - darmstelsel en anderzijds de dieeteisen die worden gesteld bij kinderen
  • Dieetproducten, welke bij bovengenoemde aandoeningen aangewend kunnen worden, kritisch bekijken
  • Artikels kritisch interpreteren

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
student is geslaagd voor 1VD
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Voedingswetenschappen 3 en biomedische wetenschappen 2 & 3.
  • parallel: de student volgt kooklab 2.

Andere begincompetenties

Zie lijst begincompetenties opleiding VD.


LEERINHOUDEN
  • de voedingsaanpassingen die noodzakelijk zijn bij diverse aandoeningen van het maag  - darmstelstel worden besproken en ingeoefend zoals voeding bij kauw- en slikproblemen, voeding bij gastro - oesofagale reflux, voeding bij maagproblematiek, voeding bij constipatie en diarree, voeding bij chronische dunne darmaandoeningen (coëliakie, ziekte van Crohn), voeding bij aandoeningen van het colon (colitis ulcerosa, prikkelbare darmsyndroom, diverticulosis coli en diverticulitis), voeding bij darmresectie en short bowel syndroom, voeding bij darmstoma, voeding bij leveraandoeningen.  Het MCT - dieet, het vetbeperkt dieet, het eiwitbeperkt dieet, het energieverrijkt dieet worden eveneens besproken.
  • dieetleer van zuigeling en kind:
      • voedingsstoornissen bij kinderen met o.a de behandeling van acute diarree en dehydratie, peuterdiarre, constipatie en encopresis
      • gastro - oesofagale reflux, regurgitatie en braken
      • overgewicht bij kinderenn
      • diabetes mellitus bij kinderen

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus 'Dieetleer van de volwassene' - auteur: Adam Marleen - Plantijn Hogeschool 2008 - 2009
  • Cursus 'Dieetleer van zuigeling en kind'' - auteur: Adam Marleen - Plantijn Hogeschool 2008 - 2009
  • Voedingsingrediënten : een stand van zaken, A. Vandamme & Katelijne Struben, ISBN 90-209-6697-9
  • Voeding & gezondheid: een overzicht van functionele componenten in levensmiddellen en van de relatie voeding en gezondheid, J. Van Camp, S. De Henauw, B. De Meulenaer, ISBN 90-209-6600-6 
  • Belgische voedingsmiddelentabel, NUBEL, ISBN 90 74362 05 2, 2004.
  • Nederlands voedingsstoffenbestand, NEVO - tabel, ISBN 90-5177-037-5, 2006.
  • Brochure 'Richtlijnen van de Nationale Raad van de voeding'
  • 'Maten en gewichten', handleiding voor gestandardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, ISBN 76994-06-4, 2005
  • BINS Becel Institute Nutrition Softwareprogramma 2006
  • Tijdschriften uit de bibliotheek
  • didactische voedingswinkel
  • Coëlho Zakwoordenboek der Geneeskunde, Jochems & Joosten, Elsevier, ISBN 90-6228-322-5
  • Gecommentarieerd Geneesmiddelenrepertorium, Belgisch centrum voor farmacotherapeutische informatie 2008
  • Eenvoudige rekenmachine

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

34

 lesuren

  27,64

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

17

 lesuren

  13,82

studietijd buiten contacturen:

68

 klokuren

  55,28

Verdere toelichting:
Werkcolleges met verplichte aanwezigheid: theorie, oefeningen en leergesprekken.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Integratieve toets  INT6-4 (95 %), schriftelijke toets in de examenweek met max. 40 % kennisvragen, min. 60 % praktische toepassingen van de theorie (oefeningen).
  • Evaluatie van de opdrachten en oefeningen in projectgroep (5 %)
  • Evaluatiecriteria: correctheid van de antwoorden en berekeningen, volledigheid van de argumentatie, logische opbouw van de argumentatie, duidelijke, heldere formulering van de antwoorden.
  • Studenten die afwezig zijn op INT6-4 krijgen een A als beoordeling, dus A voor het opleidingsonderdeel 'algemene diëtiek.
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.

tijd voor examinering
uren
4

%
 
 03,25

Tweede examenperiode
  • De leerstof ‘dieetleer’ van periodes 5&6 wordt in één integratieve toets hernomen (100%; jaarpunten tellen niet meer mee).
  • Het opleidingsonderdeel ‘algemene diëtetiek’ krijgt twee toetsen: dieetleer (periode 5&6) en voedingszorg (periode 5).
  • Studenten die afwezig zijn op één van beide toetsen krijgen een A als beoordeling voor deze toets: dus A voor het opleidingsonderdeel ‘algemene diëtetiek’
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.