|
KORTE OMSCHRIJVING
|
‘Humane biochemie’ behandelt de ‘dynamische processen’ van deze biomoleculen. Hier bestudeer je het metabolisme van eiwitten, koolhydraten en lipiden.
Het gaat dan over omzettingen in het menselijk lichaam van de nutriënten, zowel het anabolisme als het katabolisme. Je verwerft inzicht in de aanmaak van eiwitten, gestuurd vanuit de genen met oog op erfelijke afwijkingen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken (2): opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD313 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kent de metabolische “pathways” van eiwitten, sacchariden en lipiden.
- De student kent een aantal erfelijke afwijkingen, betrokken bij het menselijk metabolisme .
- De student weet dat afbraak energie levert en opbouw energie vraagt.
- De student weet dat het metabolisme stevig geregeld is en gecontroleerd wordt in hoofdmoot door hormonen.
- De student ziet in dat de weg van gen naar eiwitten kan gebruikt worden om aan genmanipulatie te doen.De student voelt de enorme impact van biokatalytische eiwitten (enzymen) in de vertering en het metabolisme van energiestoffen aan.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
student is geslaagd voor 1VD of heeft credits behaald op voedingswetenschappen 1 en algemene chemie.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Zie lijst begincompetenties opleiding VD.
|
LEERINHOUDEN
|
De dynamische biochemie omvat..
- Omzettingen van de energierijke verbindingen (eiwitten, suikers en lipiden) verlopen stap voor stap en zijn enzymatisch gekatalyseerd. Bij de efficiënte werking van enzymen zijn coënzymen vereist en hierin functioneren de vitamines.
- Het metabolisme is een homeostatisch proces gestuurd door biochemische boodschappers.
- Afbraak levert energie (ATP), opbouw gebruikt deze verbindingen. Het resultaat is een balans, die in evenwicht is.
- De aanmaak van eiwitten (de weg van gen naar proteïne) is dogmatisch vastgelegd. Hier speelt een genetische code, die universeel is. Dit zal toelaten later aan gentechnieken te doen en transgeen voedsel te produceren (zie introductie gentechnieken).
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Humane biochemie - Plantijn Hogeschool
- hand-outs van presentaties
- Biochemistry illustrated. Biochemistry and molecular biology in the post-genomic era. Campbell et al. 5th Edition. Elsevier. 0 443 10034 9 (eigen bezit en bib.)
- ILSI-brochures:
- Carbohydrates: nutritional an health aspects
- Dietary fat
- Dietary fibre
- Alcohol: health issues related to alcohol consumption
- Biochemie-handboeken:
*Textbook of Biochemistry with clinical correlations. T. Devlin (6th Ed.) Wiley-Liss 0 471 67808 2 (ROB en Bib)
*Humane biochemie. G. Hooghwinkel. Bunge 90 63480660. (ROB en Bib).
*Medical Biochemistry at a glance. B. Greenstein. Blackwell Science 0 86542 980 4 (ROB).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
lesuren
|
27,59
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
60
|
klokuren
|
68,97
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
integratieve toets INT5-1: schriftelijke toets
studenten die afwezig zijn op de toets krijgen een A en behalen dus A op het opleidingsonderdeel 'biomedische wetenschappen 2'
Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Studenten die niet geslaagd zijn voor het opleidingsonderdeel 'biomedische wetenschappen' leggen deze examenperiode een integratieve toets over de drie componenten (periode 4&5) opnieuw af.
Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|