|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens de projectweken voer je in projectgroep één of twee opdrachten uit. Een lector staat in voor de begeleiding. Door intensief in groep te werken verdiep je niet alleen jouw kennis uit de lesweken maar verwerf je bovendien bijkomende competenties zoals werken in teamverband, verwerven en werken van informatie, rapporteren. Het onderwerp van het project komt uit het werkveld en sluit aan bij de inhoud van de periode.
Projectweek 1: project rond een opgegeven onderwerp in het domein van de relatie biochemie-voeding - literatuurstudie rond opgegeven onderwerp per projectgroep
Projectweek 2: project rond Metabool Syndroom (casus)
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD101 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
- VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
- VD209 Kunnen functioneren in teamverband
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken (2): opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD313 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
- VD314 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Afhankelijk van het opgegeven onderwerp uit de relatie biochemie-voeding:
-
De student kent de theoretische achtergrond en terminologie van het opgegeven onderwerp
-
De student kan recente wetenschappelijke informatie over het opgegeven onderwerp opzoeken en gebruiken
-
De student beseft het belang van voedselcomponenten in de voedingsleer.
-
De student onderzoekte de voedingsfactoren die een invloed hebben op het menselijk organisme
-
De student kan een ongekend ziektebeeld opzoeken en analyseren en toepassen op een patiëntendossier.
-
De student kan aan de hand van een eetdagboekje de energie inname van een patiënt berekenen en eventuele tekorten nagaan.
-
De student kan een patiëntendossier bespreken en interpreteren.
-
De student kan een dieetvoorschrift opstellen en dit motiveren.
-
De student kan de doelstellingen van het dieetvoorschrift opsommen
-
De student kan een dieet uitwerken aangepast aan de individuele behoefte van de patiënt.
-
De student kan een verslag aan een arts of andere multidisciplinaire medewerkers opstellende student kan receptuur die beantwoordt aan de dieetvereiste van de patiënt opstellen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
alle opleidingsonderdelen en/of componenten van de lesweken van periode 5.
|
Andere begincompetenties
|
Zie lijst begincompetenties opleiding VD.
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Het algemene cgo-boek (methodiek, aanpak project)
- periodeboek 5 (handleiding project)
- studiemateriaal uit periode 4 & 5
- informatiemateriaal in de bib
- informatiemateriaal via internet
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
4
|
lesuren
|
03,77
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
60
|
lesuren
|
56,60
|
studietijd buiten contacturen:
|
40
|
klokuren
|
37,74
|
Verdere toelichting:
- groepsleren: de prjectgroep voert de opdracht uit volgens de methodiek aanpak project (algemene cgo-boek) onder begeleiding van een tutor.
- door de tutor begeleide projectgroepbijeenkomsten
- andere begeleidingsmomenten: projectgroep kan contact opnemen met de tutor of de VUP's via e-mail.
- reflectie door de projectgroep (onder begeleiding van tutor)
- klassikale bespreking (met feedback) van de resultaten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Alleen de schriftelijke toets kan hernomen worden (dus 40% van de punten uit eerste zittijd), de andere punten blijven behouden.
|