ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Transportsystemen
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 3PT16
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 28
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Spanoghe Mark


 

KORTE OMSCHRIJVING

Als een van de basisvakken van de afstudeerrichting procestechnologie, behandelt "transportsystemen" het industriële transport van vaste stoffen, vloeistoffen (pompen) en gassen (compressoren). Hierbij komt vooral het praktische gebruik en de juiste keuze van deze systemen aan bod. Er wordt ingegaan op het gebruik en de berekening van pijpleidingen en appendages voor pijpleidingen.

Het theoretische gedeelte van deze cursus wordt deels aangeboden via een zelfstudiepakket en deels via hoorcolleges. Uiteraard wordt de aangeboden theorie ruimschoots ondersteund door gezamenlijke oefeningensessies.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
  • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
  • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
Beroepsspecifieke competenties
  • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
  • CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
  • CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

 

  • De student kan leidingsweerstanden berekenen.
  • Hij kent werkingsprincipes van verdringer- en centrifugaalpompen.
  • Hij kent gebruik van pompen en kan storingen localiseren.
  • Hij kent de belangrijkste types van pompen met hun beperkingen en toepassingen.
  • Hij kan een pomp dimensioneren.
  • Hij kan uit fabrieksbrochures het meest geschikte type kiezen.
  • Hij kent het werkingsprincipe en de verschillende types van compressoren, blaaswerktuigen en ventilatoren.
  • Hij kent de toestandsveranderingen en kan een eentrapszuigercompressor berekenen.
  • Hij kent het onderscheid tussen een theoretische en een werkelijke (zuiger)compressor.
  • Hij kent de werkingsprincipes van de belangrijkste appendages voor pijpleidingen.
  • Hij kan energie- en massabalansen van een proces opstellen

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • "materialen en hun eigenschappen"

 


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
  • transportsystemen voor vloeistoffen:
    • berekening van leidingsweerstand
    • werking en soorten vloeistofpompen
  •   transportsystemen voor gassen:
  • toestandsveranderingen van gassen
  • werking en soorten compressoren, blazers, ventilatoren e vacuümpompen
  •   appendages voor leidingen
  • opstellen van massa- en energiebalansen


STUDIEMATERIAAL
  • zelfstudiesysteem (aangekochte lesboeken en eigen zelfstudienota's)
  • zelf samengestelde portfolio (samenvattingen, toetsen, verslagen, …)
  • eigen cursustekst voor hoorcolleges
  • Powerpoint-presentatie over de eigenschappen van de verschillende pompen
  • documentatie van fabrikanten
  • afgedankte onderdelen verzameld in de industrie
  • boeken (Perry, Coulson (6 delen) in bib Kronenburgstraat

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

24

 lesuren

  27,91

practicum en oefeningen:

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

58

 klokuren

  67,44

Verdere toelichting:
  • gedeeltelijk zelfstudiesysteem (hoofdstukken "Stroming" en "massa- en energiebalansen" (70% van de studietijd))
  • gedeeltelijk hoorcolleges
  • uitgewerkte vraagstukken
  • monitoraat en/of individuele begeleiding op vraag van de studen t
  • formatieve toets "Massa- en energiebalansen" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij be halen van 60% van de maximum score)
  • formatieve toets "Stroming" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij be halen van 60% van de maximum score)
  • documentatie van fabrikanten en wandkaarte n

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • formatieve toetsen zelfstudiesysteem "Stroming" en "Massa- en en energiebalansen" (70% van de totaalscore) omvat voornamelijk vraagstukken
  • schriftelijk eindexamen (30% van de totaalscore) zijn kennisvragen over de hoorcolleges eventueel aangevuld met de leerstof van de toets "Stroming" en"Massa- en energiebalansen" van het zelfstudiesysteem als de student minder 12/20 scoorde tijdens de formatieve toets (%afhankelijk van de leerstof die hernomen dient te worden)


tijd voor examinering
uren
4

%
 
 04,65

Tweede examenperiode
schriftelijk eindexamen (hoorcolleges en leerstof formatieve zelfstudiesysteemtoets)