ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Geïntegreerd lab
  

Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab & POP
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30226
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 95
Totaal aantal contacturen: 152
Totaal studietijd: 296,4
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Spanoghe Mark
Van Dyck Jos


 

KORTE OMSCHRIJVING

De Plantijn Hogeschool heeft geïnvesteerd in een bijzonder goed uitgerust "geïntegreerd lab procestechnieken". In dit lab kunnen de studenten de theoretische kennis uit de opleidingsonderdelen "Eenheidsoperaties", "transportsystemen" en "Meet & regeltechnieken" direct omzetten in praktische vaardigheden.

In dit lab zijn industrieel veel gebruikte fysische scheidingsapparatuur zo getrouw mogelijk op semi-industriële schaal nagebouwd. Het bedienen van deze apparaten vereist immers ongeveer dezelfde competenties en achtergrondkennis als werkelijke industriële uitrusting. Ook wordt de regelapparatuur uitgebreid bekeken, zodat procesautomatisering grondiger kan worden bestudeerd.
Het geïntegreerd lab confronteert de student rechtstreeks met zijn later werkterrein nl. ’de chemische fabriek’. Een aantal bedrijven, zorgvuldig geselecteerd uit de verschillende takken van de chemische industrie, worden bezocht. Op deze manier krijgt de student van de bedrijfsingenieurs zelf de uiteenzetting over het productieproces. De gegevens, verzameld tijdens deze bezoeken, vormen een deel van de leerstofinhoud. Zo krijgt de student een realistische kijk op de hedendaagse chemische industrie, kan hij de bruikbaarheid van zijn op school verworven kennis evalueren. De gelegde contacten vergemakkelijken de keuze van een beroepsplaats.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
  • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
  • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
  • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
  • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
  • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
Beroepsspecifieke competenties
  • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
  • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
  • CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
  • CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • laboratoriumoefeningen eenheidsoperaties:
    • fasendiagram (vloeistof-damp evenwicht) experimenteel kunnen  opstellen
    • batch- en continudestillatiekolom kunnen bedienen, opstarten en stilleggen, storingen kunnen lokaliseren en oplossen
    • praktisch herkennen van de verschillende parameters die een i nvloed hebben op de scheidingskwaliteit van een destillatie
    • stalen kunnen nemen en uit analyse massabalans kunnen opstellen van een destillatie
    • extractiekolom en mixer-settler extractiebatterij kunnen bedienen, opstarten en stilleggen
    • praktisch herkennen van de verschillende parameters die een  invloed hebben op de scheidingskwaliteit van een extractie
    • absorptiekolom kunnen bedienen, opstarten en stilleggen
    • in staat zijn om meetgegevens met een rekenblad (Excel) teverwerken en om met een tekstverwerker (Word) een rapport op te stellen
    • procestechnische berekeningen kunnen maken
    • kennis hebben van enkele typische productieprocessen uit de (petro-) chemie in de regio Antwerpen
    • herkennen van de eenheidsbewerkingen in deze processen
    • naast inzicht in chemische, fysische en technologische aspecten ook de confrontatie met economische en personeelsproblemen
  • De student kan bij storingen in een productiebedrijf een diagnose stellen. Hiertoe is inzicht vereist in volgende topics:
    •  Transport van vloeistoffen
      • weerstand van leidingen
      • verdringerpompen
      • centrifugaalpompen
      • pompkaraktersitiek
    • De meet-en regelkring
    • Gedrag van een proces (Procesparameters)
    • Tweestandenregeling en PID regelactie
    • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
    • actuatoren
    • Het geautomatiseerde proces.
    •  Diagnosetraining
      • niveau
      • verwarming
      • bedrijf
    • Gekoppelde regelkringen
      • Cascade
      • Verhoudingsregelingen
      • Splitrange
    • De student heeft oog voor veiligheid en kan online analyses en staalnamen uitvoeren in het bedrijf

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • "eenheidsoperaties"
  • "transportsystemen"
  • " Meet - & regeltechnieken"

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

uitgevoerde experimenten tijdens laboratoriumoefeningen:
  • batch rectificatie
  • continu rectificatie (handbediend)
  • hetero azeotrope rectificatie
  • strippen van een vluchtige component met stoom en met inert gas
  • vloeistof-vloeistof extractie met mixer settler batterij in tegenstroom gekoppeld
  • vloeistof-vloeistof extractie met extractiekolom met vulling
  •   met pH-regelaar geautomatiseerde neutralisatiereactor
  • absorptie van een gas in een vloeistof met een absorptietoren
  • procestechnische berekeningen (toegespitst op het opstellen van massa- en energiebalansen) afhan kelijk van de tijdens het lopende academiejaar bezochte bedrijven

 
  • Transport van vloeistoffen
    • weerstand van leidingen
    • verdringerpompen
    • centrifugaalpompen
    • pompkaraktersitiek
  • De meet-en regelkring
  • Gedrag van een proces (Procesparameters)
  • Tweestandenregeling en PID regelactie
  • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
  • actuatoren
  • Het geautomatiseerde proces
  • Diagnosetraining
    • niveau
    • verwarming
    • bedrijf
  • Gekoppelde regelkringen
    • Cascade
    • Verhoudingsregelingen
    • Splitrange
  • Veiligheid en online analyse en staalname in het bedrijf

     
     

  • STUDIEMATERIAAL
    • eigen cursustekst als lab-handleiding (digitaal)
    • documentaties van fabrikanten
    • literatuurverwijzingen en tabellen met fysische constanten
    • documentatie ter beschikking gesteld door het bedrijf
    • documentatie ter beschikking in de bib van de school
    • "Procestechnische berekeningen" Torreman en Felde r
    • labo opstellingen, PowerPoint files, documentatie van fabrikanten, demomateriaal

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    148

     lesuren

      43,40

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    189

     klokuren

      55,43

    Verdere toelichting:
    • laboratoriumoefeningen:
      •   in team (2 studenten) opdrachten uitvoeren aan de pilootinstallaties
      • overleggen, beslissen, uitvoeren, verwerken, rapporteren
    • bedrijfsbezoeken indien mogelijk
      • bedrijfsbezoeken geleid door mede werker (meestal bedrijfsleider)
      • rapport door de student opgesteld per bedrijfsbezoek
      • oplossen modellen van procestechnische berekeninge n

     

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • tijdens laboratoriumoefeningen:
      •   permanente evaluatie (70%)
        • voorbereiding experimenten bij begin labsessie
        • tijdens labsessies via observatie
        • groepsoverleg
        • laboratoriumschrift, rapporten van bedrijfsbezoeken
        • rapporten en/of verslagen
      • Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren
    • examen: schriftelijk/mondelinge toets (30%)
      • om na te gaan of de student met aandacht de  experimenten heeft uitgevoerd en de resultaten ervan zelf heeft verwerkt.
      • redeneervragen over de gebruikte opstellingen

    tijd voor examinering
    uren
    4

    %
     
     01,17

    Tweede examenperiode
    schriftelijk examen over de werking van het lab (30% van de totaalscore van het opleidingsonderdeel)  (de punten van de permanente evaluatie blijven behouden)