|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen. Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on ‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Hij/zij heeft inzicht in projectmanagement
Hij/zij kan Quality Tools toepassen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- "jaarcluster statistiek en POP"
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
/
|
Andere begincompetenties
|
/
|
LEERINHOUDEN
|
Projectmanagement Systemen voor projectmanagement Quality tools
|
STUDIEMATERIAAL
|
Syllabus Quality Tools (G. Bruggeman) Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” (G. Bruggeman) Casus(sen)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
50,00
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
8
|
lesuren
|
50,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
0
|
klokuren
|
00,00
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Beoordeling proces en resultaat van de casus (20% van de score van INT7-6)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Individuele opdracht (20% van de score van INT7-6)
|