ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Industriële organische chemie
  

Component behoort tot O.O.: Toegepaste industriële chemie
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30219
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 20
Totaal aantal contacturen: 5
Totaal studietijd: 15,6
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gutschoven Inge


 

KORTE OMSCHRIJVING

Vermits het overgrote deel van de zogenaamde ‘procesoperators’ later tewerkgesteld zal worden in de chemische industrie gelegen in de haven van Antwerpen, en dan voornamelijk de petro-chemische industrie. Is een grondige kennis van de raffinageprocessen en de bijbehorende reacties een meerwaarde voor elke afstuderende procesoperator.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
Beroepsspecifieke competenties
  • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN


De student kan na deze lessenreeks:
1.      het ontstaan van de belangrijkste organische moleculen tijdens het kraakproces via een reactie 
         verklaren
2.      de belangrijkste toepassingen van de kraakproducten in de industrie plaatsen
3.      de mechanismen van de belangrijkste toepassingen van het kraakproces uitschrijven
4.      het mechanisme geven van de uitgewerkte reacties: alkylerings-, isomerisatie-, omleggings-, 
         hydrogenatie- en dehydrogenatiereacties, evenals aromatische reacties de invloed van warmte, 
         druk of een katalysator op het kraakproces bespreken.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • materialen en hun eigenschappen
  • aromaten

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

1.      Het petrochemische kraakproces en de daaraan gekopppelde organische reacties zoals: 
            a.       het splitsen van lange ketens onder invloed van warmte, druk of een katalysator 
            b.       alkyleringen, omleggingsreacties en isomerisatiereacties 
            c.       hydrogenaties, dehydrogenaties 
            d.       specifieke aromatische reacties
2.      De belangrijkste toepassingen van de producten bekomen uit het kraakproces en de bijbehorende 
         organische reacties 
3.      Naamgeving, zowel IUPAC als triviaal, van de organische moleculen  gekoppeld aan het 
         kraakproces

STUDIEMATERIAAL

1.    Cursus “Toegepaste industriële chemie“ – auteur: I. Gutschoven  – Plantijn Hogeschool 2008
2.    PowerPointpresentaties via Blackbord

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

4

 lesuren

  23,53

practicum en oefeningen:

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

12

 klokuren

  70,59

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Schriftelijke toetsing INT7-4 “Toegepaste industriële chemie”
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en  toepassingsvragen, zowel stellingvragen,    meerkeuzevragen als open vragen

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 05,88

Tweede examenperiode

Schriftelijke toetsing INT7-4 “Toegepaste industriële chemie”
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en  toepassingsvragen, zowel stellingvragen,    meerkeuzevragen als open vragen