3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Industriële organische chemie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Toegepaste industriële chemie |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30219 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
20 |
Totaal aantal contacturen: |
5 |
Totaal studietijd: |
15,6 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gutschoven Inge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Vermits het overgrote deel van de zogenaamde ‘procesoperators’ later tewerkgesteld zal worden in de chemische industrie gelegen in de haven van Antwerpen, en dan voornamelijk de petro-chemische industrie. Is een grondige kennis van de raffinageprocessen en de bijbehorende reacties een meerwaarde voor elke afstuderende procesoperator.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan na deze lessenreeks: 1. het ontstaan van de belangrijkste organische moleculen tijdens het kraakproces via een reactie verklaren 2. de belangrijkste toepassingen van de kraakproducten in de industrie plaatsen 3. de mechanismen van de belangrijkste toepassingen van het kraakproces uitschrijven 4. het mechanisme geven van de uitgewerkte reacties: alkylerings-, isomerisatie-, omleggings-, hydrogenatie- en dehydrogenatiereacties, evenals aromatische reacties de invloed van warmte, druk of een katalysator op het kraakproces bespreken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- materialen en hun eigenschappen
- aromaten
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
1. Het petrochemische kraakproces en de daaraan gekopppelde organische reacties zoals: a. het splitsen van lange ketens onder invloed van warmte, druk of een katalysator b. alkyleringen, omleggingsreacties en isomerisatiereacties c. hydrogenaties, dehydrogenaties d. specifieke aromatische reacties 2. De belangrijkste toepassingen van de producten bekomen uit het kraakproces en de bijbehorende organische reacties 3. Naamgeving, zowel IUPAC als triviaal, van de organische moleculen gekoppeld aan het kraakproces
|
STUDIEMATERIAAL
|
1. Cursus “Toegepaste industriële chemie“ – auteur: I. Gutschoven – Plantijn Hogeschool 2008 2. PowerPointpresentaties via Blackbord
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
4
|
lesuren
|
23,53
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
12
|
klokuren
|
70,59
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijke toetsing INT7-4 “Toegepaste industriële chemie” Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijke toetsing INT7-4 “Toegepaste industriële chemie” Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
|
|
| |
|