|
3 Chemie - 3CH - Opleidingsonderdelen |
|
|
|
| | |
3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Instrumentele analyse |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30057 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:7 |
Aantal studiepunten: |
8 |
Wegingscoëfficient: |
8 |
Totaal aantal contacturen: |
68 |
Totaal studietijd: |
208 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Verbeke Patrick
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het opleidingonderdeel "Instrumentele analyse" zorgt ervoor dat de studenten vertrouwd zijn met alle analysetechnieken die veelvuldig in routine- en onderzoekslaboratoria worden gebruikt. Atomaire absorptie en emissie worden verder uitgediept dan volgen FTIR en XRF. De waterbepaling volgens Karl-Fischer en verschillende bepalingen uit de milieusector komen aan bod. Inzake chromatografie wordt, naast de uitbreiding van GC en HPLC, ruime aandacht besteed aan gekoppelde technieken en aan gelpermeatie- en ionenchromatografie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
- CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kent het principe van alle analysemethoden die in een bedrijfslabo courant worden gebruikt.
- Hij kan de werking van de besproken apparatuur uitleggen en de toepasbaarheid ervan evalueren.
- Hij is in staat berekeningen te maken i.v.m. concrete toepassingen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- van monster tot te meten oplossing
- werking van elektrochemische cellen
- organische analyse.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
De belangrijkste analysemethoden behandeld in het tweede jaar worden uitgediept. Daarnaast worden een aantal bijkomende technieken bestudeerd.
- Spectrometrie: oven-AAS, plasma-emissie, FTIR, XRF.
- Elektrochemie: conductometrie, polarografie, coulometrie, polarisatietitraties, Karl-Fischer titratie, AOX - POX - TOX.
- Capillaire gaschromatografie, GC-MS, ionenchromatografie, gelpermeatiechromatografie, LC-MS.
- Capillaire elektroforese.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursusnota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
64
|
lesuren
|
28,70
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
155
|
klokuren
|
69,51
|
Verdere toelichting:
Hoorcolleges afgewisseld met oefeningen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Korte toetsen tijdens de lesweken over afgewerkte hoofdstukken.
- INT 7-1
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
3CH06 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:7 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
31 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Dyck Jos
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In grote productiebedrijven worden steeds meer analyses online uitgevoerd. In “Procesautomatisatie” wordt aandacht besteed aan het transport van vloeistoffen en gassen. De student moet processchema’s kunnen lezen en redeneren over de structuur. Via het inzicht in de werking van de meetsystemen is de student in staat de storingen van de metingen in het proces te lokaliseren. Met deze inzichten zijn analisten ook in staat om vlot met procesoperators te communiceren over de productieproblemen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
- CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Werking van een centrifugaalpomp en haar pompkarakteristiek begrijpen
- Een regelkring uit zijn bouwstenen kunnen samenstellen
- Werking van een regelkring begrijpen met de functie van elk onderdeel
- Opbouw werking van een regelventiel begrijpen
- Werkingsprincipe van enkele veel gebruikte sensoren in de procesindustrie
- De regeling van enkele basisprocessen ( debiet, niveau,temperatuur, druk en pH ) kunnen uitleggen en de automatisatie van enkele eenheidsoperaties ( destillatie) verantwoorden.
- Enkele complexere regelkringen als cascade, verhouding en split range begrijpen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Transport van vloeistoffen
- weerstand van leidingen - verdringerpompen - centrifugaalpompen - pompkaraktersitiek
- De meet-en regelkring
- Gedrag van een proces (Procesparameters)
- Tweestandenregeling en PID regelactie
- Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
actuatoren.
- Het geautomatiseerde proces.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus en eigen nota's.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
32,56
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
55
|
klokuren
|
63,95
|
Verdere toelichting:
Hoorcollege met powerpoint en computersimulatie.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
de evaluatie bestaat uit twee delen
- schriftelijke toetsen tijdens de lesweken (30% van de totaalscore)
- een schriftelijke integratieve toets INT7-2 over de gehele leerstof (70% van de totaalscore)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
schriftelijke integratieve toets INT7-2 over de gehele leerstof
|
|
| |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30058 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:7 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
32 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gutschoven Inge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Zowel de analist als de onderzoeker moet voldoende inzicht hebben in de opbouw, de synthese en de eigenschappen van meer complexe organische moleculen en hun synthesewijzen. De student moet in staat zijn de synthese van een organische verbinding in meerdere stappen te beredeneren opdat hij later in een synthese-laboratorium op een wetenschappelijk verantwoorde en veilige wijze kan bijdragen tot het optimaliseren en ontwikkelen van organische producten.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
- CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
- CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan na deze lessenreeks: 1. het mechanisme van de synthetisch belangrijke organische reacties uitschrijven, in het bijzonder van: a. Additie, sustitutie en eliminatie reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie b. Carbonyl alfa - substitutiereacties c. Carbonyl condensatiereacties d. Omleggingsreacties en pericyclische reacties 2. het eindproduct opschrijven indien de reagentia en het substraat gegeven worden waarbij de bovenstaande reacties worden toegepast 3. een opsomming maken van de soorten omleggingsreacties en hun typische mechanisme uitschrijven 4. de verschillende pericyclische reacties onderscheiden 5. aan de hand van de Woodward-hofmann regels de pericyclische reacties verklaren 6. via retrosynthese een syntheseweg opschrijven vertrekkende van een naam van een molecule naar: a. een alifatisch eindproduct b. een aromatisch eindproduct Dit door gebruik te maken van een combinatie van additie, eliminatie, substitutie, oxidatie, reductie en omleggingsreacties (open boek). 7. Schutfuncties correct kunnen toepassen tijdens een synthese
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
1. Herhaling organische naamgeving 2. Synthetisch belangrijke organische reacties: a. Carbonyl alfa- substitutiereacties b. Carbonyl condensatiereacties c. Additie, sustitutie en eliminatie reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie d. Omleggingsreacties en pericyclische reacties 3. Retrosyntheseoefeningen van alifaten en aromaten 4. Omleggingen (zelfstudie) en pericyclische reacties
|
STUDIEMATERIAAL
|
1. Cursus “Organische chemie“ – auteur: I. Gutschoven – Plantijn Hogeschool 2008 2. Handboek Mc J. Murry-Organic chemistry-6the edition- ISBN 0-534-42005-2 , chapter 22, chapter 23, chapter 30
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
24,78
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
81
|
klokuren
|
71,68
|
Verdere toelichting:
- Het hoofdstuk omleggingen is zelfstudiepakket
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
1. toetsing INT7-3 “Organische chemie” Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen 2. toets organische naamgeving en omleggingen in de loop van de lesweken (20% punten)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
1. toetsing INT7-3 “Organische chemie” Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen 2. de punten van de toets organische naamgeving en omleggingen blijven behouden (20% punten)
|
|
| |
|
3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Milieuchemie en actuele ontwikkelingen |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Actuele ontwikkelingen
Milieuchemie
|
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30189 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:7 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
37 |
Totaal studietijd: |
78 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Gutschoven Inge Spanoghe Mark
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
zie deelfiches
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
zie deelfiches
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
zie deelfiches
|
Andere begincompetenties
|
zie deelfiches
|
|
| |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Milieuchemie en actuele ontwikkelingen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30190 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
80 |
Totaal aantal contacturen: |
28 |
Totaal studietijd: |
62,4 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Spanoghe Mark
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Iniatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en voedsel. Steeds wordt de logica gerespecteerd: wat is dit, de functie, de eigenschappen, de verontreiniging, de sanering en de kwaliteit.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
- CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
- CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Het besef dat het milieu een belangrijk biotoop is, die bewaard moet blijven
- Het gaat niet om lucht, water en bodem, maar één geheel. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
- Elke box start met het medium, de eigenschappen, de verontreiniging, de analyse en de sanering hiervan.
- Men heeft een extern milieu, maar ook het intern (voedsel) is belangrijk. Aan de hand hiervan worden een aantal toxicologische begrippen meegegeven.
- Milieuwetgeving is constant in beweging, daarom worden enkel basisprincipes meegegeven (algemene en sectoriële lozingsnormen).
- Voor deze richting wordt aandacht besteed aan de analysetechnieken, die gebruikt worden bij de analyse van pollutie van water, lucht en bodem.
- Nieuwe trends in bemonstering en analyse van de verschillende media worden belicht. Voor gekoppelde technieken krijgen een stevige aandacht.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Water: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
- Lucht: samenstelling, funktie, verontreiniging, bemonstering en analyse, sanering en kwaliteit.
- Bodem: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
- Geur- en geluidshinder.
- Voedselverontreiniging: additieven en contaminanten (zware metalen, pesticiden endioxines/pcb’s).
|
STUDIEMATERIAAL
|
Eigen nota’s (water en lucht, bodem met stuk Open Universiteit Antwerpen: Toxicologie). ppt: een slecht genomen staal is een monster.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
26
|
lesuren
|
37,14
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
42
|
klokuren
|
60,00
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijke integratieve toetsing INT7-4, tijdens de examenweek
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijke integratieve toetsing INT7-4,
|
|
| |
|
3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Actuele ontwikkelingen |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Milieuchemie en actuele ontwikkelingen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30191 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
20 |
Totaal aantal contacturen: |
9 |
Totaal studietijd: |
15,6 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gutschoven Inge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Deze lessenreeks omvat twee actuele onderwerpen. Deze onderwerpen zullen in de loop van het jaar gekozen en uitgewerkt worden op basis van belangrijke actuele ontwikkelingen in de chemische sektor.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
- CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
- CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan na deze lessenreeks:
- het belang van het opvolgen van de wetenschappelijke literatuur correct inschatten.
- de twee besproken onderwerpen samenvatten in een verslag.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
/
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- jaarcluster statistiek en POP
- instrumentele analyse
- organische chemie
|
Andere begincompetenties
|
/
|
LEERINHOUDEN
|
Deze lessenreeks omvat twee actuele onderwerpen. Deze onderwerpen zullen in de loop van het jaar gekozen en uitgewerkt worden op basis van belangrijke actuele ontwikkelingen in de chemische sektor.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Powerpoint presentatie, artikels,...
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
9
|
lesuren
|
42,86
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
12
|
klokuren
|
57,14
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk verslag van de besproken onderwerpen (5% van de score van INT7-4)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Herwerken van het schriftelijk verslag van de besproken onderwerpen (5% van de score van INT7-4)
|
|
| |
|
3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Kwaliteitszorg en projectmanagement |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Projectmanagement
Toegepaste statistiek
|
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30060 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:7 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
32 |
Totaal studietijd: |
104 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Bruggeman Geert Van Vlaslaer Veerle
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
alle info zie deelfiches
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
|
| |
|
3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Toegepaste statistiek |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Kwaliteitszorg en projectmanagement |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30192 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
80 |
Totaal aantal contacturen: |
16 |
Totaal studietijd: |
83,2 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Vlaslaer Veerle
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies). De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student kan beslissen welke statistische methode voor welk probleem geschikt is en deze test ook concreet uitvoeren (opstellen van het proefopzet, uitvoeren van de experimenten, uitvoeren van de gepaste berekeningen en interpretatie van het resultaat)
de student kan een methode valideren (opstellen proefschema in functie van de validatieparameters, uitvoeren experimenten, berekenen van de parameters en interpretatie van het resultaat)
de student kan een optimalisatie van methode- of procesparameters uitvoeren volgens de simplexmethode
de student kan controlekaarten opzetten en lezen (interpreteren volgens leesregels)
de student kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole (interpretatie van de rapportering)
de student kan meewerken aan opstellen van kwaliteitshandboek en SOP’s
de student kent de basisprincipes van kwaliteitszorg
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
jaarcluster 'statistiek en POP' uit 2CH
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
passieve kennis Engels
|
LEERINHOUDEN
|
1. Interne QC a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie – lineariteit – robuustheid) b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL c. controlekaarten (met leesregels) 2. externe QC (interlab) a. Youdenplot b. zaagtandplot 3. Optimisatie: a. Fibonacci b. simplexmethode
|
STUDIEMATERIAAL
|
hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool 2008 “formuleboekje statistiek” (delen 1CH, 2CH en 3CH) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool 2008 rekenmachine
aanvullend in de bib: ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000 ‘Praktische statistiek voor het laboratorium’ Klaessens en Van Leeuwen (ISBN 9071694526) - 1996
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
14,74
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
79
|
klokuren
|
83,16
|
Verdere toelichting:
hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel). feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1BL, 2BL en 3BL) en bevat geen opgeloste oefeningen gebruik van een rekenmachine is toegelaten samenstelling van de vragen: - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities) - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
idem
|
|
| |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Kwaliteitszorg en projectmanagement |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30193 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
20 |
Totaal aantal contacturen: |
16 |
Totaal studietijd: |
20,8 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Bruggeman Geert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen. Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on ‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Hij/zij heeft inzicht in projectmanagement
Hij/zij kan Quality Tools toepassen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- jaarcluster statistiek en POP
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
/
|
Andere begincompetenties
|
/
|
LEERINHOUDEN
|
Projectmanagement Systemen voor projectmanagement Quality Tools
|
STUDIEMATERIAAL
|
Syllabus Quality Tools (G. Bruggeman) Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” (G. Bruggeman) Casus(en)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
50,00
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
8
|
lesuren
|
50,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
|
klokuren
|
00,00
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Beoordeling proces en resultaat van de casus .
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Individuele opdracht
|
|
| |
|
3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Geïntegreerd lab, seminaries en POP |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Seminaries
POP
Geïntegreerd lab
|
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30064 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:7 |
Aantal studiepunten: |
15 |
Wegingscoëfficient: |
15 |
Totaal aantal contacturen: |
189 |
Totaal studietijd: |
390 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Gutschoven Inge Spanoghe Mark Verbeke Patrick
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
zie ECTS-deelfiches componenten
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
zie ECTS-deelfiches componenten
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
zie ECTS-deelfiches componenten
|
Andere begincompetenties
|
zie ECTS-deelfiches componenten
|
|
| |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Geïntegreerd lab, seminaries en POP |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30065 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
90 |
Totaal aantal contacturen: |
178 |
Totaal studietijd: |
351 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gutschoven Inge Soetaert Anneleen Spanoghe Mark Verbeke Patrick
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het geïntegreerd lab worden alle courante analysetechnieken uitgevoerd, milieu-analyses gedaan, moleculen gesynthetiseerd en gekarakteriseerd, instrumenten en methoden gevalideerd. Naast het leren werken met vaak ingewikkelde apparatuur wordt aandacht besteed aan onderhoud en troubleshooting. De studenten worden gesensibiliseerd voor de kwaliteitsbewaking en –zorg via het valideren van toestellen en analysemethoden. Computers worden intensief gebruikt, zowel online met de apparatuur, als voor opzoekwerk en rapportering. Zo is de toekomstige laboratoriumtechnoloog bijna klaar om de stap te zetten van een leeromgeving naar een reële laboratoriumomgeving.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
- CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
- CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
- CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Hij kan standaarden en monsters op de gepaste manier voorbereiden.
- Tijdens de analyse heeft hij zicht op de betekenis van de bekomen meetwaarden.
- Uitgaande van de meetwaarden is hij in staat de gevraagde informatie over het oorspronkelijk staal weer te geven.
- Hij is in staat mondeling en schriftelijk correct te rapporteren over de resultaten van zijn werkzaamheden.
Na de labsessies kan de student:
- op een technisch-wetenschappelijke wijze zelfstandig een meerstaps organische synthese uitvoeren
- met behulp van verschillende technieken een zuiverheidscontrole uitvoeren:
a. kook-en smeltpuntsbepaling b. gaschromatografie c. dunnelaagchromatografie d. spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV, massa
- het mechanisme van de uitgevoerde syntheses uitschrijven
- het principe van C13-nmr weergeven
- een eenvoudig C13 spectrum interpreteren
- op basis van een IR, UV, NMR en massaspectrum de structuur van een organische molecule bepalen
- multidisciplinair werken tijdens de uitvoering van de labexperimenten
- op een kritische wijze de uitgevoerde experimenten en de daarbij behorende resultaten beoordelen
- gebruik maken van de verschillende technieken die gebruikt worden als identificatie- en analysemethode
- op een veilige milieubewuste wijze het afval verwijderen
- aan de hand van boeken in de bibliotheek of via het internet een synthese of een zuiverheidscontrole opzoeken
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- jaarcluster statistiek en POP
- instrumentele analyse
- organische chemie
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- De studenten worden vaardiger in het gebruik van reeds bekende analysetechnieken; zij besteden meer aandacht aan de optimalisatie van meetparameters en onderhoud van toestellen. Een aantal bijkomende analysemethoden worden toegepast. Verschillende bepalingen kaderen in de analyse van milieumonsters.
- Volgende topics komen aan bod: controle van een UV-VIS spectrofotometer, FTIR-spectrofotometrie, AAS, wateranalyse (BOD, COD, e.a.), Karl-Fischer titratie, HPLC, GC, IC, gebruik van software voor data-acquisitie en -verwerking, validatie van analysemethodes.
- Meerstapsyntheses in praktijk brengen
a. van aromaten b. van alifaten
- Zuiverheidscontrole van de gesynthetiseerde moleculen via
a. kook-en smeltpuntsbepaling b. gaschromatografie c. dunnelaagchromatografie d. spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV
- Spectroscopie in de organische synthese:
a. 13C en 1H NMR b. IR c. Massaspectrometrie d. UV
- verslaggeving van de resultaten
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursusnota's.
Cursus “Organische synthese” – auteur: I. Gutschoven - Plantijn Hogeschool 2008
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
174
|
lesuren
|
43,07
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
226
|
klokuren
|
55,94
|
Verdere toelichting:
Lab: de studenten werken per 2. Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges.
Het geintegreerd lab wordt afgesloten met een overkoepelend project.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Observatie van het lab-werk, beoordeling van de verslagen,
- geïntegreerde toets INT 7-6 over parate kennis en vraagstukken.
- Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- De punten m.b.t. de labsessies blijven behouden.
- De toets INT 7-6 wordt hernomen.
|
|
| |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Geïntegreerd lab, seminaries en POP |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30066 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
0 |
Totaal studietijd: |
19,5 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Spanoghe Mark
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op de stage, het eindwerk en zijn latere job in het werkveld.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Het POP draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van het opleidingsdoel: reflecteren over het eigen handelen tegenover derden. In het bijzonder: 1. reflecteren over het eigen handelen binnen de onderwijsgroep 2. een basis leggen voor reflecties in het latere werkveld (de stage)
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
-
jaarcluster statistiek en POP
-
instrumentele analyse
-
organische chemie
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
Het algemene CGO-handboek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
|
lesuren
|
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
|
studietijd buiten contacturen:
|
|
klokuren
|
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Het POP wordt in het derde jaar door de periodecoördinator geëvalueerd op volledigheid.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Het POP wordt in het derde jaar door de periodecoördinator geëvalueerd op volledigheid.
|
|
| |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Geïntegreerd lab, seminaries en POP |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30067 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
11 |
Totaal studietijd: |
19,5 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Verbeke Patrick
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens de seminaries krijgt de student een betere perceptie van zijn latere werksituatie. De initiatieven worden gestuurd door verschillende lectoren en kunnen onder meer volgende activiteiten omvatten: bedrijfsbezoeken, het bijwonen van voordrachten, de analyse en bespreking van concrete probleemsituaties, het gebruik van moderne informatiebronnen en -vormen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
- CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- jaarcluster statistiek en POP
- instrumentele analyse
- organische chemie
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
De inhoud van de seminaries worden in de loop van het academiejaar geconcretiseerd.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Nota's van de voordrachten.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
9
|
lesuren
|
39,13
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
12
|
klokuren
|
52,17
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Aanwezigheid is verplicht. De opgedane kennis en deskundigheid wordt mee geëvalueerd tijdens de integratieve toets INT 7-6.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De toets INT 7-6 wordt hernomen.
|
|
| |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30042 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:8 |
Aantal studiepunten: |
23 |
Wegingscoëfficient: |
23 |
Totaal aantal contacturen: |
1 |
Totaal studietijd: |
598 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Soetaert Anneleen Spanoghe Mark Verbeke Patrick
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over 14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland.
Studenten uit de afstudeerrichting Chemie komen meestal terecht in een laboratorium voor productiecontrole, kwaliteitscontrole of milieuanalyses, waar zij bepalingen uitvoeren op monsters van uiteenlopende aard (afvalwaters, geneesmiddelen, polymeren, ...). Sommigen doen wetenschappelijk onderzoek aan een universiteit of research lab.
De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven. Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf.
Het stagewerk van de studenten Biochemie situeert zich rond topics zoals nucleïnezuuranalyse, eiwitopzuivering, celkweek, plantenbiotechnologie, opkweek recombinante micro-organismen in fermentoren en mileubiochemie. De studenten kunnen tijdens hun stage een brede waaier van onderzoekstechnieken verder inoefenen door mee te draaien in een onderzoekseenheid op een bedrijf of universitaire instelling.
Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
- CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
- CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
- CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.
- CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
- CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.
- CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.
- CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.
- CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.
1. De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen. 2. De student leert zelfstandig werken. 3. De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren. 4. De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Alle opleidingsonderdelen van 2CH.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Alle opleidingsonderdelen van het 3de jaar.
|
Andere begincompetenties
|
De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.
|
LEERINHOUDEN
|
- De studenten van de afstudeerrichting Chemie kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: het valideren van een analysetechniek, het onderzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden, de vergelijking van verschillende analysemethoden.
- De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf
- De stageplaats voor de richting Biochemie situeert zich in farmaceutische, biotechnologische en voedingstechnische bedrijven. Hier nemen de studenten deel aan researchopdrachten waar ze onder begeleiding een deelaspect van het onderzoek op zich nemen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk".
- Indien verder nodig, voorzien door de stagementor.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
598
|
klokuren
|
99,83
|
Verdere toelichting:
- De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
- De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
- De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
- Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool.
- Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.
- Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
- de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor) - het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) - de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.
- Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
- Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|