ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Chemie - 3CH - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
30057Instrumentele analyse8
3CH06Procesautomatisatie3
30058Organische chemie4
30189Milieuchemie en actuele ontwikkelingen3
30190|---Milieuchemie-
30191|---Actuele ontwikkelingen-
30060Kwaliteitszorg en projectmanagement4
30192|---Toegepaste statistiek-
30193|---Projectmanagement-
30064Geïntegreerd lab, seminaries en POP15
30065|---Geïntegreerd lab-
30066|---POP-
30067|---Seminaries-
30042Stage en eindwerk23
 

3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Instrumentele analyse
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30057
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: 8
Wegingscoëfficient: 8
Totaal aantal contacturen: 68
Totaal studietijd: 208
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Verbeke Patrick


 

KORTE OMSCHRIJVING

Het opleidingonderdeel "Instrumentele analyse" zorgt ervoor dat de studenten vertrouwd zijn met alle analysetechnieken die veelvuldig in routine- en onderzoekslaboratoria worden gebruikt. Atomaire absorptie en emissie worden verder uitgediept dan volgen FTIR en XRF. De waterbepaling volgens Karl-Fischer en verschillende bepalingen uit de milieusector komen aan bod. Inzake chromatografie wordt, naast de uitbreiding van GC en HPLC, ruime aandacht besteed aan gekoppelde technieken en aan gelpermeatie- en ionenchromatografie.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
Beroepsspecifieke competenties
  • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
  • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
  • CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kent het principe van alle analysemethoden die in een bedrijfslabo courant worden gebruikt.     
  • Hij kan de werking van de besproken apparatuur uitleggen en de toepasbaarheid ervan evalueren.
  • Hij is in staat berekeningen te maken i.v.m. concrete toepassingen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • van monster tot te meten oplossing
  • werking van elektrochemische cellen
  • organische analyse.

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

De belangrijkste analysemethoden behandeld in het tweede jaar worden uitgediept. Daarnaast worden een aantal bijkomende technieken bestudeerd.

  • Spectrometrie: oven-AAS, plasma-emissie, FTIR, XRF.
  • Elektrochemie: conductometrie, polarografie, coulometrie, polarisatietitraties, Karl-Fischer titratie, AOX - POX - TOX.
  • Capillaire gaschromatografie, GC-MS, ionenchromatografie, gelpermeatiechromatografie, LC-MS.
  • Capillaire elektroforese.

STUDIEMATERIAAL
Cursusnota's
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

64

 lesuren

  28,70

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

155

 klokuren

  69,51

Verdere toelichting:
Hoorcolleges afgewisseld met oefeningen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Korte toetsen tijdens de lesweken over afgewerkte hoofdstukken.
  • INT 7-1

tijd voor examinering
uren
4

%
 
 01,79

Tweede examenperiode
  • INT 7-1

 

 

3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Procesautomatisatie
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 3CH06
Academiejaar: 2008-2009
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 31
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Dyck Jos


 

KORTE OMSCHRIJVING
In grote productiebedrijven worden steeds meer analyses online uitgevoerd. In “Procesautomatisatie” wordt aandacht besteed aan het transport van vloeistoffen en gassen. De student moet processchema’s kunnen lezen en redeneren over de structuur. Via het inzicht in de werking van de meetsystemen is de student in staat de storingen van de metingen in het proces te lokaliseren. Met deze inzichten zijn analisten ook in staat om vlot met procesoperators te communiceren over de productieproblemen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties
      • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
      • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • Werking van een centrifugaalpomp en haar pompkarakteristiek begrijpen
      • Een regelkring uit zijn bouwstenen kunnen samenstellen
      • Werking van een regelkring begrijpen met de functie van elk onderdeel
      • Opbouw werking van een regelventiel begrijpen
      • Werkingsprincipe van enkele veel gebruikte sensoren in de procesindustrie
      • De regeling van enkele basisprocessen ( debiet, niveau,temperatuur, druk en pH ) kunnen uitleggen  en de automatisatie van enkele eenheidsoperaties ( destillatie) verantwoorden.
      • Enkele complexere regelkringen als cascade, verhouding en split range begrijpen

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn


      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      Andere begincompetenties

      LEERINHOUDEN
      • Transport van vloeistoffen
        -         weerstand van leidingen
        -         verdringerpompen
        -         centrifugaalpompen
        -         pompkaraktersitiek
      • De meet-en regelkring
      • Gedrag van een proces (Procesparameters)
      • Tweestandenregeling en PID regelactie
      • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
        actuatoren.
      • Het geautomatiseerde proces.

      STUDIEMATERIAAL
      Cursus en eigen nota's.

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      28

       lesuren

        32,56

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      55

       klokuren

        63,95

      Verdere toelichting:
      Hoorcollege met powerpoint en computersimulatie.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

      de evaluatie bestaat uit twee delen
      •    schriftelijke toetsen tijdens de lesweken (30% van de totaalscore)
      •    een schriftelijke integratieve toets INT7-2 over de gehele leerstof (70% van de totaalscore)

      tijd voor examinering
      uren
      3

      %
       
       03,49

      Tweede examenperiode

      schriftelijke integratieve toets INT7-2 over de gehele leerstof

       

       

      3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Organische chemie
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: CH:Chemie
      Code: 30058
      Academiejaar: 2008-2009
      Type: kern
      Niveau: gespecialiseerd
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: P:7
      Aantal studiepunten: 4
      Wegingscoëfficient: 4
      Totaal aantal contacturen: 32
      Totaal studietijd: 104
      Deeltijds programma:
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Gutschoven Inge


       

      KORTE OMSCHRIJVING

      Zowel de analist als de onderzoeker moet voldoende inzicht hebben in de opbouw, de synthese en de eigenschappen van meer complexe organische moleculen en hun synthesewijzen.
      De student moet in staat zijn de synthese van een organische verbinding in meerdere stappen te beredeneren opdat hij later in een synthese-laboratorium op een wetenschappelijk verantwoorde en veilige wijze kan bijdragen tot het optimaliseren en ontwikkelen van organische producten.


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
      • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
      • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
      • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
      • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
      • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
      • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
      • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
      • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
      • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
      • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
      • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
      Beroepsspecifieke competenties
      • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
      • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
      • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
      • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
      • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
      • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
      • CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
      • CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN


      De student kan na deze lessenreeks:
      1.       het mechanisme van de synthetisch belangrijke organische reacties uitschrijven, in het bijzonder 
               van: 
                     a.       Additie, sustitutie en eliminatie  reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie 
                     b.       Carbonyl alfa - substitutiereacties 
                     c.       Carbonyl condensatiereacties 
                     d.       Omleggingsreacties en pericyclische reacties 
             
      2.      het eindproduct opschrijven indien de reagentia en het substraat gegeven worden waarbij de 
               bovenstaande reacties worden toegepast
      3.      een opsomming maken van de soorten omleggingsreacties en hun typische mechanisme 
               uitschrijven
      4.      de verschillende pericyclische reacties onderscheiden  
      5.      aan de hand van de Woodward-hofmann regels de pericyclische reacties verklaren
      6.      via retrosynthese een syntheseweg opschrijven vertrekkende van een naam van 
               een    molecule naar:             
                  a.       een alifatisch eindproduct 
                  b.       een aromatisch eindproduct 
               Dit door gebruik te maken van een combinatie van additie, eliminatie, substitutie, oxidatie, 
               reductie en omleggingsreacties (open boek). 
      7.       Schutfuncties correct kunnen toepassen tijdens een synthese


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      • aromaten

      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      Andere begincompetenties

      LEERINHOUDEN

      1.       Herhaling organische naamgeving
      2.       Synthetisch belangrijke organische reacties: 
                  a.       Carbonyl alfa- substitutiereacties 
                  b.       Carbonyl condensatiereacties 
                  c.       Additie, sustitutie en eliminatie  reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie 
                  d.       Omleggingsreacties en pericyclische reacties 
      3.     Retrosyntheseoefeningen van alifaten en aromaten
      4.    Omleggingen (zelfstudie) en pericyclische reacties

      STUDIEMATERIAAL

      1.   Cursus “Organische chemie“ – auteur: I. Gutschoven  – Plantijn Hogeschool 2008
      2.   Handboek Mc J. Murry-Organic chemistry-6the edition- ISBN 0-534-42005-2 , chapter
            22, chapter 23, chapter 30

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      28

       lesuren

        24,78

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      81

       klokuren

        71,68

      Verdere toelichting:
      • Het hoofdstuk omleggingen is zelfstudiepakket

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

      1.      toetsing INT7-3 “Organische chemie” Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en 
               toepassingsvragen, zowel stellingvragen,    meerkeuzevragen als open vragen 
      2.      toets organische naamgeving en omleggingen in de loop van de lesweken (20% punten)

      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       03,54

      Tweede examenperiode

      1.   toetsing INT7-3 “Organische chemie”  Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en 
            toepassingsvragen, zowel stellingvragen,    meerkeuzevragen als open vragen 
      2.   de punten van de toets organische naamgeving en omleggingen blijven behouden (20% punten)

       

       

      3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Milieuchemie en actuele ontwikkelingen
        

      O.O. heeft componenten: Ja
      O.O. bestaat uit componenten Actuele ontwikkelingen
      Milieuchemie
      Afstudeerrichting: CH:Chemie
      Code: 30189
      Academiejaar: 2008-2009
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: P:7
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 37
      Totaal studietijd: 78
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Lector(en): Gutschoven Inge
      Spanoghe Mark


       


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

        Algemene beroepsgerichte competenties
          Beroepsspecifieke competenties

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
            zie deelfiches

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
            zie deelfiches
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
            zie deelfiches
            Andere begincompetenties
            zie deelfiches

             

             

            3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Milieuchemie
              

            Component behoort tot O.O.: Milieuchemie en actuele ontwikkelingen
            Afstudeerrichting: CH:Chemie
            Code: 30190
            Academiejaar: 2008-2009
            Type: ?
            Niveau: ?
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: :
            Aantal studiepunten: nvt
            Wegingscoëfficient: 80
            Totaal aantal contacturen: 28
            Totaal studietijd: 62,4
            Deeltijds programma:
            Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Spanoghe Mark


             

            KORTE OMSCHRIJVING
            Iniatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en voedsel.
            Steeds wordt de logica gerespecteerd: wat is dit, de functie, de eigenschappen, de verontreiniging, de sanering en de kwaliteit.

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
            • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
            • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
            • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
            • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
            • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
            • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
            • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
            • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
            • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
            Beroepsspecifieke competenties
            • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
            • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
            • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
            • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
            • CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
            • CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
            • Het besef dat het milieu een belangrijk biotoop is, die bewaard moet blijven
            • Het gaat niet om lucht, water en bodem, maar één geheel. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
            • Elke box start met het medium, de eigenschappen, de verontreiniging, de analyse en de sanering hiervan.
            • Men heeft een extern milieu, maar ook het intern (voedsel) is belangrijk. Aan de hand hiervan worden een aantal toxicologische begrippen meegegeven.
            • Milieuwetgeving is constant in beweging, daarom worden enkel basisprincipes meegegeven (algemene en sectoriële lozingsnormen).
            • Voor deze richting wordt aandacht besteed aan de analysetechnieken, die gebruikt worden bij de analyse van pollutie van water, lucht en bodem.
            • Nieuwe trends in bemonstering en analyse van de verschillende media worden belicht. Voor gekoppelde technieken krijgen een stevige aandacht.

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

            Andere begincompetenties

            LEERINHOUDEN
             
            • Water: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
            • Lucht: samenstelling, funktie, verontreiniging, bemonstering en analyse, sanering en kwaliteit.
            • Bodem: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
            • Geur- en geluidshinder.
            • Voedselverontreiniging: additieven en contaminanten (zware metalen, pesticiden endioxines/pcb’s).

             


            STUDIEMATERIAAL
             

            Eigen nota’s (water en lucht, bodem met stuk Open Universiteit  Antwerpen: Toxicologie).

            ppt: een slecht genomen staal is een monster.



            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            26

             lesuren

              37,14

            practicum en oefeningen:

             lesuren

              00,00

            vormen van groepsleren:

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            42

             klokuren

              60,00

            Verdere toelichting:

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode

            Schriftelijke integratieve toetsing INT7-4, tijdens de examenweek


            tijd voor examinering
            uren
            2

            %
             
             02,86

            Tweede examenperiode
            Schriftelijke integratieve toetsing INT7-4,

             

             

            3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Actuele ontwikkelingen
              

            Component behoort tot O.O.: Milieuchemie en actuele ontwikkelingen
            Afstudeerrichting: CH:Chemie
            Code: 30191
            Academiejaar: 2008-2009
            Type: ?
            Niveau: ?
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: :
            Aantal studiepunten: nvt
            Wegingscoëfficient: 20
            Totaal aantal contacturen: 9
            Totaal studietijd: 15,6
            Deeltijds programma:
            Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Gutschoven Inge


             

            KORTE OMSCHRIJVING

            Deze lessenreeks omvat twee actuele onderwerpen. Deze onderwerpen zullen in de loop van het jaar gekozen en uitgewerkt worden op basis van belangrijke actuele ontwikkelingen in de chemische sektor.

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
            • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
            • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
            • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
            • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
            • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
            • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
            • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
            • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
            • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
            Beroepsspecifieke competenties
            • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
            • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
            • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
            • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
            • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
            • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
            • CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

            De student kan na deze lessenreeks:
            1. het belang van het opvolgen van de wetenschappelijke literatuur correct inschatten.
            2. de twee besproken onderwerpen samenvatten in een verslag.

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
            /
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
            • jaarcluster statistiek en POP
            • instrumentele analyse
            • organische chemie

            Andere begincompetenties
            /
            LEERINHOUDEN

            Deze lessenreeks omvat twee actuele onderwerpen. Deze onderwerpen zullen in de loop van het jaar gekozen en uitgewerkt worden op basis van belangrijke actuele ontwikkelingen in de chemische sektor.

            STUDIEMATERIAAL

            Powerpoint presentatie, artikels,...

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            9

             lesuren

              42,86

            practicum en oefeningen:

             lesuren

              00,00

            vormen van groepsleren:

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            12

             klokuren

              57,14

            Verdere toelichting:

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode

            Schriftelijk verslag van de besproken onderwerpen (5% van de score van INT7-4)

            tijd voor examinering
            uren

            %
             
             00,00

            Tweede examenperiode

            Herwerken van het schriftelijk verslag van de besproken onderwerpen (5% van de score van INT7-4)

             

             

            3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Kwaliteitszorg en projectmanagement
              

            O.O. heeft componenten: Ja
            O.O. bestaat uit componenten Projectmanagement
            Toegepaste statistiek
            Afstudeerrichting: CH:Chemie
            Code: 30060
            Academiejaar: 2008-2009
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: P:7
            Aantal studiepunten: 4
            Wegingscoëfficient: 4
            Totaal aantal contacturen: 32
            Totaal studietijd: 104
            Examencontract: niet mogelijk
            Deliberatie: mogelijk
            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
            Lector(en): Bruggeman Geert
            Van Vlaslaer Veerle


             


            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

              Algemene beroepsgerichte competenties
                Beroepsspecifieke competenties

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                  alle info zie deelfiches

                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                  Andere begincompetenties

                   

                   

                  3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Toegepaste statistiek
                    

                  Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                  Afstudeerrichting: CH:Chemie
                  Code: 30192
                  Academiejaar: 2008-2009
                  Type: ?
                  Niveau: ?
                  Programmajaar: 3
                  Periode binnen het modeltraject: :
                  Aantal studiepunten: nvt
                  Wegingscoëfficient: 80
                  Totaal aantal contacturen: 16
                  Totaal studietijd: 83,2
                  Deeltijds programma:
                  Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                  Onderwijstaal: Nederlands
                  Lector(en): Van Vlaslaer Veerle


                   

                  KORTE OMSCHRIJVING
                  Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
                  De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                  Algemene competenties

                  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                  • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                  Algemene beroepsgerichte competenties
                  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                  Beroepsspecifieke competenties
                  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                  de student kan beslissen welke statistische methode voor welk probleem geschikt is en deze test ook concreet uitvoeren (opstellen van het proefopzet, uitvoeren van de experimenten, uitvoeren van de gepaste berekeningen en interpretatie van het resultaat)


                  de student kan een methode valideren (opstellen proefschema in functie van de validatieparameters, uitvoeren experimenten, berekenen van de parameters en interpretatie van het resultaat)


                  de student kan een optimalisatie van methode- of procesparameters uitvoeren volgens de simplexmethode


                  de student kan controlekaarten opzetten en lezen (interpreteren volgens leesregels)


                  de student kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole (interpretatie van de rapportering)


                  de student kan meewerken aan opstellen van kwaliteitshandboek en SOP’s


                  de student kent de basisprincipes van kwaliteitszorg


                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                  jaarcluster 'statistiek en POP' uit 2CH
                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                  geen
                  Andere begincompetenties
                  passieve kennis Engels
                  LEERINHOUDEN
                  1. Interne QC
                  a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
                  b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
                  c. controlekaarten (met leesregels)
                  2. externe QC (interlab)
                  a. Youdenplot
                  b. zaagtandplot
                  3. Optimisatie:
                  a. Fibonacci
                  b. simplexmethode

                  STUDIEMATERIAAL

                  hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool 2008
                  “formuleboekje statistiek” (delen 1CH, 2CH en 3CH) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool 2008
                  rekenmachine

                  aanvullend in de bib:
                  ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
                  ‘Praktische statistiek voor het laboratorium’ Klaessens en Van Leeuwen (ISBN 9071694526) - 1996


                  WERKVORMEN
                  Soort werkvorm uren  

                  %

                  hoor- en werkcolleges:

                  14

                   lesuren

                    14,74

                  practicum en oefeningen:

                  0

                   lesuren

                    00,00

                  vormen van groepsleren:

                  0

                   lesuren

                    00,00

                  studietijd buiten contacturen:

                  79

                   klokuren

                    83,16

                  Verdere toelichting:
                  hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
                  zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
                  feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

                  EVALUATIE

                  Eerste examenperiode
                  open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1BL, 2BL en 3BL) en bevat geen opgeloste oefeningen
                  gebruik van een rekenmachine is toegelaten
                  samenstelling van de vragen:
                  - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
                  - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)

                  tijd voor examinering
                  uren
                  2

                  %
                   
                   02,11

                  Tweede examenperiode
                  idem

                   

                   

                  3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Projectmanagement
                    

                  Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                  Afstudeerrichting: CH:Chemie
                  Code: 30193
                  Academiejaar: 2008-2009
                  Type: ?
                  Niveau: ?
                  Programmajaar: 3
                  Periode binnen het modeltraject: :
                  Aantal studiepunten: nvt
                  Wegingscoëfficient: 20
                  Totaal aantal contacturen: 16
                  Totaal studietijd: 20,8
                  Deeltijds programma:
                  Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                  Onderwijstaal: Nederlands
                  Lector(en): Bruggeman Geert


                   

                  KORTE OMSCHRIJVING

                  Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen. Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on ‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.

                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                  Algemene competenties

                  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                  • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
                  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                  Algemene beroepsgerichte competenties
                  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                  Beroepsspecifieke competenties
                  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
                  • CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                  Hij/zij heeft inzicht in projectmanagement

                  Hij/zij kan Quality Tools toepassen


                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                  • jaarcluster statistiek en POP

                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                  /
                  Andere begincompetenties
                  /
                  LEERINHOUDEN

                  Projectmanagement
                  Systemen voor projectmanagement
                  Quality Tools

                  STUDIEMATERIAAL

                  Syllabus Quality Tools (G. Bruggeman)
                  Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” (G. Bruggeman) Casus(en)

                  WERKVORMEN
                  Soort werkvorm uren  

                  %

                  hoor- en werkcolleges:

                  8

                   lesuren

                    50,00

                  practicum en oefeningen:

                   lesuren

                    00,00

                  vormen van groepsleren:

                  8

                   lesuren

                    50,00

                  studietijd buiten contacturen:

                   klokuren

                    00,00

                  Verdere toelichting:

                  EVALUATIE

                  Eerste examenperiode

                  Beoordeling proces en resultaat van de casus .

                  tijd voor examinering
                  uren

                  %
                   
                   00,00

                  Tweede examenperiode

                  Individuele opdracht

                   

                   

                  3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Geïntegreerd lab, seminaries en POP
                    

                  O.O. heeft componenten: Ja
                  O.O. bestaat uit componenten Seminaries
                  POP
                  Geïntegreerd lab
                  Afstudeerrichting: CH:Chemie
                  Code: 30064
                  Academiejaar: 2008-2009
                  Programmajaar: 3
                  Periode binnen het modeltraject: P:7
                  Aantal studiepunten: 15
                  Wegingscoëfficient: 15
                  Totaal aantal contacturen: 189
                  Totaal studietijd: 390
                  Examencontract: niet mogelijk
                  Deliberatie: mogelijk
                  Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                  Lector(en): Gutschoven Inge
                  Spanoghe Mark
                  Verbeke Patrick


                   


                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                  Algemene competenties

                    Algemene beroepsgerichte competenties
                      Beroepsspecifieke competenties

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                        zie ECTS-deelfiches componenten

                        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                        zie ECTS-deelfiches componenten


                        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                        zie ECTS-deelfiches componenten


                        Andere begincompetenties

                        zie ECTS-deelfiches componenten


                         

                         

                        3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Geïntegreerd lab
                          

                        Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab, seminaries en POP
                        Afstudeerrichting: CH:Chemie
                        Code: 30065
                        Academiejaar: 2008-2009
                        Type: ?
                        Niveau: ?
                        Programmajaar: 3
                        Periode binnen het modeltraject: :
                        Aantal studiepunten: nvt
                        Wegingscoëfficient: 90
                        Totaal aantal contacturen: 178
                        Totaal studietijd: 351
                        Deeltijds programma:
                        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                        Onderwijstaal: Nederlands
                        Lector(en): Gutschoven Inge
                        Soetaert Anneleen
                        Spanoghe Mark
                        Verbeke Patrick


                         

                        KORTE OMSCHRIJVING


                        In het geïntegreerd lab worden alle courante analysetechnieken uitgevoerd, milieu-analyses gedaan, moleculen gesynthetiseerd en gekarakteriseerd, instrumenten en methoden gevalideerd.
                        Naast het leren werken met vaak ingewikkelde apparatuur wordt aandacht besteed aan onderhoud en troubleshooting. De studenten worden gesensibiliseerd voor de kwaliteitsbewaking en –zorg via het valideren van toestellen en analysemethoden. Computers worden intensief gebruikt, zowel online met de apparatuur, als voor opzoekwerk en rapportering.
                        Zo is de toekomstige laboratoriumtechnoloog bijna klaar om de stap te zetten van een leeromgeving naar een reële laboratoriumomgeving.

                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                        Algemene competenties

                        • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                        • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                        • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                        • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                        • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                        • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
                        • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
                        • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                        • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
                        • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                        • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
                        Algemene beroepsgerichte competenties
                        • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                        • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
                        • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                        Beroepsspecifieke competenties
                        • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                        • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
                        • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
                        • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                        • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
                        • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
                        • CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                        • CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                        • Hij kan standaarden en monsters op de gepaste manier voorbereiden. 
                        • Tijdens de analyse heeft hij zicht op de betekenis van de bekomen meetwaarden. 
                        • Uitgaande van de meetwaarden is hij in staat de gevraagde informatie over het oorspronkelijk staal weer te geven.
                        • Hij is in staat mondeling en schriftelijk correct te rapporteren over de resultaten van zijn werkzaamheden.


                        Na de labsessies kan de student:

                        1. op een technisch-wetenschappelijke wijze zelfstandig een meerstaps organische synthese uitvoeren 
                        2. met behulp van verschillende technieken een zuiverheidscontrole uitvoeren:
                          a.  kook-en smeltpuntsbepaling
                          b.  gaschromatografie
                          c.  dunnelaagchromatografie
                          d.  spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV, massa 
                        3. het mechanisme van de uitgevoerde syntheses uitschrijven 
                        4. het principe van C13-nmr weergeven 
                        5. een eenvoudig C13 spectrum  interpreteren 
                        6. op basis van een IR, UV, NMR en massaspectrum de structuur van een organische molecule bepalen 
                        7. multidisciplinair werken tijdens de uitvoering van de labexperimenten 
                        8. op een kritische wijze de uitgevoerde experimenten en de daarbij behorende resultaten beoordelen
                        9.  gebruik maken van de verschillende technieken die gebruikt worden als identificatie- en analysemethode 
                        10. op een veilige milieubewuste wijze het afval verwijderen 
                        11. aan de hand van boeken in de bibliotheek of via het internet een synthese of een zuiverheidscontrole opzoeken
                           

                        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                        • jaarcluster statistiek en POP
                        • instrumentele analyse
                        • organische chemie

                        Andere begincompetenties

                        LEERINHOUDEN
                        1. De studenten worden vaardiger in het gebruik van reeds bekende analysetechnieken; zij besteden meer aandacht aan de optimalisatie van meetparameters en onderhoud van toestellen. Een aantal bijkomende analysemethoden worden toegepast. Verschillende bepalingen kaderen in de analyse van milieumonsters.
                        2. Volgende topics komen aan bod: controle van een UV-VIS spectrofotometer, FTIR-spectrofotometrie, AAS, wateranalyse (BOD, COD, e.a.), Karl-Fischer titratie, HPLC, GC, IC, gebruik van software voor data-acquisitie en -verwerking, validatie van analysemethodes.
                        3. Meerstapsyntheses in praktijk brengen
                          a.  van aromaten
                          b.  van alifaten 
                        4. Zuiverheidscontrole van de gesynthetiseerde moleculen via
                          a.  kook-en smeltpuntsbepaling
                          b.  gaschromatografie
                          c.  dunnelaagchromatografie
                          d.  spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV 
                        5. Spectroscopie in de organische synthese:
                          a.  13C en 1H NMR
                          b.  IR
                          c.  Massaspectrometrie
                          d.  UV 
                        6. verslaggeving van de resultaten

                        STUDIEMATERIAAL


                        Cursusnota's.

                        Cursus “Organische synthese” – auteur: I. Gutschoven - Plantijn Hogeschool 2008

                        WERKVORMEN
                        Soort werkvorm uren  

                        %

                        hoor- en werkcolleges:

                         lesuren

                          00,00

                        practicum en oefeningen:

                        174

                         lesuren

                          43,07

                        vormen van groepsleren:

                         lesuren

                          00,00

                        studietijd buiten contacturen:

                        226

                         klokuren

                          55,94

                        Verdere toelichting:

                        Lab: de studenten werken per 2.
                        Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges.

                        Het geintegreerd lab wordt afgesloten met een overkoepelend project.


                        EVALUATIE

                        Eerste examenperiode
                        • Observatie van het lab-werk, beoordeling van de verslagen,
                        • geïntegreerde toets INT 7-6 over parate kennis en vraagstukken.
                        • Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren
                           

                        tijd voor examinering
                        uren
                        4

                        %
                         
                         00,99

                        Tweede examenperiode
                        • De punten m.b.t. de labsessies blijven behouden.
                        • De toets INT 7-6 wordt hernomen.

                         

                         

                        3 Chemie - 3CH - Onderdelen - POP
                          

                        Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab, seminaries en POP
                        Afstudeerrichting: CH:Chemie
                        Code: 30066
                        Academiejaar: 2008-2009
                        Type: ?
                        Niveau: ?
                        Programmajaar: 3
                        Periode binnen het modeltraject: :
                        Aantal studiepunten: nvt
                        Wegingscoëfficient: 5
                        Totaal aantal contacturen: 0
                        Totaal studietijd: 19,5
                        Deeltijds programma:
                        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                        Onderwijstaal: Nederlands
                        Lector(en): Spanoghe Mark


                         

                        KORTE OMSCHRIJVING
                        Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op de stage, het eindwerk en zijn latere job in het werkveld.

                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                        Algemene competenties

                        • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                        • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
                        • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                        Algemene beroepsgerichte competenties
                          Beroepsspecifieke competenties
                          • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.

                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                          Het POP draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van het opleidingsdoel: reflecteren over het eigen handelen tegenover derden.
                           
                          In het bijzonder:
                          1.  reflecteren over het eigen handelen binnen de onderwijsgroep     
                          2.  een basis leggen voor reflecties in het latere werkveld (de stage)

                          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                          • jaarcluster statistiek en POP
                          • instrumentele analyse
                          • organische chemie

                          Andere begincompetenties

                          LEERINHOUDEN

                          STUDIEMATERIAAL

                          Het algemene CGO-handboek


                          WERKVORMEN
                          Soort werkvorm uren  

                          %

                          hoor- en werkcolleges:

                           lesuren

                           

                          practicum en oefeningen:

                           lesuren

                           

                          vormen van groepsleren:

                           lesuren

                           

                          studietijd buiten contacturen:

                           klokuren

                           

                          Verdere toelichting:

                          EVALUATIE

                          Eerste examenperiode
                          Het POP wordt in het derde jaar door de periodecoördinator geëvalueerd op volledigheid.

                          tijd voor examinering
                          uren

                          %
                           

                          Tweede examenperiode
                          Het POP wordt in het derde jaar door de periodecoördinator geëvalueerd op volledigheid.

                           

                           

                          3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Seminaries
                            

                          Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab, seminaries en POP
                          Afstudeerrichting: CH:Chemie
                          Code: 30067
                          Academiejaar: 2008-2009
                          Type: ?
                          Niveau: ?
                          Programmajaar: 3
                          Periode binnen het modeltraject: :
                          Aantal studiepunten: nvt
                          Wegingscoëfficient: 5
                          Totaal aantal contacturen: 11
                          Totaal studietijd: 19,5
                          Deeltijds programma:
                          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                          Onderwijstaal: Nederlands
                          Lector(en): Verbeke Patrick


                           

                          KORTE OMSCHRIJVING

                          Tijdens de seminaries krijgt de student een betere perceptie van zijn latere werksituatie. De initiatieven worden gestuurd door verschillende lectoren en kunnen onder meer volgende activiteiten omvatten: bedrijfsbezoeken, het bijwonen van voordrachten, de analyse en bespreking van concrete probleemsituaties, het gebruik van moderne informatiebronnen en -vormen.

                          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                          Algemene competenties

                          • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                          • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                          • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                          Algemene beroepsgerichte competenties
                          • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                          Beroepsspecifieke competenties
                          • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                          • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
                          • CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.

                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                          • jaarcluster statistiek en POP
                          • instrumentele analyse
                          • organische chemie

                          Andere begincompetenties

                          LEERINHOUDEN
                          De inhoud van de seminaries worden in de loop van het academiejaar geconcretiseerd.

                          STUDIEMATERIAAL
                          Nota's van de voordrachten.

                          WERKVORMEN
                          Soort werkvorm uren  

                          %

                          hoor- en werkcolleges:

                          9

                           lesuren

                            39,13

                          practicum en oefeningen:

                           lesuren

                            00,00

                          vormen van groepsleren:

                           lesuren

                            00,00

                          studietijd buiten contacturen:

                          12

                           klokuren

                            52,17

                          Verdere toelichting:

                          EVALUATIE

                          Eerste examenperiode

                          Aanwezigheid is verplicht.
                          De opgedane kennis en deskundigheid wordt mee geëvalueerd tijdens de integratieve toets INT 7-6.


                          tijd voor examinering
                          uren
                          2

                          %
                           
                           08,70

                          Tweede examenperiode
                          De toets INT 7-6 wordt hernomen.

                           

                           

                          3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Stage en eindwerk
                            

                          O.O. heeft componenten: Neen
                          Afstudeerrichting: CH:Chemie
                          Code: 30042
                          Academiejaar: 2008-2009
                          Type: kern
                          Niveau: gespecialiseerd
                          Programmajaar: 3
                          Periode binnen het modeltraject: P:8
                          Aantal studiepunten: 23
                          Wegingscoëfficient: 23
                          Totaal aantal contacturen: 1
                          Totaal studietijd: 598
                          Deeltijds programma:
                          Examencontract: niet mogelijk
                          Deliberatie: mogelijk
                          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                          Onderwijstaal: Nederlands
                          Lector(en): Soetaert Anneleen
                          Spanoghe Mark
                          Verbeke Patrick


                           

                          KORTE OMSCHRIJVING

                          De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over  14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland. 

                          Studenten uit de afstudeerrichting Chemie komen meestal terecht in een laboratorium voor productiecontrole, kwaliteitscontrole of milieuanalyses, waar zij bepalingen uitvoeren op monsters van uiteenlopende aard (afvalwaters, geneesmiddelen, polymeren, ...). Sommigen doen wetenschappelijk onderzoek aan een universiteit of research lab.

                          De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.
                          Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf.

                          Het stagewerk van de studenten Biochemie situeert zich rond topics zoals nucleïnezuuranalyse, eiwitopzuivering, celkweek, plantenbiotechnologie, opkweek recombinante micro-organismen in fermentoren en mileubiochemie. De studenten kunnen tijdens hun stage een brede waaier van onderzoekstechnieken verder inoefenen door mee te draaien in een onderzoekseenheid op een bedrijf of universitaire instelling. 

                          Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.


                          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                          Algemene competenties

                          • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                          • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                          • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                          • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                          • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                          • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
                          • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
                          • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                          • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
                          • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                          • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
                          Algemene beroepsgerichte competenties
                          • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                          • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
                          • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                          Beroepsspecifieke competenties
                          • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                          • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
                          • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
                          • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                          • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
                          • CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
                          • CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.
                          • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
                          • CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                          • CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.
                          • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.
                          • CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.
                          • CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.

                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                          De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.

                          1. De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen.
                          2. De student leert zelfstandig werken.
                          3. De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren.
                          4. De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren. 


                          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                          Alle opleidingsonderdelen van 2CH.
                          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                          Alle opleidingsonderdelen van het 3de jaar.
                          Andere begincompetenties
                          De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.

                          LEERINHOUDEN
                          • De studenten van de afstudeerrichting Chemie kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: het valideren van een analysetechniek, het onderzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden, de vergelijking van verschillende analysemethoden.
                          • De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf
                          • De stageplaats voor de richting Biochemie situeert zich in farmaceutische, biotechnologische en voedingstechnische bedrijven. Hier nemen de studenten deel aan researchopdrachten waar ze onder begeleiding een deelaspect van het onderzoek op zich nemen.


                          STUDIEMATERIAAL
                          • De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk". 
                          • Indien  verder nodig, voorzien door de stagementor.

                          WERKVORMEN
                          Soort werkvorm uren  

                          %

                          hoor- en werkcolleges:

                          0

                           lesuren

                            00,00

                          practicum en oefeningen:

                          0

                           lesuren

                            00,00

                          vormen van groepsleren:

                          0

                           lesuren

                            00,00

                          studietijd buiten contacturen:

                          598

                           klokuren

                            99,83

                          Verdere toelichting:
                          • De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
                          • De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
                          • De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
                          • Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool. 
                          • Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool. 

                          EVALUATIE

                          Eerste examenperiode
                          • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.  
                          • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
                             -  de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor)
                             -  het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) 
                             -  de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).

                          tijd voor examinering
                          uren
                          1

                          %
                           
                           00,17

                          Tweede examenperiode
                          • Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.  
                          • Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
                          • Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.