ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Milieuchemie
  

Component behoort tot O.O.: Milieuchemie en actuele ontwikkelingen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30190
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 80
Totaal aantal contacturen: 28
Totaal studietijd: 62,4
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Spanoghe Mark


 

KORTE OMSCHRIJVING
Iniatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en voedsel.
Steeds wordt de logica gerespecteerd: wat is dit, de functie, de eigenschappen, de verontreiniging, de sanering en de kwaliteit.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
  • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
  • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
  • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
Beroepsspecifieke competenties
  • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
  • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
  • CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
  • CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Het besef dat het milieu een belangrijk biotoop is, die bewaard moet blijven
  • Het gaat niet om lucht, water en bodem, maar één geheel. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
  • Elke box start met het medium, de eigenschappen, de verontreiniging, de analyse en de sanering hiervan.
  • Men heeft een extern milieu, maar ook het intern (voedsel) is belangrijk. Aan de hand hiervan worden een aantal toxicologische begrippen meegegeven.
  • Milieuwetgeving is constant in beweging, daarom worden enkel basisprincipes meegegeven (algemene en sectoriële lozingsnormen).
  • Voor deze richting wordt aandacht besteed aan de analysetechnieken, die gebruikt worden bij de analyse van pollutie van water, lucht en bodem.
  • Nieuwe trends in bemonstering en analyse van de verschillende media worden belicht. Voor gekoppelde technieken krijgen een stevige aandacht.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
 
  • Water: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
  • Lucht: samenstelling, funktie, verontreiniging, bemonstering en analyse, sanering en kwaliteit.
  • Bodem: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
  • Geur- en geluidshinder.
  • Voedselverontreiniging: additieven en contaminanten (zware metalen, pesticiden endioxines/pcb’s).

 


STUDIEMATERIAAL
 

Eigen nota’s (water en lucht, bodem met stuk Open Universiteit  Antwerpen: Toxicologie).

ppt: een slecht genomen staal is een monster.



WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

26

 lesuren

  37,14

practicum en oefeningen:

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

42

 klokuren

  60,00

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Schriftelijke integratieve toetsing INT7-4, tijdens de examenweek


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,86

Tweede examenperiode
Schriftelijke integratieve toetsing INT7-4,