ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Geïntegreerd lab
  

Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab, seminaries en POP
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30065
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 90
Totaal aantal contacturen: 178
Totaal studietijd: 351
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gutschoven Inge
Soetaert Anneleen
Spanoghe Mark
Verbeke Patrick


 

KORTE OMSCHRIJVING


In het geïntegreerd lab worden alle courante analysetechnieken uitgevoerd, milieu-analyses gedaan, moleculen gesynthetiseerd en gekarakteriseerd, instrumenten en methoden gevalideerd.
Naast het leren werken met vaak ingewikkelde apparatuur wordt aandacht besteed aan onderhoud en troubleshooting. De studenten worden gesensibiliseerd voor de kwaliteitsbewaking en –zorg via het valideren van toestellen en analysemethoden. Computers worden intensief gebruikt, zowel online met de apparatuur, als voor opzoekwerk en rapportering.
Zo is de toekomstige laboratoriumtechnoloog bijna klaar om de stap te zetten van een leeromgeving naar een reële laboratoriumomgeving.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
  • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
  • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
  • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
  • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
  • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
Beroepsspecifieke competenties
  • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
  • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
  • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
  • CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
  • CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Hij kan standaarden en monsters op de gepaste manier voorbereiden. 
  • Tijdens de analyse heeft hij zicht op de betekenis van de bekomen meetwaarden. 
  • Uitgaande van de meetwaarden is hij in staat de gevraagde informatie over het oorspronkelijk staal weer te geven.
  • Hij is in staat mondeling en schriftelijk correct te rapporteren over de resultaten van zijn werkzaamheden.


Na de labsessies kan de student:

  1. op een technisch-wetenschappelijke wijze zelfstandig een meerstaps organische synthese uitvoeren 
  2. met behulp van verschillende technieken een zuiverheidscontrole uitvoeren:
    a.  kook-en smeltpuntsbepaling
    b.  gaschromatografie
    c.  dunnelaagchromatografie
    d.  spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV, massa 
  3. het mechanisme van de uitgevoerde syntheses uitschrijven 
  4. het principe van C13-nmr weergeven 
  5. een eenvoudig C13 spectrum  interpreteren 
  6. op basis van een IR, UV, NMR en massaspectrum de structuur van een organische molecule bepalen 
  7. multidisciplinair werken tijdens de uitvoering van de labexperimenten 
  8. op een kritische wijze de uitgevoerde experimenten en de daarbij behorende resultaten beoordelen
  9.  gebruik maken van de verschillende technieken die gebruikt worden als identificatie- en analysemethode 
  10. op een veilige milieubewuste wijze het afval verwijderen 
  11. aan de hand van boeken in de bibliotheek of via het internet een synthese of een zuiverheidscontrole opzoeken
     

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • jaarcluster statistiek en POP
  • instrumentele analyse
  • organische chemie

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
  1. De studenten worden vaardiger in het gebruik van reeds bekende analysetechnieken; zij besteden meer aandacht aan de optimalisatie van meetparameters en onderhoud van toestellen. Een aantal bijkomende analysemethoden worden toegepast. Verschillende bepalingen kaderen in de analyse van milieumonsters.
  2. Volgende topics komen aan bod: controle van een UV-VIS spectrofotometer, FTIR-spectrofotometrie, AAS, wateranalyse (BOD, COD, e.a.), Karl-Fischer titratie, HPLC, GC, IC, gebruik van software voor data-acquisitie en -verwerking, validatie van analysemethodes.
  3. Meerstapsyntheses in praktijk brengen
    a.  van aromaten
    b.  van alifaten 
  4. Zuiverheidscontrole van de gesynthetiseerde moleculen via
    a.  kook-en smeltpuntsbepaling
    b.  gaschromatografie
    c.  dunnelaagchromatografie
    d.  spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV 
  5. Spectroscopie in de organische synthese:
    a.  13C en 1H NMR
    b.  IR
    c.  Massaspectrometrie
    d.  UV 
  6. verslaggeving van de resultaten

STUDIEMATERIAAL


Cursusnota's.

Cursus “Organische synthese” – auteur: I. Gutschoven - Plantijn Hogeschool 2008

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

174

 lesuren

  43,07

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

226

 klokuren

  55,94

Verdere toelichting:

Lab: de studenten werken per 2.
Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges.

Het geintegreerd lab wordt afgesloten met een overkoepelend project.


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Observatie van het lab-werk, beoordeling van de verslagen,
  • geïntegreerde toets INT 7-6 over parate kennis en vraagstukken.
  • Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren
     

tijd voor examinering
uren
4

%
 
 00,99

Tweede examenperiode
  • De punten m.b.t. de labsessies blijven behouden.
  • De toets INT 7-6 wordt hernomen.