ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Organische chemie
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30058
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 32
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gutschoven Inge


 

KORTE OMSCHRIJVING

Zowel de analist als de onderzoeker moet voldoende inzicht hebben in de opbouw, de synthese en de eigenschappen van meer complexe organische moleculen en hun synthesewijzen.
De student moet in staat zijn de synthese van een organische verbinding in meerdere stappen te beredeneren opdat hij later in een synthese-laboratorium op een wetenschappelijk verantwoorde en veilige wijze kan bijdragen tot het optimaliseren en ontwikkelen van organische producten.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
  • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
  • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
  • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
  • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
Beroepsspecifieke competenties
  • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
  • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
  • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
  • CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
  • CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN


De student kan na deze lessenreeks:
1.       het mechanisme van de synthetisch belangrijke organische reacties uitschrijven, in het bijzonder 
         van: 
               a.       Additie, sustitutie en eliminatie  reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie 
               b.       Carbonyl alfa - substitutiereacties 
               c.       Carbonyl condensatiereacties 
               d.       Omleggingsreacties en pericyclische reacties 
       
2.      het eindproduct opschrijven indien de reagentia en het substraat gegeven worden waarbij de 
         bovenstaande reacties worden toegepast
3.      een opsomming maken van de soorten omleggingsreacties en hun typische mechanisme 
         uitschrijven
4.      de verschillende pericyclische reacties onderscheiden  
5.      aan de hand van de Woodward-hofmann regels de pericyclische reacties verklaren
6.      via retrosynthese een syntheseweg opschrijven vertrekkende van een naam van 
         een    molecule naar:             
            a.       een alifatisch eindproduct 
            b.       een aromatisch eindproduct 
         Dit door gebruik te maken van een combinatie van additie, eliminatie, substitutie, oxidatie, 
         reductie en omleggingsreacties (open boek). 
7.       Schutfuncties correct kunnen toepassen tijdens een synthese


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • aromaten

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

1.       Herhaling organische naamgeving
2.       Synthetisch belangrijke organische reacties: 
            a.       Carbonyl alfa- substitutiereacties 
            b.       Carbonyl condensatiereacties 
            c.       Additie, sustitutie en eliminatie  reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie 
            d.       Omleggingsreacties en pericyclische reacties 
3.     Retrosyntheseoefeningen van alifaten en aromaten
4.    Omleggingen (zelfstudie) en pericyclische reacties

STUDIEMATERIAAL

1.   Cursus “Organische chemie“ – auteur: I. Gutschoven  – Plantijn Hogeschool 2008
2.   Handboek Mc J. Murry-Organic chemistry-6the edition- ISBN 0-534-42005-2 , chapter
      22, chapter 23, chapter 30

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

28

 lesuren

  24,78

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

81

 klokuren

  71,68

Verdere toelichting:
  • Het hoofdstuk omleggingen is zelfstudiepakket

EVALUATIE

Eerste examenperiode

1.      toetsing INT7-3 “Organische chemie” Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en 
         toepassingsvragen, zowel stellingvragen,    meerkeuzevragen als open vragen 
2.      toets organische naamgeving en omleggingen in de loop van de lesweken (20% punten)

tijd voor examinering
uren
4

%
 
 03,54

Tweede examenperiode

1.   toetsing INT7-3 “Organische chemie”  Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en 
      toepassingsvragen, zowel stellingvragen,    meerkeuzevragen als open vragen 
2.   de punten van de toets organische naamgeving en omleggingen blijven behouden (20% punten)