ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Chemie - 3BI - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
30174Genexpressie, functie en werking6
30175|---Immunologie-
30176|---Gentechnologie-
30029Onderzoekstechnieken9
30177|---Biomoleculaire techn. & analysemethoden-
30178|---Celkweek-
30179|---Toegepaste statistiek-
30180|---Bioinformatica-
30181Biotechnologie5
30182|---Milieuchemie-
30183|---Fermentatietechnologie-
30184|---Groene biotechnologie-
30185Geïnt. lab, seminaries, project en POP17
30186|---Geïntegreerd lab + project-
30187|---POP-
30188|---Seminaries-
30042Stage en eindwerk23
 

3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Genexpressie, functie en werking
  

O.O. heeft componenten: Ja
O.O. bestaat uit componenten Gentechnologie
Immunologie
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30174
Academiejaar: 2008-2009
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 53
Totaal studietijd: 156
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Lector(en): Pittois Karen


 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        Alle info: zie deelfichen

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        Andere begincompetenties

         

         

        3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Immunologie
          

        Component behoort tot O.O.: Genexpressie, functie en werking
        Afstudeerrichting: CH:Chemie
        Code: 30175
        Academiejaar: 2008-2009
        Type: ?
        Niveau: ?
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: :
        Aantal studiepunten: nvt
        Wegingscoëfficient: 44
        Totaal aantal contacturen: 24
        Totaal studietijd: 68,64
        Deeltijds programma:
        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Pittois Karen


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        De leer van het verweer met zijn cellen en eiwitten worden bekeken.
        Er is een specifiek en een niet-specifiek deel.
        Antigenen en antilichamen (vooral monoclonale antilichamen) worden uitgebreid bekeken.
        Het immuunsysteem kan ook ontsporen: hyper, hypo, en auto-immuniteit passeren de revue.
        Aids en Hiv wordt als een case-studie behandeld.
        Ook bij transplantatie, transfusie en kanker is het immuunsysteem betrokken.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
        • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
        • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
        • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
        • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
        • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
        • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
        • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
        • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
        Algemene beroepsgerichte competenties
          Beroepsspecifieke competenties
          • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
          • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
          • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
          • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
          • CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.
          • CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • Ervaren dat alles besmet is, maar daarom niet geïnfecteerd
          • Tegen deze vijandige wereld heeft de mens twee replieken: een specifiek en een niet-specifiek verweer. In beide spelen eiwitten en cellen een belangrijke rol.
          • Antigenen en antilichamen moet bezit zijn.
          • Het belang van monoclonale antilichamen kan niet overschat worden.
          • Beide systemen (specifieke en niet-specifieke afweer beschermen de mens tegen tal van infecties van virale, bacteriële en parasitaire aard).
          • Naast zijn beschermende rol moet de student ervaren dat het verweer ook kan ontsporen: hyper, hypo en auto
          • Als men het heeft over transfusie, transplantatie en kanker, dan kan men niet omheen het verweer.
          • De immuundeficiëntie AIDS met zijn diagnostische testen (serologie en gentechnisch) worden uitgebreid belicht.        
          • De student moet doorheen het bos van de immunoassays de bomen kunnen onderscheiden. Er wordt getracht een aantal lijnen te trekken in de bestaande gelabelde (hot en cold) en niet-gelabelde testen.

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
          • de levende cel
          • microbiologie

          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
          Geen.
          Andere begincompetenties
          biochemie (tweede jaar) dient herhaald te worden om te starten.
          LEERINHOUDEN
          • Het niet-specifiek verweer met cellen en eiwitten
          • Het specifiek verweer met cellen en eiwitten
          • Antigenen en antilichamen
          • Produktie en toepassingen van monoclonale antilichamen
          • Het verweer tegen allerlei microörganismen
          • De immuunpathologie met hyper, hypo en autoreaktiviteit
          • Aids: virus, pathologie, diagnostiek en aangrijpingspunten
          • Transplantatie-immunologie
          • Immunologie en kanker (vooral biochemische wijzigingen, diagnose en therapie)     
          • Immuundiagnostiek met de verschillende immunochemische testen

          STUDIEMATERIAAL

          Bundeling powerpoint slides (Auteur: Karen Pittois)
          Apart boekje rond AIDS (Auteur: Harry Robberecht)
          PCR-boek (Kluwer Editorial, 1999, Harry Robberecht, ISBN 90 6716880 7) voor de gendiagnostiek
          Boek « Immunology » Lippincott’s Illustrated Reviews. Eds. Richard A. Harvey, Pamela C. Champe. Wolters Kluwer. ISBN 0-7817-9543-5/978-0-7817-9543-2.

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          22

           lesuren

            32,35

          practicum en oefeningen:

          0

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

          0

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          44

           klokuren

            64,71

          Verdere toelichting:
          • hoorcolleges van twee uur

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode

          examen (INT7-1) tijdens examenperiode

          1. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte.
          2. het mondelinge gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden.
          3. op het mondeling en het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

          tijd voor examinering
          uren
          2

          %
           
           02,94

          Tweede examenperiode

          idem

           

           

          3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Gentechnologie
            

          Component behoort tot O.O.: Genexpressie, functie en werking
          Afstudeerrichting: CH:Chemie
          Code: 30176
          Academiejaar: 2008-2009
          Type: ?
          Niveau: ?
          Programmajaar: 3
          Periode binnen het modeltraject: :
          Aantal studiepunten: nvt
          Wegingscoëfficient: 56
          Totaal aantal contacturen: 29
          Totaal studietijd: 87,36
          Deeltijds programma:
          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Pittois Karen


           

          KORTE OMSCHRIJVING

          Dit vak wordt ingeleid met een korte herhaling van de opbouw van ons erfelijk materiaal. De techniek PCR voor de amplificatie van dit erfelijk materiaal wordt uitgebreid behandeld. Verschillende technieken in de gentechnologie worden behandeld aan de hand van voorbeelden uit de gendiagnostiek bij infecties, genetische afwijkingen, kanker, klinische syndromen en forensische analyses. Verder wordt er aandacht besteed aan recentere ontwikkelingen in recombinante expressie, gene silencing, site directed mutagenese en technieken om eiwitinteracties te bestuderen.


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
          • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
          • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
          • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
          • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
          • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
          • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
          • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
          • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
          • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
          • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
          • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
          Beroepsspecifieke competenties
          • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
          • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
          • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
          • CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

           

          • Inzicht in de weg van gen naar eiwit 
          • De moleculaire diagnostiek (die het resultaat is van het inzicht in genexpressie ) moet de student toelaten de verschillende deelgebieden hiervan te onderscheiden 
          • De belangrijkste genwijzigingen en hun gevolgen 
          • Genmanipulatietechnieken met sterke nadruk op amplificatie
          • Gendiagnose

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
          • microbiologie
          • de levende cel

          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

          Andere begincompetenties

          LEERINHOUDEN
          • erfelijk materiaal
          • wijzigingen in genetische informatie
          • genamplificatietechnieken (kwalitatief en kwantitatief)
          • gendiagnostiek in:
            - microbiële infecties 
            - erfelijke afwijkingen
            - kanker en immuunpathologische beelden
            - forensic research
          • recombinante expressie
          • gene silencing
          • site directed mutagenese
          • studie van eiwitinteracties

          STUDIEMATERIAAL
          • Cursus: “Genen opgespoord: de deze of diegenen?” Auteur: Harry Robberecht
          • Powerpoint slides. Auteur: Karen Pittois
          • PCR-boek  Harry Robberecht. Kluwer Editorial. 1999. ISBN 90 6716880 7.
          • Molecular Genetics at a glance. ISBN 0 632 06372 6. (verplichte lectuur, gezien het zeer didactisch karakter met 1  item per twee pagina's en de zeer vele figuren) 


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          28

           lesuren

            32,94

          practicum en oefeningen:

          0

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

          0

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          56

           klokuren

            65,88

          Verdere toelichting:

           
          • Als zelfstudie wordt gevraagd voorbereidend een aantal pagina’s te lezen in het boek 'Molecular Genetics at a Glance'.
          • In “Genen opgespoord” zitten een tiental gepubliceerde artikels uit BVLT. Deze zijn zelfstandig leesbaar en dit wordt als zelfstudie opgedragen te bekijken.

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode

            1. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte.
            2. het mondelinge gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden.
            3. op het mondeling als het schriftelijke examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

          tijd voor examinering
          uren
          1

          %
           
           01,18

          Tweede examenperiode
          Idem

           

           

          3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Onderzoekstechnieken
            

          O.O. heeft componenten: Ja
          O.O. bestaat uit componenten Bioinformatica
          Celkweek
          Biomoleculaire techn. & analysemethoden
          Toegepaste statistiek
          Afstudeerrichting: CH:Chemie
          Code: 30029
          Academiejaar: 2008-2009
          Programmajaar: 3
          Periode binnen het modeltraject: P:7
          Aantal studiepunten: 9
          Wegingscoëfficient: 9
          Totaal aantal contacturen: 84
          Totaal studietijd: 234
          Examencontract: mogelijk
          Deliberatie: mogelijk
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Lector(en): Partoens Peter
          Soetaert Anneleen
          Van Vlaslaer Veerle


           


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

            Algemene beroepsgerichte competenties
              Beroepsspecifieke competenties

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                Alle info: zie deelfiches

                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                zie deelfiches
                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                Andere begincompetenties

                 

                 

                3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Biomoleculaire techn. & analysemethoden
                  

                Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
                Afstudeerrichting: CH:Chemie
                Code: 30177
                Academiejaar: 2008-2009
                Type: ?
                Niveau: ?
                Programmajaar: 3
                Periode binnen het modeltraject: :
                Aantal studiepunten: nvt
                Wegingscoëfficient: 66
                Totaal aantal contacturen: 54
                Totaal studietijd: 154,44
                Deeltijds programma:
                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Partoens Peter


                 

                KORTE OMSCHRIJVING
                De rode draad doorheen de component "Biomoleculaire technieken en analysemethoden" is "de weg van gen tot eiwit" en sluit hierdoor zeer nauw aan bij het opleidingscomponent "Genexpressie, functie en werking". In de component "Biomoleculaire technieken en analysemethoden" worden de verschillende aspecten van recombinant DNA-technologie behandeld o.m. het gebruik van eiwit- en nucleïnezuurdatabanken. Tevens worden de methoden besproken om cellen en weefsels te homogeniseren. De werking van verschillende detergenten en de mogelijke strategie voor nucleïnezuur- en eiwitzuivering worden behandeld. Alle technieken die hierbij aan bod komen (fractionatie, concentratiebepaling, bufferwissel, concentrering,enz…) worden in theorie gezien en in de component "geïntegreerd lab" toegepast. Nadruk wordt hierbij gelegd op de voorzorgen die nodig zijn om bv. denaturatie te voorkomen. Verder komen de diverse chromatografische en elektroforetische scheidingstechnieken aan bod en de toepassingen die ze in praktijk hebben. De theorie van deze component en het "Geïntegreerd lab" zijn zeer nauw met elkaar verweven.

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
                • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
                • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
                • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                Beroepsspecifieke competenties
                • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
                • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
                • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                De student, afstudeerrichting biochemie kent na deze lessenreeks:
                1. de strategie, de methoden en de technieken om een eiwit te maken via recombinant DNA-technologie.
                2. de algemeen gebruikte scheidingstechnieken voor nucleïnezuren en eiwitten.
                3. de belangrijkste chromatografische en elektroforetische technieken, de apparatuur die daarbij gebruikt wordt en de belangrijkste toepassingen.
                4. de typische biochemische werkwijzen als homogenisatie, fractionering, dialyse, membraanfiltratie, blotten en centrifugatie en de apparatuur die hierbij gebruikt wordt.
                5. de algemeen gebruikte identificatietechnieken voor eiwitten en nucleïnezuren als o.m. de verschillende kleurreacties, autoradiografie en immunochemische detectie.

                De student kan na deze lessenreeks:

                1. onder begeleiding, een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in gentechnologie, biochemie, enzymologie, immunologie, microbiologie, bioinformatica en analysetechnieken, gebruiken om een eiwit via recombinant DNA-technologie aan te maken.
                2. onder begeleiding, nieuwe procedures ontwikkelen om eiwitten en nucleïnezuren te zuiveren en te karakteriseren en hierbij de juiste technieken en apparatuur gebruiken. Hij is in staat deze technieken in diverse sectoren (biomedische sector, landbouw, voeding, milieu …) toe te passen.
                3. de veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet opvolgen en hij bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel.

                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                • "jaarcluster statistiek en POP"
                • "levende cel"
                • "industriële scheidingstechnieken"
                • "organische analyse".

                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                Andere begincompetenties

                LEERINHOUDEN

                Dit opleidingsonderdeel bestaat uit drie grote delen: biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie.
                1. Biochemische werkwijzen
                  Water, diverse stoffen en buffers
                • Eigenschappen van water
                • Invloed van diverse stoffen

                  Homogenisatie van cellen en weefsels
                • Uitgangsmateriaal
                • Activiteit van hydrolytische enzymen
                • Homogenisatiemethoden

                  Zuivering van en werken met nucleïnezuren
                • Algemene strategie bij zuivering nucleïnezuren
                • Beschadiging van nucleïnezuren
                • Concentratiebepaling
                • Denaturatie en renaturatie
                • Isolatie en zuivering
                • Zuiverheid - Identificatie
                • Recombinant DNA-technologie

                  Zuivering van en werken met eiwitten
                • Algemene strategie bij zuivering eiwitten
                • Efficiëntie van de zuiveringsstap
                • Fractionering
                • Verwijdering van zouten
                • Bewaring
                • Maken van een eiwitoplossing
                • Detectie van denaturatie
                • Eiwit-ligand interacties

                    2.   Elektroforese 
                         Basisprincipes elektroforese 
                • Inleiding
                • Experimentele aspecten

                         Elektroforese van eiwitten
                • Inleiding
                • Polyacrylamidegel elektroforese
                • Iso-elektrofocussing
                • 2D-elektroforese

                  Elektroforese van nucleïnezuren
                • Inleiding
                • Gelkeuze
                • Detectie
                • Submarine elektroforese
                • Sequentie- en genoomanalyse
                • RNA-elektroforese
                • Pulsed field lektroforese

                  Adsorptie aan membranen - blotten
                • Voordelen van blotten
                • Technieken
                • Membraantypen

                  3.Chromatografie
                          Chromatografie
                • Inleiding
                • Begrippen en formules
                • Oplossend vermogen van een kolom
                • Indeling
                • Apparatuur
                • Oefeningen

                         Gelfiltratiechromatografie
                • Principe
                • Samenstelling van de gelkorrels
                • Zwellen van gelkorrels
                • Verwijderen van lucht
                • Kwantitatieve benadering
                • Fractioneringsbereik
                • Oplossend vermogen
                • Toepassingen
                • Praktische uitvoering
                • Oefeningen

                  Ionenchromatografie
                • Inleiding
                • Elektrostatische aantrekking
                • Ionenuitwisseling
                • Selectiviteitsconstante
                • Ionenuitwisselaars
                • Ionenchromatografie
                • Oefeningen

                  Affiniteitschromatografie
                • Principe
                • Matrix
                • Ligand
                • Spacerarm
                • Elutie
                • Kolomkeuze en stockeren van het gel
                • Oefeningen

                  Hydrofobe interactiechromatografie
                • Principe
                • Uitvoering


                         Toepassingen

                STUDIEMATERIAAL
                1. cursus "Biomoleculaire technieken en analysemethoden delen biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie" – auteur: Els Van doorslaer – Plantijn Hogeschool 2008.
                2. powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op e-campus- auteur: Els Van doorslaer/Peter Partoens – Plantijn Hogeschool 2008.
                3. manualen en catalogen van verschillende firma’s.
                4. aanbevolen websites staan bij de verschillende hoofdstukken van de cursus vermeld.
                5. cursus "Bio-informatica" op e-campus – auteur: Peter Partoens – Plantijn Hogeschool 2008.

                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                50

                 lesuren

                  30,12

                practicum en oefeningen:

                0

                 lesuren

                  00,00

                vormen van groepsleren:

                 lesuren

                  00,00

                studietijd buiten contacturen:

                112

                 klokuren

                  67,47

                Verdere toelichting:

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode

                toetsing INT7-2, tijdens de examenperiode:

                  1. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte
                  2. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
                  3. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

                tijd voor examinering
                uren
                4

                %
                 
                 02,41

                Tweede examenperiode
                2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

                 

                 

                3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Celkweek
                  

                Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
                Afstudeerrichting: CH:Chemie
                Code: 30178
                Academiejaar: 2008-2009
                Type: ?
                Niveau: ?
                Programmajaar: 3
                Periode binnen het modeltraject: :
                Aantal studiepunten: nvt
                Wegingscoëfficient: 8
                Totaal aantal contacturen: 7
                Totaal studietijd: 18,72
                Deeltijds programma:
                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Soetaert Anneleen


                 

                KORTE OMSCHRIJVING

                De cursus celkweek geeft een inleiding tot het kweken van plantaardige en dierlijke cellen in vitro. Men krijgt een overzicht van de verschillende soorten culturen en hoe men deze culturen moet onderhouden. De verschillende toestellen en vereiste materialen worden besproken. De verschillende soorten contaminaties van culturen komen aan bod en hoe men deze kan vermijden en/of verwijderen . Verder worden een aantal mogelijke toepassingen van celkweek als techniek in andere onderzoeksdomeinen aangehaald en kort beschreven .

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                Beroepsspecifieke competenties
                • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
                • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
                • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                De student kent na deze lessenreeks:

                1.       De verschillende soorten celculturen en de methoden om celculturen op te starten en te onderhouden.

                2.       De materialen en toestellen nodig om cellen in kweek te houden en de basisprincipes van de werking.

                3.       De methode om cellen te tellen en het percentage levende cellen in een cultuur te bepalen.

                4.       De manier waarop cellen worden gestockeerd en bewaard.

                5.       De verschillende soorten contaminaties in celculturen en de manieren om deze te detecteren, te voorkomen en te verwijderen.

                6.       Toepassingen van celcultuur in verschillende onderzoeksdomeinen.

                De student kan na deze lessenreeks:

                1.       Celtypes herkennen in een cultuur

                2.   Verschillende soorten contaminatie in een celcultuur herkennen.


                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                • De levende cel
                • Industriële scheidingstechnieken
                • Organische analyse
                • Jaarcluster statistiek en POP

                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                Andere begincompetenties

                LEERINHOUDEN
                1. Hoe brengt men cellen in cultuur?
                2. Soorten cellen
                3. Controle van de groeiende cellen en onderhoud van culturen
                4. Werkomgeving en vereiste toestellen en materialen
                5. Bewaring en stockage van cellen
                6. Contaminaties: soorten en hoe deze te vermijden
                7. Toepassingen van celkweek als techniek in verschillende onderzoeksdomeinen


                STUDIEMATERIAAL

                1.       cursus “Cel-en weefselkweek“ – auteur: Karen Pittois  – Plantijn Hogeschool 2008

                2.       Powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op e-campus - auteur: Karen Pittois  – Plantijn Hogeschool 2008


                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                6

                 lesuren

                  30,00

                practicum en oefeningen:

                0

                 lesuren

                  00,00

                vormen van groepsleren:

                0

                 lesuren

                  00,00

                studietijd buiten contacturen:

                13

                 klokuren

                  65,00

                Verdere toelichting:

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode

                Toetsing INT7-2, tijdens de examenperiode

                a.       het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte

                b.       het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden

                c.       op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.


                tijd voor examinering
                uren
                1

                %
                 
                 05,00

                Tweede examenperiode
                2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

                 

                 

                3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Toegepaste statistiek
                  

                Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
                Afstudeerrichting: CH:Chemie
                Code: 30179
                Academiejaar: 2008-2009
                Type: ?
                Niveau: ?
                Programmajaar: 3
                Periode binnen het modeltraject: :
                Aantal studiepunten: nvt
                Wegingscoëfficient: 18
                Totaal aantal contacturen: 16
                Totaal studietijd: 42,12
                Deeltijds programma:
                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Van Vlaslaer Veerle


                 

                KORTE OMSCHRIJVING

                Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
                De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                Beroepsspecifieke competenties
                • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                de student kan beslissen welke statistische methode voor welk probleem geschikt is en deze test ook concreet uitvoeren (opstellen van het proefopzet, uitvoeren van de experimenten, uitvoeren van de gepaste berekeningen en interpretatie van het resultaat)


                de student kan een methode valideren (opstellen proefschema in functie van de validatieparameters, uitvoeren experimenten, berekenen van de parameters en interpretatie van het resultaat)


                de student kan een optimalisatie van methode- of procesparameters uitvoeren volgens de simplexmethode


                de student kan controlekaarten opzetten en lezen (interpreteren volgens leesregels)


                de student kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole (interpretatie van de rapportering)


                de student kan meewerken aan opstellen van kwaliteitshandboek en SOP’s

                de student kent de basisprincipes van kwaliteitszorg


                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                • jaarcluster 'statistiek en POP'
                • de levende cel
                • industriele scheidingstechnieken
                • organische analyse

                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                geen
                Andere begincompetenties
                passieve kennis Engels
                LEERINHOUDEN

                1. Interne QC
                a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
                b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
                c. controlekaarten (met leesregels)
                2. externe QC (interlab)
                a. Youdenplot
                b. zaagtandplot
                3. Optimisatie:
                a. Fibonacci
                b. simplexmethode

                STUDIEMATERIAAL
                • hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool 2008
                • “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de en 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool 2008
                • rekenmachine
                • aanvullend in de bib:
                  • ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
                  • ‘Praktische statistiek voor het laboratorium’ Klaessens en Van Leeuwen (ISBN 9071694526) - 1996

                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                14

                 lesuren

                  29,79

                practicum en oefeningen:

                 lesuren

                  00,00

                vormen van groepsleren:

                 lesuren

                  00,00

                studietijd buiten contacturen:

                31

                 klokuren

                  65,96

                Verdere toelichting:
                • hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
                • zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
                • feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode
                • integratieve toets
                  • open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1CH, 2CH en 3CH) en bevat geen opgeloste oefeningen
                  • gebruik van een rekenmachine is toegelaten
                  • samenstelling van de vragen:
                    • hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
                    • minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)

                tijd voor examinering
                uren
                2

                %
                 
                 04,26

                Tweede examenperiode
                idem

                 

                 

                3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Bioinformatica
                  

                Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
                Afstudeerrichting: CH:Chemie
                Code: 30180
                Academiejaar: 2008-2009
                Type: ?
                Niveau: ?
                Programmajaar: 3
                Periode binnen het modeltraject: :
                Aantal studiepunten: nvt
                Wegingscoëfficient: 8
                Totaal aantal contacturen: 7
                Totaal studietijd: 18,72
                Deeltijds programma:
                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Partoens Peter


                 

                KORTE OMSCHRIJVING
                Deze lessenreeks wil een inzicht geven in het belang en het gebruik van de bioinformatica voor de verschillende disciplines in het biomedisch onderzoek

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
                • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                Beroepsspecifieke competenties
                • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
                • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.
                • CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                De student kan na deze lessenreeks:

                • de voornaamste bioinformatica tools efficiënt gebruiken
                • deze tools geïntegreerd toepassen in moleculair biologisch onderzoek
                • zich nieuw ontwikkelde tools eigen maken

                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                • Jaarcluster Statistiek en POP
                • De levende cel
                • Industriële scheidingstechnieken
                • Organische analyse

                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                Andere begincompetenties

                LEERINHOUDEN

                Na een korte inleiding over het nut van bioinformatica in het wetenschappelijk onderzoek worden een aantal databanken voorgesteld en wordt aangeleerd op welke manier hier efficiënt mee kan gewerkt worden. Hierna komen een aantal veel gebruikte tools aan bod zowel gericht op DNA-technologie als op eiwit-werk. Nadruk in deze component ligt op het leren gebruiken van de bio-informatica tools en niet op de achterliggende informatica. Vandaar dat deze cursus voornamelijk bestaat uit oefeningen.


                STUDIEMATERIAAL
                • Ppt-cursus Bioinformatica – Peter Partoens - Plantijn Hogeschool 2008
                • Alle voorgestelde tools zijn publiekelijk toegankelijk op het internet.

                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                6

                 lesuren

                  30,00

                practicum en oefeningen:

                 lesuren

                  00,00

                vormen van groepsleren:

                 lesuren

                  00,00

                studietijd buiten contacturen:

                13

                 klokuren

                  65,00

                Verdere toelichting:

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode
                • toetsing INT7-2, tijdens de examenperiode
                • Er zal niet gepeild worden naar theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen in oefeningen komende uit reeële onderzoekssituaties

                tijd voor examinering
                uren
                1

                %
                 
                 05,00

                Tweede examenperiode
                idem

                 

                 

                3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Biotechnologie
                  

                O.O. heeft componenten: Ja
                O.O. bestaat uit componenten Fermentatietechnologie
                Groene biotechnologie
                Milieuchemie
                Afstudeerrichting: CH:Chemie
                Code: 30181
                Academiejaar: 2008-2009
                Programmajaar: 3
                Periode binnen het modeltraject: P:7
                Aantal studiepunten: 5
                Wegingscoëfficient: 5
                Totaal aantal contacturen: 49
                Totaal studietijd: 130
                Examencontract: mogelijk
                Deliberatie: mogelijk
                Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                Lector(en): Soetaert Anneleen
                Spanoghe Mark


                 


                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                  Algemene beroepsgerichte competenties
                    Beroepsspecifieke competenties

                      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                      Zie deelfiches.

                      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                      Zie deelfiches.


                      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                      Zie deelfiches
                      Andere begincompetenties
                      Zie deelfiches

                       

                       

                      3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Milieuchemie
                        

                      Component behoort tot O.O.: Biotechnologie
                      Afstudeerrichting: CH:Chemie
                      Code: 30182
                      Academiejaar: 2008-2009
                      Type: ?
                      Niveau: ?
                      Programmajaar: 3
                      Periode binnen het modeltraject: :
                      Aantal studiepunten: nvt
                      Wegingscoëfficient: 56
                      Totaal aantal contacturen: 27
                      Totaal studietijd: 72,8
                      Deeltijds programma:
                      Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                      Onderwijstaal: Nederlands
                      Lector(en): Spanoghe Mark


                       

                      KORTE OMSCHRIJVING

                      Iniatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en voedsel.
                      Steeds wordt de logica gerespecteerd: wat is dit, de functie, de eigenschappen, de verontreiniging, de sanering en de kwaliteit.

                      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                      Algemene competenties

                      • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                      • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                      • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                      • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                      • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                      • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
                      • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
                      • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                      Algemene beroepsgerichte competenties
                      • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                      • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                      Beroepsspecifieke competenties
                      • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
                      • CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.
                      • CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.

                      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                      • Het besef dat het milieu een belangrijk biotoop is, die bewaard moet blijven
                      • Het gaat niet om lucht, water en bodem, maar één geheel. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
                      • Elke box start met het medium, de eigenschappen, de verontreiniging, de analyse en de sanering hiervan.
                      • Men heeft een extern milieu, maar ook het intern (voedsel) is belangrijk. Aan de hand hiervan worden een aantal toxicologische begrippen meegegeven.
                      • Milieuwetgeving is constant in beweging, daarom worden enkel basisprincipes meegegeven (algemene en sectoriële lozingsnormen).
                      • Voor deze richting wordt aandacht besteed aan de analysetechnieken, die gebruikt worden bij de analyse van pollutie van water, lucht en bodem.
                      • Nieuwe trends in bemonstering en analyse van de verschillende media worden belicht. Voor gekoppelde technieken krijgen een stevige aandacht.

                      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                      • Microbiologie
                      • de levende cel
                      • aromaten

                      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                      Andere begincompetenties

                      LEERINHOUDEN
                      • Water: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
                      • Lucht: samenstelling, funktie, verontreiniging, bemonstering en analyse, sanering en kwaliteit.
                      • Bodem: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
                      • Geur- en geluidshinder.
                      • Voedselverontreiniging: additieven en contaminanten (zware metalen, pesticiden endioxines/pcb’s).

                       


                      STUDIEMATERIAAL

                      Eigen nota’s (water en lucht, bodem met stuk Open Universiteit  Antwerpen: Toxicologie).

                      ppt: een slecht genomen staal is een monster.


                      WERKVORMEN
                      Soort werkvorm uren  

                      %

                      hoor- en werkcolleges:

                      26

                       lesuren

                        32,91

                      practicum en oefeningen:

                      0

                       lesuren

                        00,00

                      vormen van groepsleren:

                      0

                       lesuren

                        00,00

                      studietijd buiten contacturen:

                      52

                       klokuren

                        65,82

                      Verdere toelichting:


                       


                      EVALUATIE

                      Eerste examenperiode
                      Schriftelijke integratieve toetsing INT7-3, tijdens de examenweek
                      tijd voor examinering
                      uren
                      1

                      %
                       
                       01,27

                      Tweede examenperiode

                      Int 7-3 (schriftelijk examen)

                       

                       

                       

                      3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Fermentatietechnologie
                        

                      Component behoort tot O.O.: Biotechnologie
                      Afstudeerrichting: CH:Chemie
                      Code: 30183
                      Academiejaar: 2008-2009
                      Type: ?
                      Niveau: ?
                      Programmajaar: 3
                      Periode binnen het modeltraject: :
                      Aantal studiepunten: nvt
                      Wegingscoëfficient: 22
                      Totaal aantal contacturen: 11
                      Totaal studietijd: 28,6
                      Deeltijds programma:
                      Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                      Onderwijstaal: Nederlands
                      Lector(en): Soetaert Anneleen


                       

                      KORTE OMSCHRIJVING

                      Bij fermentatieprocessen worden microörganismen zoals bacteriën, schimmels en gisten ingezet in de productie van bruikbare stoffen op industriële schaal. Ze kunnen vitaminen, biobrandstoffen, geurstoffen, geneesmiddelen en enzymen produceren.

                      Deze microörganismen komen in de natuur wijdverspreid voor waar ze echter zelden optimale groei omstandigheden treffen. Tijdens de industriële fermentaties worden de optimale voorwaarden  (voedingsstoffen, pH, temperatuur,...) gecreëerd voor de groei van deze organismen en de vorming van nuttige producten. Bovendien kan via gentechnologische technieken het genetisch materiaal van deze microörganismen gewijzigd worden waardoor een heel gamma van nuttige metabolieten en enzymen geproduceerd kunnen worden.

                      In deze cursus is het de bedoeling de kweekomstandigheden van industriële fermentaties te belichten alsook een aantal praktische voorbeelden.


                      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                      Algemene competenties

                      • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                      • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                      • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                      • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                      • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                      Algemene beroepsgerichte competenties
                        Beroepsspecifieke competenties
                        • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                        De student kan na deze lessenreeks:

                        1. Het begrip witte biotechnologie situeren en een aantal voorbeelden uit het dagelijks leven aanhalen.
                        2. Soorten kweek-principes en type bioreactoren opnoemen.
                        3. De componenten van de industriële fermentatie media beschrijven.
                        4. Inzicht in controle en sturing van de fermentatieprocessen hebben.
                        5. Enkele toepassingen van fermentatie met betrekking tot metabolic engineering en het onderliggend principe uitleggen.

                        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                        • microbiologie,
                        • de levende cel
                        • aromaten.

                        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                        Andere begincompetenties

                        LEERINHOUDEN
                        • Industriële of witte biotechnologie
                          • Definitie
                          • Fermentatie processen: micro-organismen met nuttige metabolieten en biomassa
                          • In het dagelijkse leven
                        • Industriële fermentatie
                          • Upscaling: van erlenmeyer tot 500.000l reactor
                          • Microbiële kweekprincipes: batch, fed batch, chemostat
                          • Type bioreactoren
                          • Controle en sturing van het fermentatieproces: (o.a. O2, CO2, pH, zuur, base, T, roersnelheid, schuimvorming, influent, effluent) 
                             
                        • Protocol van een aerobe E. coli batch fermentatie en een gistfermentatie 
                           
                        • Metabolic Engineering 
                           
                        • Downstream Processing
                           

                        STUDIEMATERIAAL

                        Cursus 'Fermentatietechnologie' - auteur: Anneleen Soetaert - Plantijn Hogeschool 2008.


                        WERKVORMEN
                        Soort werkvorm uren  

                        %

                        hoor- en werkcolleges:

                        10

                         lesuren

                          32,26

                        practicum en oefeningen:

                        0

                         lesuren

                          00,00

                        vormen van groepsleren:

                        0

                         lesuren

                          00,00

                        studietijd buiten contacturen:

                        20

                         klokuren

                          64,52

                        Verdere toelichting:

                        EVALUATIE

                        Eerste examenperiode
                        Toetsing INT7-3, tijdens de examenperiode
                        a. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte
                        b. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
                        c. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

                        tijd voor examinering
                        uren
                        1

                        %
                         
                         03,23

                        Tweede examenperiode

                        2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

                         

                         

                        3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Groene biotechnologie
                          

                        Component behoort tot O.O.: Biotechnologie
                        Afstudeerrichting: CH:Chemie
                        Code: 30184
                        Academiejaar: 2008-2009
                        Type: ?
                        Niveau: ?
                        Programmajaar: 3
                        Periode binnen het modeltraject: :
                        Aantal studiepunten: nvt
                        Wegingscoëfficient: 22
                        Totaal aantal contacturen: 11
                        Totaal studietijd: 28,6
                        Deeltijds programma:
                        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                        Onderwijstaal: Nederlands
                        Lector(en): Soetaert Anneleen


                         

                        KORTE OMSCHRIJVING
                        In de cursus groene biotechnologie wordt de stap naar de anatomie en de fysiologie van de plant gezet. Naast de verschillende planten weefselsystemen wordt de ontwikkeling en anatomie van wortel en scheut gedetailleerd besproken. Hierna komen de processen van reproductie, fotosynthese en de werking van plantenhormonen aanbod. Met dit inzicht kan dan de link gemaakt worden naar genetische planten manipulaties voor onderzoeksdoeleinden.

                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                        Algemene competenties

                        • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                        • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                        • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                        • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                        Algemene beroepsgerichte competenties
                          Beroepsspecifieke competenties
                          • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.

                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                          De student kan na deze lessenreeks:

                          1. De basis anatomie van de plant en celwand benoemen.
                          2. Het verschil tussen het vasculair en het cellulair systeem uit leggen.
                          3. De verschillende plantenhormonen opsommen met hun functie in de plant.
                          4. Het principe van de fotosynthese beschrijven.
                          5. Een aantal toepassingen van de plantenbiotechnologie toelichten.

                          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                          • microbiologie,
                          • de levende cel
                          • aromaten.

                          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                          Andere begincompetenties

                          LEERINHOUDEN
                          1. Plantenanatomie: wortel-scheut
                          2. De Celwand
                          3. Vasculair systeem
                          4. Cellulair systeem
                          5. Systematiek
                          6. Voortplanting
                          7. Hormonen
                          8. Fotosynthese
                          9. Plantenbiotechnologie

                          STUDIEMATERIAAL

                          1.   Cursus 'Groene biotechnologie'- auteur: Anneleen Soetaert - Plantijn Hogeschool 2008

                           


                          WERKVORMEN
                          Soort werkvorm uren  

                          %

                          hoor- en werkcolleges:

                          10

                           lesuren

                            32,26

                          practicum en oefeningen:

                          0

                           lesuren

                            00,00

                          vormen van groepsleren:

                          0

                           lesuren

                            00,00

                          studietijd buiten contacturen:

                          20

                           klokuren

                            64,52

                          Verdere toelichting:

                          EVALUATIE

                          Eerste examenperiode

                          Toetsing INT7-3, tijdens de examenperiode
                          a. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte
                          b. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
                          c. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.


                          tijd voor examinering
                          uren
                          1

                          %
                           
                           03,23

                          Tweede examenperiode

                          2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

                           

                           

                          3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Geïnt. lab, seminaries, project en POP
                            

                          O.O. heeft componenten: Ja
                          O.O. bestaat uit componenten POP
                          Seminaries
                          Geïntegreerd lab + project
                          Afstudeerrichting: CH:Chemie
                          Code: 30185
                          Academiejaar: 2008-2009
                          Programmajaar: 3
                          Periode binnen het modeltraject: P:7
                          Aantal studiepunten: 17
                          Wegingscoëfficient: 17
                          Totaal aantal contacturen: 207
                          Totaal studietijd: 442
                          Examencontract: niet mogelijk
                          Deliberatie: mogelijk
                          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                          Lector(en): Soetaert Anneleen
                          Spanoghe Mark


                           


                          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                          Algemene competenties

                            Algemene beroepsgerichte competenties
                              Beroepsspecifieke competenties

                                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                alle info zie deelfiches

                                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                                Zie deelfiches
                                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                                Ziedeelfiches
                                Andere begincompetenties

                                 

                                 

                                3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Geïntegreerd lab + project
                                  

                                Component behoort tot O.O.: Geïnt. lab, seminaries, project en POP
                                Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                Code: 30186
                                Academiejaar: 2008-2009
                                Type: ?
                                Niveau: ?
                                Programmajaar: 3
                                Periode binnen het modeltraject: :
                                Aantal studiepunten: nvt
                                Wegingscoëfficient: 90
                                Totaal aantal contacturen: 196
                                Totaal studietijd: 397,8
                                Deeltijds programma:
                                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                Onderwijstaal: Nederlands
                                Lector(en): Soetaert Anneleen


                                 

                                KORTE OMSCHRIJVING

                                Theorie en praktijk zijn voor de component "Geïntegreerd lab" zeer nauw met elkaar verweven. Ook hier is de rode draad "van gen naar eiwit".  Laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering, karakterisatiemethoden en gebruik van databanken worden ingeoefend. Bijzondere aandacht wordt besteed aan veilig- en kwaliteitsvol werken.
                                Door specifieke opdrachten en projectwerk worden studenten vertrouwd met researchtechnieken en wordt het teamwerk bevorderd.

                                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                Algemene competenties

                                • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                                • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                                • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                                • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                                • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                                • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
                                • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
                                • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                                • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
                                • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                                • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
                                Algemene beroepsgerichte competenties
                                • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                                • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
                                • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                                Beroepsspecifieke competenties
                                • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                                • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
                                • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
                                • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                                • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
                                • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.
                                • CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.
                                • CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.

                                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                De student bezit na deze praktijksessies:
                                1. goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, manipulatie van levende cellen (eukaryoten en prokaryoten) op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.
                                2. goede kennis van de principes van de methoden en technieken.
                                3. voldoende informaticavaardigheden
                                4. een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel

                                  De student kan na deze praktijksessies:
                                5. eiwit- en nucleïnezuurdatabanken raadplegen en gebruiken.
                                6. een efficiënte planning en tijdsindeling maken voor de uit te voeren proeven.
                                7. nauwkeurig klassieke analytische methoden en instrumentale analytische technieken uitvoeren.
                                8. de meetwaarden omzetten naar de gevraagde concentraties in het monster.
                                9. de resultaten statistisch verwerken.
                                10. de resultaten verwerken in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag en hierover mondeling rapporteren.
                                11. een praktijkjournaal schrijven volgens de voorschriften.
                                12. klein-schalige fermentor’s bedienen en hij heeft een praktisch inzicht i.v.m. de sturing van fermentatieprocessen verworven.
                                13. veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet volgen en hij bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel.
                                14. op een correcte manier een job safety analyse uitvoeren en een SOP uitschrijven.
                                15. in groep een opdracht uitvoeren

                                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn


                                 


                                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                                Alle opleidingsonderdelen van 3BI volgen.


                                Andere begincompetenties

                                LEERINHOUDEN
                                In het geïntegreerd lab komen verschillende aspecten uit de biotechnologie, celbiologie en fermentatie aan bod. Kennis en vaardigheden verworven gedurende de drie jaren worden hierbij toegepast en ingeoefend. Tijdens de seminaries worden enkele specifieke onderwerpen behandeld. Zij worden gegeven door gastsprekers en kunnen momenteel nog niet ingevuld worden in de lesweken.
                                Enkele bedrijfsbezoeken illustreren de samenhang tussen de verschillende delen.
                                Groepswerk en enkele Engelstalige labopdrachten bereiden de student voor om te werken in een multiculturele en internationale omgeving.
                                • Isolatie nucleïnezuren (plasmiden uit bacteriën, chromosomaal DNA uit bloed en planten)
                                • PCR-reacties
                                • Digesties met restrictie-enzymen, ligaties, transvecties,…
                                • ELISA’s
                                • Eiwit- en nucleïnezuurchromatografie en elektroforese
                                • Blotten
                                • Toepassen centrifugatie, concentreringstechnieken, dialyse, kleurreacties, karakterisatiemethoden,…
                                • Gebruik databanken
                                • Uitwerken individuele onderzoeksopdracht i.v.m. stage
                                • Project "Van gen naar eiwit"
                                • Celkweeklabo (uitplaten, tellen, mycoplasma contaminatie, cytotoxiciteitstest)
                                • Fermentatielab
                                • Opstellen job safety analyse

                                STUDIEMATERIAAL

                                 cursusdeel geïntegreerd lab deel 1 – auteur: Els Van doorslaer – Plantijn Hogeschool 2008.

                                cursus geïntegreerd lab deel2- autheur Anneleen Soetaert-Plantijn Hogeschool 2008.


                                WERKVORMEN
                                Soort werkvorm uren  

                                %

                                hoor- en werkcolleges:

                                 lesuren

                                  00,00

                                practicum en oefeningen:

                                192

                                 lesuren

                                  41,92

                                vormen van groepsleren:

                                 lesuren

                                  00,00

                                studietijd buiten contacturen:

                                262

                                 klokuren

                                  57,21

                                Verdere toelichting:
                                Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren”

                                EVALUATIE

                                Eerste examenperiode

                                Evaluatie van de practica:
                                • aanwezigheid
                                • permanente evaluatie van praktische vaardigheden
                                • evaluatie van verslagen
                                • controle praktijkjournaal (labschrift)
                                • uitvoeren job safety analyse
                                • opstellen SOP
                                • literatuuronderzoek opdracht + presentatie en poster
                                • uitvoeren project + presentatie
                                • toetsing INT 7-4
                                Op het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
                                Puntenverdeling:
                                  1. 50% jaarwerk in lab
                                  2. 20% verslagen, presentaties
                                  3. 30% theorie

                                tijd voor examinering
                                uren
                                4

                                %
                                 
                                 00,87

                                Tweede examenperiode

                                Voor de 2de zittijd blijven de punten van jaarwerk, verslagen en presentaties behouden. Enkel de integratieve toets 7-4 kan herdaan worden. De vraagstelling is analoog als in de 1ste zittijd.

                                 

                                 

                                3 Chemie - 3BI - Onderdelen - POP
                                  

                                Component behoort tot O.O.: Geïnt. lab, seminaries, project en POP
                                Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                Code: 30187
                                Academiejaar: 2008-2009
                                Type: ?
                                Niveau: ?
                                Programmajaar: 3
                                Periode binnen het modeltraject: :
                                Aantal studiepunten: nvt
                                Wegingscoëfficient: 5
                                Totaal aantal contacturen: 0
                                Totaal studietijd: 22,1
                                Deeltijds programma:
                                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                Onderwijstaal: Nederlands
                                Lector(en): Spanoghe Mark


                                 

                                KORTE OMSCHRIJVING
                                Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.

                                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                Algemene competenties

                                • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                                • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                                • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                                • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                                • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                                • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                                Algemene beroepsgerichte competenties
                                  Beroepsspecifieke competenties
                                  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                  Het POP draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van het opleidingsdoel: reflecteren over het eigen handelen tegenover derden.
                                   
                                  In het bijzonder:
                                  1.  reflecteren over het eigen handelen binnen de onderwijsgroep     
                                  2.  een basis leggen voor reflecties in het latere werkveld (de stage)

                                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                                  Alle opleidingsonderdelen van 3 BI volgen.

                                  Andere begincompetenties

                                  LEERINHOUDEN

                                  STUDIEMATERIAAL
                                  "Het algemene CGO-boek"

                                  WERKVORMEN
                                  Soort werkvorm uren  

                                  %

                                  hoor- en werkcolleges:

                                   lesuren

                                   

                                  practicum en oefeningen:

                                   lesuren

                                   

                                  vormen van groepsleren:

                                   lesuren

                                   

                                  studietijd buiten contacturen:

                                   klokuren

                                   

                                  Verdere toelichting:

                                  EVALUATIE

                                  Eerste examenperiode
                                  POP wordt in het derde jaar door de periodecoördinator geëvalueerd op volledigheid.
                                  tijd voor examinering
                                  uren
                                  0

                                  %
                                   

                                  Tweede examenperiode
                                  POP wordt in het derde jaar door de periodecoördinator geëvalueerd op volledigheid.

                                   

                                   

                                  3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Seminaries
                                    

                                  Component behoort tot O.O.: Geïnt. lab, seminaries, project en POP
                                  Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                  Code: 30188
                                  Academiejaar: 2008-2009
                                  Type: ?
                                  Niveau: ?
                                  Programmajaar: 3
                                  Periode binnen het modeltraject: :
                                  Aantal studiepunten: nvt
                                  Wegingscoëfficient: 5
                                  Totaal aantal contacturen: 11
                                  Totaal studietijd: 22,1
                                  Deeltijds programma:
                                  Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                  Onderwijstaal: Nederlands
                                  Lector(en): Verbeke Patrick


                                   

                                  KORTE OMSCHRIJVING

                                   Tijdens de seminaries krijgt de student een betere perceptie van zijn latere werksituatie. Initiatieven voor de seminaries worden gestuurd door de verschillende lectoren en kunnen ondermeer volgende activiteiten omvatten: het bijwonen van voordrachten, bezoeken van tentoonstellingen en het deelnemen aan studiedagen. De analyse en bespreking van concrete probleemsituaties kan eveneens het onderwerp zijn.


                                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                  Algemene competenties

                                  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                                  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                                  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                                  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                                  • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
                                  Algemene beroepsgerichte competenties
                                  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                                  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                                  Beroepsspecifieke competenties
                                  • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                                  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                                  • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                  Inspelen op recente ontwikkelingen en de student vertrouwd maken met "levenslang leren".

                                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                                  Alle opleidingsonderdelen van 3BI volgen.


                                  Andere begincompetenties

                                  LEERINHOUDEN
                                  De inhoud van de seminaries worden in de loop van het academiejaar geconcretiseerd.
                                  STUDIEMATERIAAL
                                  Nota's van de voordrachten.
                                  WERKVORMEN
                                  Soort werkvorm uren  

                                  %

                                  hoor- en werkcolleges:

                                  9

                                   lesuren

                                    39,13

                                  practicum en oefeningen:

                                   lesuren

                                    00,00

                                  vormen van groepsleren:

                                   lesuren

                                    00,00

                                  studietijd buiten contacturen:

                                  12

                                   klokuren

                                    52,17

                                  Verdere toelichting:

                                  EVALUATIE

                                  Eerste examenperiode

                                  Aanwezigheid is verplicht.
                                  De opgedane kennis en deskundigheid wordt mee geëvalueerd tijdens de integratieve toets INT 7-4.


                                  tijd voor examinering
                                  uren
                                  2

                                  %
                                   
                                   08,70

                                  Tweede examenperiode
                                  De toets INT 7-4 wordt hernomen

                                   

                                   

                                  3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Stage en eindwerk
                                    

                                  O.O. heeft componenten: Neen
                                  Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                  Code: 30042
                                  Academiejaar: 2008-2009
                                  Type: kern
                                  Niveau: gespecialiseerd
                                  Programmajaar: 3
                                  Periode binnen het modeltraject: P:8
                                  Aantal studiepunten: 23
                                  Wegingscoëfficient: 23
                                  Totaal aantal contacturen: 1
                                  Totaal studietijd: 598
                                  Deeltijds programma:
                                  Examencontract: niet mogelijk
                                  Deliberatie: mogelijk
                                  Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                                  Onderwijstaal: Nederlands
                                  Lector(en): Soetaert Anneleen
                                  Spanoghe Mark
                                  Verbeke Patrick


                                   

                                  KORTE OMSCHRIJVING

                                  De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over  14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland. 

                                  Studenten uit de afstudeerrichting Chemie komen meestal terecht in een laboratorium voor productiecontrole, kwaliteitscontrole of milieuanalyses, waar zij bepalingen uitvoeren op monsters van uiteenlopende aard (afvalwaters, geneesmiddelen, polymeren, ...). Sommigen doen wetenschappelijk onderzoek aan een universiteit of research lab.

                                  De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.
                                  Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf.

                                  Het stagewerk van de studenten Biochemie situeert zich rond topics zoals nucleïnezuuranalyse, eiwitopzuivering, celkweek, plantenbiotechnologie, opkweek recombinante micro-organismen in fermentoren en mileubiochemie. De studenten kunnen tijdens hun stage een brede waaier van onderzoekstechnieken verder inoefenen door mee te draaien in een onderzoekseenheid op een bedrijf of universitaire instelling. 

                                  Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.


                                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                  Algemene competenties

                                  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                                  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                                  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                                  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                                  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                                  • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
                                  • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
                                  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                                  • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
                                  • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                                  • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
                                  Algemene beroepsgerichte competenties
                                  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                                  • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
                                  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                                  Beroepsspecifieke competenties
                                  • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                                  • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
                                  • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
                                  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                                  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
                                  • CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
                                  • CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.
                                  • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
                                  • CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                                  • CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.
                                  • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.
                                  • CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.
                                  • CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                  De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.

                                  1. De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen.
                                  2. De student leert zelfstandig werken.
                                  3. De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren.
                                  4. De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren. 


                                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                                  Alle opleidingsonderdelen van 2CH.
                                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                                  Alle opleidingsonderdelen van het 3de jaar.
                                  Andere begincompetenties
                                  De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.

                                  LEERINHOUDEN
                                  • De studenten van de afstudeerrichting Chemie kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: het valideren van een analysetechniek, het onderzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden, de vergelijking van verschillende analysemethoden.
                                  • De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf
                                  • De stageplaats voor de richting Biochemie situeert zich in farmaceutische, biotechnologische en voedingstechnische bedrijven. Hier nemen de studenten deel aan researchopdrachten waar ze onder begeleiding een deelaspect van het onderzoek op zich nemen.


                                  STUDIEMATERIAAL
                                  • De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk". 
                                  • Indien  verder nodig, voorzien door de stagementor.

                                  WERKVORMEN
                                  Soort werkvorm uren  

                                  %

                                  hoor- en werkcolleges:

                                  0

                                   lesuren

                                    00,00

                                  practicum en oefeningen:

                                  0

                                   lesuren

                                    00,00

                                  vormen van groepsleren:

                                  0

                                   lesuren

                                    00,00

                                  studietijd buiten contacturen:

                                  598

                                   klokuren

                                    99,83

                                  Verdere toelichting:
                                  • De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
                                  • De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
                                  • De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
                                  • Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool. 
                                  • Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool. 

                                  EVALUATIE

                                  Eerste examenperiode
                                  • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.  
                                  • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
                                     -  de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor)
                                     -  het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) 
                                     -  de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).

                                  tijd voor examinering
                                  uren
                                  1

                                  %
                                   
                                   00,17

                                  Tweede examenperiode
                                  • Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.  
                                  • Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
                                  • Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.