ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Geïntegreerd lab + project
  

Component behoort tot O.O.: Geïnt. lab, seminaries, project en POP
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30186
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 90
Totaal aantal contacturen: 196
Totaal studietijd: 397,8
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Soetaert Anneleen


 

KORTE OMSCHRIJVING

Theorie en praktijk zijn voor de component "Geïntegreerd lab" zeer nauw met elkaar verweven. Ook hier is de rode draad "van gen naar eiwit".  Laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering, karakterisatiemethoden en gebruik van databanken worden ingeoefend. Bijzondere aandacht wordt besteed aan veilig- en kwaliteitsvol werken.
Door specifieke opdrachten en projectwerk worden studenten vertrouwd met researchtechnieken en wordt het teamwerk bevorderd.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
  • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
  • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
  • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
  • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
  • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
Beroepsspecifieke competenties
  • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
  • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
  • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.
  • CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.
  • CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De student bezit na deze praktijksessies:
  1. goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, manipulatie van levende cellen (eukaryoten en prokaryoten) op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.
  2. goede kennis van de principes van de methoden en technieken.
  3. voldoende informaticavaardigheden
  4. een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel

    De student kan na deze praktijksessies:
  5. eiwit- en nucleïnezuurdatabanken raadplegen en gebruiken.
  6. een efficiënte planning en tijdsindeling maken voor de uit te voeren proeven.
  7. nauwkeurig klassieke analytische methoden en instrumentale analytische technieken uitvoeren.
  8. de meetwaarden omzetten naar de gevraagde concentraties in het monster.
  9. de resultaten statistisch verwerken.
  10. de resultaten verwerken in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag en hierover mondeling rapporteren.
  11. een praktijkjournaal schrijven volgens de voorschriften.
  12. klein-schalige fermentor’s bedienen en hij heeft een praktisch inzicht i.v.m. de sturing van fermentatieprocessen verworven.
  13. veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet volgen en hij bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel.
  14. op een correcte manier een job safety analyse uitvoeren en een SOP uitschrijven.
  15. in groep een opdracht uitvoeren

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn


 


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Alle opleidingsonderdelen van 3BI volgen.


Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
In het geïntegreerd lab komen verschillende aspecten uit de biotechnologie, celbiologie en fermentatie aan bod. Kennis en vaardigheden verworven gedurende de drie jaren worden hierbij toegepast en ingeoefend. Tijdens de seminaries worden enkele specifieke onderwerpen behandeld. Zij worden gegeven door gastsprekers en kunnen momenteel nog niet ingevuld worden in de lesweken.
Enkele bedrijfsbezoeken illustreren de samenhang tussen de verschillende delen.
Groepswerk en enkele Engelstalige labopdrachten bereiden de student voor om te werken in een multiculturele en internationale omgeving.
  • Isolatie nucleïnezuren (plasmiden uit bacteriën, chromosomaal DNA uit bloed en planten)
  • PCR-reacties
  • Digesties met restrictie-enzymen, ligaties, transvecties,…
  • ELISA’s
  • Eiwit- en nucleïnezuurchromatografie en elektroforese
  • Blotten
  • Toepassen centrifugatie, concentreringstechnieken, dialyse, kleurreacties, karakterisatiemethoden,…
  • Gebruik databanken
  • Uitwerken individuele onderzoeksopdracht i.v.m. stage
  • Project "Van gen naar eiwit"
  • Celkweeklabo (uitplaten, tellen, mycoplasma contaminatie, cytotoxiciteitstest)
  • Fermentatielab
  • Opstellen job safety analyse

STUDIEMATERIAAL

 cursusdeel geïntegreerd lab deel 1 – auteur: Els Van doorslaer – Plantijn Hogeschool 2008.

cursus geïntegreerd lab deel2- autheur Anneleen Soetaert-Plantijn Hogeschool 2008.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

192

 lesuren

  41,92

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

262

 klokuren

  57,21

Verdere toelichting:
Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren”

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Evaluatie van de practica:
  • aanwezigheid
  • permanente evaluatie van praktische vaardigheden
  • evaluatie van verslagen
  • controle praktijkjournaal (labschrift)
  • uitvoeren job safety analyse
  • opstellen SOP
  • literatuuronderzoek opdracht + presentatie en poster
  • uitvoeren project + presentatie
  • toetsing INT 7-4
Op het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
Puntenverdeling:
    1. 50% jaarwerk in lab
    2. 20% verslagen, presentaties
    3. 30% theorie

tijd voor examinering
uren
4

%
 
 00,87

Tweede examenperiode

Voor de 2de zittijd blijven de punten van jaarwerk, verslagen en presentaties behouden. Enkel de integratieve toets 7-4 kan herdaan worden. De vraagstelling is analoog als in de 1ste zittijd.