ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Milieuchemie
  

Component behoort tot O.O.: Biotechnologie
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30182
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 56
Totaal aantal contacturen: 27
Totaal studietijd: 72,8
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Spanoghe Mark


 

KORTE OMSCHRIJVING

Iniatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en voedsel.
Steeds wordt de logica gerespecteerd: wat is dit, de functie, de eigenschappen, de verontreiniging, de sanering en de kwaliteit.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
  • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
  • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
  • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
Beroepsspecifieke competenties
  • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
  • CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.
  • CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Het besef dat het milieu een belangrijk biotoop is, die bewaard moet blijven
  • Het gaat niet om lucht, water en bodem, maar één geheel. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
  • Elke box start met het medium, de eigenschappen, de verontreiniging, de analyse en de sanering hiervan.
  • Men heeft een extern milieu, maar ook het intern (voedsel) is belangrijk. Aan de hand hiervan worden een aantal toxicologische begrippen meegegeven.
  • Milieuwetgeving is constant in beweging, daarom worden enkel basisprincipes meegegeven (algemene en sectoriële lozingsnormen).
  • Voor deze richting wordt aandacht besteed aan de analysetechnieken, die gebruikt worden bij de analyse van pollutie van water, lucht en bodem.
  • Nieuwe trends in bemonstering en analyse van de verschillende media worden belicht. Voor gekoppelde technieken krijgen een stevige aandacht.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Microbiologie
  • de levende cel
  • aromaten

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
  • Water: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
  • Lucht: samenstelling, funktie, verontreiniging, bemonstering en analyse, sanering en kwaliteit.
  • Bodem: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
  • Geur- en geluidshinder.
  • Voedselverontreiniging: additieven en contaminanten (zware metalen, pesticiden endioxines/pcb’s).

 


STUDIEMATERIAAL

Eigen nota’s (water en lucht, bodem met stuk Open Universiteit  Antwerpen: Toxicologie).

ppt: een slecht genomen staal is een monster.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

26

 lesuren

  32,91

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

52

 klokuren

  65,82

Verdere toelichting:


 


EVALUATIE

Eerste examenperiode
Schriftelijke integratieve toetsing INT7-3, tijdens de examenweek
tijd voor examinering
uren
1

%
 
 01,27

Tweede examenperiode

Int 7-3 (schriftelijk examen)