ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Toegepaste statistiek
  

Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30179
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 18
Totaal aantal contacturen: 16
Totaal studietijd: 42,12
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Vlaslaer Veerle


 

KORTE OMSCHRIJVING

Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
Beroepsspecifieke competenties
  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

de student kan beslissen welke statistische methode voor welk probleem geschikt is en deze test ook concreet uitvoeren (opstellen van het proefopzet, uitvoeren van de experimenten, uitvoeren van de gepaste berekeningen en interpretatie van het resultaat)


de student kan een methode valideren (opstellen proefschema in functie van de validatieparameters, uitvoeren experimenten, berekenen van de parameters en interpretatie van het resultaat)


de student kan een optimalisatie van methode- of procesparameters uitvoeren volgens de simplexmethode


de student kan controlekaarten opzetten en lezen (interpreteren volgens leesregels)


de student kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole (interpretatie van de rapportering)


de student kan meewerken aan opstellen van kwaliteitshandboek en SOP’s

de student kent de basisprincipes van kwaliteitszorg


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • jaarcluster 'statistiek en POP'
  • de levende cel
  • industriele scheidingstechnieken
  • organische analyse

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
passieve kennis Engels
LEERINHOUDEN

1. Interne QC
a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
c. controlekaarten (met leesregels)
2. externe QC (interlab)
a. Youdenplot
b. zaagtandplot
3. Optimisatie:
a. Fibonacci
b. simplexmethode

STUDIEMATERIAAL
  • hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool 2008
  • “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de en 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool 2008
  • rekenmachine
  • aanvullend in de bib:
    • ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
    • ‘Praktische statistiek voor het laboratorium’ Klaessens en Van Leeuwen (ISBN 9071694526) - 1996

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

14

 lesuren

  29,79

practicum en oefeningen:

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

31

 klokuren

  65,96

Verdere toelichting:
  • hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
  • zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
  • feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • integratieve toets
    • open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1CH, 2CH en 3CH) en bevat geen opgeloste oefeningen
    • gebruik van een rekenmachine is toegelaten
    • samenstelling van de vragen:
      • hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
      • minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 04,26

Tweede examenperiode
idem