|
|
Component behoort tot O.O.: |
Genexpressie, functie en werking |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30175 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
44 |
Totaal aantal contacturen: |
24 |
Totaal studietijd: |
68,64 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Pittois Karen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De leer van het verweer met zijn cellen en eiwitten worden bekeken. Er is een specifiek en een niet-specifiek deel. Antigenen en antilichamen (vooral monoclonale antilichamen) worden uitgebreid bekeken. Het immuunsysteem kan ook ontsporen: hyper, hypo, en auto-immuniteit passeren de revue. Aids en Hiv wordt als een case-studie behandeld. Ook bij transplantatie, transfusie en kanker is het immuunsysteem betrokken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.
- CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Ervaren dat alles besmet is, maar daarom niet geïnfecteerd
- Tegen deze vijandige wereld heeft de mens twee replieken: een specifiek en een niet-specifiek verweer. In beide spelen eiwitten en cellen een belangrijke rol.
- Antigenen en antilichamen moet bezit zijn.
- Het belang van monoclonale antilichamen kan niet overschat worden.
- Beide systemen (specifieke en niet-specifieke afweer beschermen de mens tegen tal van infecties van virale, bacteriële en parasitaire aard).
- Naast zijn beschermende rol moet de student ervaren dat het verweer ook kan ontsporen: hyper, hypo en auto
- Als men het heeft over transfusie, transplantatie en kanker, dan kan men niet omheen het verweer.
- De immuundeficiëntie AIDS met zijn diagnostische testen (serologie en gentechnisch) worden uitgebreid belicht.
- De student moet doorheen het bos van de immunoassays de bomen kunnen onderscheiden. Er wordt getracht een aantal lijnen te trekken in de bestaande gelabelde (hot en cold) en niet-gelabelde testen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- de levende cel
- microbiologie
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen.
|
Andere begincompetenties
|
biochemie (tweede jaar) dient herhaald te worden om te starten.
|
LEERINHOUDEN
|
- Het niet-specifiek verweer met cellen en eiwitten
- Het specifiek verweer met cellen en eiwitten
- Antigenen en antilichamen
- Produktie en toepassingen van monoclonale antilichamen
- Het verweer tegen allerlei microörganismen
- De immuunpathologie met hyper, hypo en autoreaktiviteit
- Aids: virus, pathologie, diagnostiek en aangrijpingspunten
- Transplantatie-immunologie
- Immunologie en kanker (vooral biochemische wijzigingen, diagnose en therapie)
- Immuundiagnostiek met de verschillende immunochemische testen
|
STUDIEMATERIAAL
|
Bundeling powerpoint slides (Auteur: Karen Pittois) Apart boekje rond AIDS (Auteur: Harry Robberecht) PCR-boek (Kluwer Editorial, 1999, Harry Robberecht, ISBN 90 6716880 7) voor de gendiagnostiek Boek « Immunology » Lippincott’s Illustrated Reviews. Eds. Richard A. Harvey, Pamela C. Champe. Wolters Kluwer. ISBN 0-7817-9543-5/978-0-7817-9543-2.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
32,35
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
44
|
klokuren
|
64,71
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges van twee uur
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
examen (INT7-1) tijdens examenperiode
- het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte.
- het mondelinge gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden.
- op het mondeling en het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
idem
|
|
| |
|