ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Chemie - 2CH - Onderdelen - Fasenleer
  

Component behoort tot O.O.: Materialen en hun eigenschappen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 20143
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 28
Totaal aantal contacturen: 21
Totaal studietijd: 50,96
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Spanoghe Mark


 

KORTE OMSCHRIJVING

In het onderwijseenheid "Fasenleer" wordt er gestart met elementaire begrippen rond de verschillende aggregatietoestanden en de overgangsvormen van mengsels.
Industriële processen stoelen op chemische of biochemische reacties. Deze gebeuren op vergrote schaal in reactoren met sturings- en bewakingssystemen.
Een biochemische reactor noemt men een fermentor, omdat hier vooral enzymatische reacties optreden. Na de reactie in een chemische of biochemische reactor (vaak in batch-vorm) wordt de "downstream-processing" doorlopen. Hiervoor is inzicht in fasescheiding vereist.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
  • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
  • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • fasendiagramma’s kunnen lezen om ze te kunnen toepassen in bijvoorbeeld het beoordelen van een scheidingstechniek die berust op een fasenevenwicht
    • aan de hand van de hefboomregel kwantitatief inzicht verwerven in een fasenevenwicht om eventueel de massabalans van een scheidingstechniek op te stellen
    • elementaire kennis bezitten van kristallisatie als eenheidsbewerkingen
    • van elke eenheidsbewerking. de begrippen uit de fysica, fysico-chemie en chemie kennen die aan de grondslag liggen van de scheiding
    • van elke eenheidsbewerking. enkele typische apparaten schematisch kunnen voorstellen en hun werking kunnen uitleggen
    • elementaire massabalans kunnen opstellen

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    • "organische chemie"
    • "evenwichten"
    • "gassen en vloeistoffen"

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties
    • algemene fysicochemische basiskennis
    • algemene kennis van het fasendiagram van een zuivere stof

    LEERINHOUDEN
    • fasenregel van Gibbs
    • unaire systemen
      • het p,T diagram
      • helling van de tweefasenlijn
      • metastabiele fasen
      • polymorfie
    • binaire systemen
      • vloeistof-vloeistof evenwicht
      • hefboomregel
      • vast-vloeistofevenwichten
        • volledige mengbaarheid in de vaste fase
        • gedeeltelijke mengbaarheid in de vaste fase
        • niet-mengbaarheid in de vaste fase
        • cogruent smeltpunt
        • incongruent smeltpunt
        • hydraten
        • scheiden van stoffen door kristallisatie
      • vast-gas evenwichten
      • vloeistof-damp evenwichten
        • bepaling van de dampspanning van een zuivere vloeistof
        • het ideale p,x diagram
        • het niet-ideale p,x diagram
        • het ideale T,x diagram
        • constructie van een kookdiagram
        • het niet-ideale T,x,y diagram
        • ontmenging in de vloeibare fase
        • volledige niet mengbaarheid in de vloeibare fase
    • Kristallisatie
      • oplosbaarheid
      • kristalliseren
      • factoren die kristallisatie beïnvloeden
      • kristallisatiewarmte
      • kristalwater
      • kristallisatie uit oplossingen van meerdere zouten
      • kristallisatiemethoden
      • kristallisatieapparatuur
        • tankkristallisator
        • tegenstroomkristallisator
        • indampkristallisator
        • Oslo kristallisator

    STUDIEMATERIAAL
    • cursus theorie : "fasenleer"- auteur M. Spanoghe - Plantijn Hogeschool 2008
    • cursus theorie : "kristallisatie"- auteur M. Spanoghe - Plantijn Hogeschool 2008
    • eigen notities

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    12

     lesuren

      21,82

    practicum en oefeningen:

    8

     lesuren

      14,55

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    34

     klokuren

      61,82

    Verdere toelichting:
    • hoorcolleges, gedeeltelijk opbouwend via vraagstelling
    • geleide oefeningensessies en bespreking van klassikaal uitgewerkte vraagstukken
    • labsessies
    • monitoraat op vraag van de student

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • permanente evaluatie tijdens de labsessies en beoordeling van ingediende labverslagen
    • Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren”
    • schriftelijke integratieve toetsing INT6-2, tijdens de examenweek, bestaat voornamelijk uit vraagstukken

    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     01,82

    Tweede examenperiode
    enkel schriftelijke integratieve toetsing INT6-2 voornamelijk bestaande uit vraagstukken kan hernomen worden