ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Chemie - 2CH - Onderdelen - Spectrochemische analysetechnieken
  

Component behoort tot O.O.: Van monster tot te meten oplossing
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 20141
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 51
Totaal aantal contacturen: 46
Totaal studietijd: 92,82
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Reyniers Kathy
Verbeke Patrick


 

KORTE OMSCHRIJVING


Spectrometrische analysemethoden zijn gebaseerd op de absorptie of de emissie van straling door te bepalen componenten.

UV-, zichtbaar en infrarood spectrometrie, fluorimetrie, nefelometrie en atomaire emissie en absorptie worden besproken en gebruikt in het laboratorium. De bepalingen gebeuren op waterstalen, voedingsproducten en geneesmiddelen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
  • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    1. De student kan een blokschema lezen van de verschillende soorten spectrometers
    2. De student kan het verband opstellen en gebruiken tussen de gemeten parameter en de concentratie van de te bepalen component
    3. De student kan de mogelijkheden en beperkingen van de verschillende spectrometrische technieken inschatten
    4. De student kan berekeningen uitvoeren i.v.m. concrete toepassingen met de besproken analysetechnieken     
    5. De student kan nauwkeurig oplossingen en verdunningen bereiden.
    6. De student kent het verband tussen de meetwaarden, bekomen bij een spectrometrische analyse, en het te onderzoeken staal. Tijdens de meting evalueert hij de meetwaarden en grijpt zo nodig in.
    7. De student kan de meetwaarden van een spectrometrische analyse omrekenen naar de gevraagde concentratie(s) in het staal.
    8. De student kan de gegevens en de resultaten van een spectrometrische analyse verwerken in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    • chemie van oplossingen
    • van atoom tot reagerende moleculen
    • elektromagnetische verschijnselen
    • evenwichten.

     


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties
    • elementaire algebra, maken van grafieken, werken met logaritmen, oplossen van stelsels.
    • afronding van resultaten, foutschatting, lineaire regressie.
    • kennis van Word en Excel.

    LEERINHOUDEN
    • UV-VIS spectrofotometrie, fluorimetrie, nefelometrie, IR-spectrofotometrie, vlamfotometrie, AAS.
    • Met de technieken besproken in de theoriecursus, worden in het laboratorium analyses uitgevoerd op eenvoudige monsters. De studenten leren de toestellen gebruiken en krijgen meer inzicht in de toepasbaarheid en het belang van de spectrometrische analysemethoden. Waar mogelijk worden de toestellen eerst manueel gebruikt en daarna met computersturing.
    • Kwantitatieve bepalingen worden uitgevoerd met de ijklijn- en de standaardadditiemethode.

    STUDIEMATERIAAL
    • Cursusnota’s.
    • Practicumnota's: proefopgaven .

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    20

     lesuren

      19,42

    practicum en oefeningen:

    24

     lesuren

      23,30

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    57

     klokuren

      55,34

    Verdere toelichting:
    • Theorie: hoorcolleges afgewisseld met oefeningen.
    • Lab: de studenten werken per 2.
      Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Permanente evaluatie van het labwerk.
    • Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren
    • Verslagen.
    • Korte toetsen over parate kennis en vraagstukken.
    • INT4-2.

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     01,94

    Tweede examenperiode
    • De punten m.b.t. de labsessies blijven behouden.
    • Integratieve toets INT4-2.