2 Chemie - 2CH - Onderdelen - Project: het ferment en de fermentor |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
20033 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:5 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
3 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Caethoven Goele Soetaert Anneleen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het gebruik van micro-organismen voor tal van doeleinden is zo oud als de straat.
Al in de oudheid maakte men gebruik van het enzymarsenaal van deze cellen. Men wist dan nog niet waarover het ging, maar men bereidde bier, brood, wijn, kaas en dies meer.
Wat er gebeurde was het gevolg van enzymaktie. De oude benaming voor enzym is immers “ferment”.
Dank zij de groeikarakteristieken van micro-organismen (bacteriën vaak) kan men zeer elegant bij energetisch lage temperaturen stoffen produceren met sterk commerciële waarde.
De reactor, waarin men de organismen vertroetelt, noemt men de fermentor. Elk nieuw fermentatieproces start met een voorbereidingsfase, waarin de reactieomstandigheden zorgvuldig gekozen worden. De mate waarin micro-organismen groeien, wordt bepaald door omgevingsfactoren. Bij het ontwerp van een fermentor of reactievat, wordt er steeds veel tijd besteed aan het ontwerp hiervan. Dit ontwerp gebeurt steeds op kleine schaal, een erlenmeyer proefmodel, na optimalisatie kan men het proces opschalen (upscaling). In een grootschalig proces kan de inhoud van een fermentor zelfs 105 liter overschrijden.
Het ferment dat men wil bekomen, wordt ofwel door het microorganisme aangemaakt. Zoniet moet het microorganisme genetisch gemanipuleerd worden. Dit gebeurt doorgaans door het inbrengen van een plasmide.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
- CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kent training en bewustwording van de nieuwe technologie zoals biochemische fermentatieprocessen en transformatie.
- De student is vertrouwd geraakt met de handelingen en werkwijzen eigen aan fermentatie/microbiologie.
- De student kan de algemene zaken op een wetenschappelijke afbeelding van een plasmide herkennen en benoemen.
- De student kan ontwikkelen en uitvoeren van eenvoudige fermentatie experimenten.
- De student kan een eenvoudig transformatie experiment uitvoeren
- De student kan een verband leggen tussen transformatie en fermentatie
- De student kan analyseren en interpreteren van data.
- De student kan ontwikkelen van een systeem, componenten of proces dat aan de vereisten voldoet.
- De student kan functioneren in een multidisciplinair team.
- De student kan identificeren, formuleren en oplossen van praktische problemen.
- De student kan onderzoek-en opzoekingswerk uitvoeren en communiceren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Microbiologie
Enzymologie en reactoren
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Praktijkgedeelte :
- Practicum 1 : Opstellen van een groeicurve van E.coli via directe en indirecte telling en bepaling van de generatietijd. (gespreid over 3 dagen).
- Practicum 2 : Transformatie experiment : transformatie van het Groen fluorecent proteïne. (gespreid over 3 dagen).
- Theoretisch: vergelijking van 2 transformatie experimenten
- Algemene zoekopdracht rond plasmiden en transformatie
- Op het einde van het project moet de projectgroep zijn resultaten duidelijk presenteren.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Projecthandleiding met werkinstructies voor de labo-opdrachten, denkvragen over de practica, aanbevolen informatiebronnen, eventuele zelfstudiepakketten.
- e-campus voor presentaties 'projectvoorstellingen', externe links, elektronische versie van de projecthandleiding, praktische organisatie van labosessies en de presentatie, uitwisseling van informatie waaronder verslagen van practica, vergaderingen en resultaten van de zoekopdrachten.
- Website NCBI.
- Syllabus communicatieve vaardigheden.
- Cursus 'noteren en verslaggeving'.
- internetsearch en bib-bezoek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
78
|
klokuren
|
96,30
|
Verdere toelichting:
Groepswerk
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Groepswerk (groepsproces 25%; groepsproduct: 25%).
- Individuele bijdrage : 25%.
- Examen tijdens of vlak na de projectweek (25%)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Het examen kan hernomen worden de andere scores blijven behouden.
|
|
| |
|