|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De bedoeling is een verkenning te hebben van de microbiële wereld en zijn toepassingen. De intentie is bacteriën te kweken (tellen en identificeren). Virussen (grens leven en dood) zijn zeer belangrijk.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
- CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
veilig werken
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
de levende cel
|
Andere begincompetenties
|
De vereiste competenties bezitten uit de vorige periodes.
Celopbouw en organellen kennen
Elementaire regels van de genetica kennen .
De belangrijkste biochemische en bio-organische molekulen in opbouw en eigenschappen als parate kennis meedragen.
De inhoud van de eerste component bezitten: wie en waarom worden organismen tot de microbiële wereld gerekend, met de zeer grote variaties.
|
LEERINHOUDEN
|
- Inleiding
-de microbiële wereld -verschil eukaryote en prokaryote cel
- Het mircobieel mtabolisme
- Microbiële groei en controle
- Microbiële genetica
- Classificatie
- Prokaryoten
- Eukaryoten
- Virussen
- Medische microbiologie
- Voedingsmicrobiologie
- Industriële microbiologie
- Milieumicrobiologie
- Microbiële practijk:
-biochemische testen op micro-organismen -biochemische fingerprints -tellen van bacteriën (spreid- en gietplaat) -opstellen van een antibiogram en een resistogram
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus: Microbiologie- Harry Robberecht en Anneleen Soetaert- Plantijn Hogeschool 2008.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
18,97
|
practicum en oefeningen:
|
24
|
lesuren
|
20,69
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
66
|
klokuren
|
56,90
|
Verdere toelichting:
Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schiftelijke toetsing INT5-2 met puntenverdeling 50% op de theorie, 25% op de praktijk.
- Integraal verslag labo: 15%
- Werk in labo: 10%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Enkel het schriftelijk examen (50 % theorie + 25% praktijk) kan hernomen worden.
|