|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze opleidingscomponenet wordt dieper ingegaan op het metabolisme in de cel: hoe worden de biomoleculen omgezet in andere moleculen en wat kost dit aan energie of hoeveel energie komt hierbij vrij? Door de bespreking van een aantal reactieketens wordt duidelijk dat de kennis van het metabolisme in de cel kan gebruikt worden in de fermentatietechnologie en gebruik van bepaalde micro-organismen, voor inzicht in ecosystemen en bij het aanwenden van enzymen in analystiche problemen. Daarnaast is er een hoofdstuk fotosynthese. Hoe wordt lichtenergie omgezet in chemische energie, welke moleculen en reactieketens heb je hiervoor nodig? Met behulp van bekomen energetische moleculen en reductoren, kan anorganische koolstofdioxide opgeslagen worden in een organisch koolstofskelet: glucose.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
- CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Na afronding van deze cursus heeft de student een breed overzicht over de belangrijkste biochemische processen, die de basis vormen voor het leven op deze planeet. Bovendien begrijpt de student de onderliggende principes op moleculair niveau en herkent hij de samenhang tussen de verschillende processen. Door de integratie van de biochemische pathways zal de student aanvoelen hoe complex het metabolisme in elkaar zit en verweven is. Hij zal dan ook aanvoelen dat er een sturing nodig is en het toch vaak kan ontsporen. Door de verschillende cycli in het milieu zal hij in een derde jaar reeds aanbreng hebben van ecosystemen .
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
1. Cursus: "Metabolisme"-Plantijn Hogeschool 2008-E. Van Doorslaer, P. Partoens, G. Caethoven
2. E-campus voor ppt's en oefeningen
3. Internetgebruik en bibliotheekbezoek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
43,75
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
17
|
klokuren
|
53,13
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT 4-3 (schriftelijk)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT 4-3 (schriftelijk)
|