ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Chemie - 1CH - Onderdelen - Kation en anion praktijk/centrifuge
  

Component behoort tot O.O.: Evenwichten
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 10084
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 19
Totaal aantal contacturen: 23
Totaal studietijd: 39,52
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Eyken Els


 

KORTE OMSCHRIJVING

Wanneer de studenten inzicht hebben verkregen in het verband tussen thermodynamica en chemisch evenwicht, kan dieper worden ingegaan op de beïnvloeding van deze evenwichten. Om dit te illustreren wordt het evenwicht van slecht oplosbare elektrolyten gedetailleerd bestudeerd.

In de daaraan gekoppelde labopdrachten omkristallisatie en ionenanalyse   (”Kation en anion analyse praktijk/centrifuge”), wordt voor de student het belang van deze beïnvloeding van het chemisch evenwicht onmiddellijk duidelijk.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
  • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
  • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
  • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
  • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    1. De student kan de waarnemingen bij proefbuis-experimenten (neerslag, complexatie, gasvorming, …) neerschrijven in een juiste reactievergelijking
    2. De student kan een schema opstellen om op basis van oplosbaarheid en oplosbaarheidprodukt in een onbekend mengsel de anionen of kationen te bepalen
    3. De student kan diverse reacties zowel met als zonder elektronenuitwisseling, correct uitschrijven
    4. De student kan veilig werken met een centrifuge

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn


    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN
    • Reacties op basis van : redox, complexatie, zuur-base, verdringing, hydrolyse, neerslag, gasvorming.
    • Exo- en endotherm karakter van een reactie.
    • Amfoteer karakter van metalen.

    STUDIEMATERIAAL
    • Cursus "Chemie van Oplossingen" Carla Janssens - Plantijn Hogeschool 2008.
    • Cursus Thermodynamica en Chemisch Evenwicht (periode 2) Hubert Nachtegaele - Carla Janssens - Plantijn Hogeschool 2008.
    • Lab-benodigdheden idem als in periode 1 & 2.
    • Eenvoudig rekenmachine.
    • Tabel van Mendeljev.
    • Handleiding van een centrifuge.
    • tekst "elementaire fysica van de centrifuge".
    • website "gebruik van en veilig werken met een centrifuge".

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    2

     lesuren

      04,60

    practicum en oefeningen:

    16

     lesuren

      36,78

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    25

     klokuren

      57,47

    Verdere toelichting:
    • Hoorcollege.
    • Praktijksessies.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • INT 2 - 2 : Kennisvragen gecombineerd met oefeningen en toepassingen uit het hoorcollege en praktijkopdrachten.
    • De permanente beoordeling van de praktijkopdrachten, de invulbladen van ionanalyse, de beoordeling van het labjournaal
    • Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren”

    tijd voor examinering
    uren
    0.5

    %
     
     01,15

    Tweede examenperiode
    INT2-2 kan hernomen worden, de permanente evaluatie blijft behouden.