|
|
Component behoort tot O.O.: |
Project: veilig en milieubewust werken |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
10081 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
95 |
Totaal aantal contacturen: |
4 |
Totaal studietijd: |
74,1 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Dhont Karin
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Voor het deelproject “Water: zuiver?” krijgen de projectgroepen de opdracht om analyses op waterstalen uit te voeren.In PIME (Provinciaal Instituut voor Milieu Educatie) is een minizuiveringssysteem voor het afvalwater van de conciërgewoning opgesteld. Er wordt aan de projectgroepen gevraagd om, na staalnames, analyses op het vervuilde en gezuiverde water uit te voeren. Sneltesten worden ter plaatse uitgevoerd, terwijl nauwkeuriger analysetechnieken in het lab op school gebruikt worden. De studenten stellen daarbij zelf een schema op van de analyses die ze willen uitvoeren en verwerken de verkregen experimentele data. Alle groepen presenteren hun resultaten mondeling op het einde van de projectweek. De nadruk van dit project ligt niet alleen op het correct vergaren en weergeven van experimentele resultaten maar ook op teamwerk, vergaderen, zelfstandig werken, plannen, presentatie van het project en maken van verslagen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan nuttige en wetenschappelijk correcte informatie zoeken met betrekking tot het project, door gebruik te maken van een gerichte lijst met internetsites en literatuur. 2. De student kan een nieuwe receptuur, gebaseerd op al aangeleerde technieken, begrijpen en zelfstandig uitvoeren (titreren en destilleren). 3. De student kan een nieuw toestel mits toelichting en gedetailleerde procedurebeschrijving bedienen. (Kjeldahl). 4. De student kan een uit te voeren analyse voorbereiden in het praktijkjournaal: R/S zinnen, materiaal, toestellen, hoeveelheden, tijdsplanning, … . 5. De student kan de veiligheidsvoorschriften respecteren. 6. De student kan concentraties bereken, in de gewenste eenheden, uit de bekomen analyseresultaten. 7. De student kan resultaten toetsen aan de opgelegde norm of de te verwachten waarden 8. De student kan een wetenschappelijk verslag schrijven. 9. De student kan een mondelinge presentatie geven.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Alle opleidingsonderdelen uit periode 1
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Staalname in PIME: onzuiver en gezuiverd water.
- Correcte stockage van de waterstalen.
- Zelfstandig uitvoeren van een aantal sneltesten in PIME.
- Zelfstandig opzoeken van recepturen voor kwantitatieve analyses: titraties, stoomdestillatie, pH meting, geleidbaarheid.
- Zelfstandig uitvoeren van de kwantitatieve analyses.
- Berekenen van de concentraties.
- Interpreteren van de resultaten.
- Schrijven van een wetenschappelijk verslag.
- Mondeling presenteren van het project
|
STUDIEMATERIAAL
|
- internet
- bibliotheek
- analysekoffer 'water' ter beschikking gesteld door PIME.
- labmateriaal en glaswerk.
- onderdeel "conductiviteit" onder fysica in het e-learning platform.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
03,13
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
60
|
klokuren
|
93,75
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Individuele schriftelijke toets.
- verslag
- presentatie
- groepsproces
- groepsproduct
- individuele bijdrage in de groep (de %bijdrage van elk van deze delen staat beschreven in de "CGO-trotter").
Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Enkel de individuele schriftelijke toets kan hernomen worden, de andere scores blijven behouden.
|
|
| |
|