ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Chemie - 1CH - Onderdelen - Water: zuiver?
  

Component behoort tot O.O.: Project: veilig en milieubewust werken
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 10081
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 95
Totaal aantal contacturen: 4
Totaal studietijd: 74,1
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Dhont Karin


 

KORTE OMSCHRIJVING

Voor het deelproject “Water: zuiver?” krijgen de projectgroepen de opdracht om analyses op waterstalen uit te voeren.In PIME (Provinciaal Instituut voor Milieu Educatie) is een minizuiveringssysteem voor het afvalwater van de conciërgewoning opgesteld. Er wordt aan de projectgroepen gevraagd om, na staalnames, analyses op het vervuilde en gezuiverde water uit te voeren. Sneltesten worden ter plaatse uitgevoerd, terwijl nauwkeuriger analysetechnieken in het lab op school gebruikt worden. De studenten stellen daarbij zelf een schema op van de analyses die ze willen uitvoeren en verwerken de verkregen experimentele data. Alle groepen presenteren hun resultaten mondeling op het einde van de projectweek. De nadruk van dit project ligt niet alleen op het correct vergaren en weergeven van experimentele resultaten maar ook op teamwerk, vergaderen, zelfstandig werken, plannen, presentatie van het project en maken van verslagen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      1. De student kan nuttige en wetenschappelijk correcte informatie zoeken met betrekking tot het project, door gebruik te maken van een gerichte lijst met internetsites en literatuur.
      2. De student kan een nieuwe receptuur, gebaseerd op al aangeleerde technieken, begrijpen en zelfstandig uitvoeren (titreren en destilleren).
      3. De student kan een nieuw toestel mits toelichting en gedetailleerde procedurebeschrijving bedienen. (Kjeldahl).
      4. De student kan een uit te voeren analyse voorbereiden in het praktijkjournaal: R/S zinnen, materiaal, toestellen, hoeveelheden, tijdsplanning, … .
      5. De student kan de veiligheidsvoorschriften respecteren.
      6. De student kan concentraties bereken, in de gewenste eenheden, uit de bekomen analyseresultaten.
      7. De student kan resultaten toetsen aan de opgelegde norm of de te verwachten waarden
      8. De student kan een wetenschappelijk verslag schrijven.
      9. De student kan een mondelinge presentatie geven.

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn


      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      Alle opleidingsonderdelen uit periode 1

       


      Andere begincompetenties

       



      LEERINHOUDEN
      • Staalname in PIME: onzuiver en gezuiverd water.
      • Correcte stockage van de waterstalen.
      • Zelfstandig uitvoeren van een aantal sneltesten in PIME.
      • Zelfstandig opzoeken van recepturen voor kwantitatieve analyses: titraties, stoomdestillatie,  pH meting, geleidbaarheid.
      • Zelfstandig uitvoeren van de kwantitatieve analyses.
      • Berekenen van de concentraties.
      • Interpreteren van de resultaten.
      • Schrijven van een wetenschappelijk verslag.
      • Mondeling presenteren van het project
         

      STUDIEMATERIAAL
      • internet
      • bibliotheek
      • analysekoffer 'water' ter beschikking gesteld door PIME.
      • labmateriaal en glaswerk.
      • onderdeel "conductiviteit" onder fysica in het e-learning platform. 

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      2

       lesuren

        03,13

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      60

       klokuren

        93,75

      Verdere toelichting:
      • hoorcollege : voorstelling van het project.
      • zelfstandig werk : Analyses op PIME met 'waterkoffer'.
      • zelfstandig werk : analyses uitgevoerd in lab op school.
      • Er principe kan slechts deelgenomen worden aan het project indien alle praktijkoefeningen gedurende periode 1 uitgevoerd zijn.


      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Individuele schriftelijke toets.
      • verslag
      • presentatie
      • groepsproces
      • groepsproduct
      • individuele bijdrage in de groep (de %bijdrage van elk van deze delen staat beschreven in de "CGO-trotter").
         
        Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren

      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       03,13

      Tweede examenperiode
      Enkel de individuele schriftelijke toets kan hernomen worden, de andere scores blijven behouden.