|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je leert de basisbegrippen van de microbiologie. De bouw en groei van bacteriën staan centraal. Verder wordt er ingegaan op identificatie en classificatie van bacteriën en enkele andere micro-organismen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Na deze lessenreeks weet de student
- dat er verschillende soorten micro-organismen bestaan met zowel positieve als negatieve invloeden.
- hoe micro-organismen er uit zien.
- hoe microbiële groei gecontroleerd en beheersd kan worden
- dat er een heel aantal identificatiemethodes bestaan voor micro- organismen
- welke de basisregels in acht moeten genomen worden in een microbiologisch labratorium
- hoe de afvalverwerking van de biologische monsters op de juiste manier moet verlopen.
Na deze lessenreeks kan de student
- de microbiologische basistechnieken uitvoeren
- veilig, steriel en aseptisch werken
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
Leergierig zijn.
Verantwoordelijksheidzin hebben.
|
LEERINHOUDEN
|
Inleiding tot de structuur en levenswijze van micro-organismen met de klemtoon op veiligheid in een microbiologisch lab.Komen aan bod:
- Verschillende soorten micro-organismen.
- Structuur van de bacteriële cel.
- Groei van de bacteriële cel
- Classificatie en identificatie van micro-organismen
- Basishandelingen in een microbiologisch lab
- Samenlevingsvormen en interacties micro-organismen/gastheer
- Veiligheid in een microbiologisch lab
- Verwerken van microbiologisch afval
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursustekst "Microbiologische vaardigheden-begrippen" - auteur R. Santens - Plantijn Hogeschool 2008 .
- Handleiding “Noteren en verslaggeving tijdens practica” - auteur: H. Nachtegaele - Plantijn Hogeschool 2008.
- Zelftest Basisvaardigheden microbiologie.
-
http://home.planet.nl/~evanhove/titel_16.htm.
- BB-cursus "Microbiologie".
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
26,32
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
21,05
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
18
|
klokuren
|
47,37
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges.
- Practica.
- Zelftesten.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Integratieve toets (INT1-3) op het einde van de periode.
- Evaluatie van de praktijksessies zit vervat in INT1-3.
- Aanwezigheid tijdens de praktijksessies is verplicht, afwezigheid leidt tot het niet behalen van een credit op het hele opleidingsonderdeel
- Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren”
.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Enkel de geïntegreerde toets kan hernomen worden.
|