ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Chemie - 1CH - Onderdelen - Organische chemie
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 10047
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: P:2
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 72
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Crols Marina
Gutschoven Inge
Van Eyken Els


 

KORTE OMSCHRIJVING

In het opleidingsonderdeel “Organische chemie” wordt een antwoord gezocht op de volgende vragen: Hoe ziet een organische molecule eruit? Hoe wordt ze voorgesteld? Welke eigenschappen bezitten deze moleculen en waarom, en welke reacties kunnen optreden?

Zonder deze basiskennis kan een student niet starten met het opleidingsonderdeel “Organische reacties” uit periode 3. Hierbij houden we steeds voor ogen dat datgene wat een student zelf heeft gedaan, dit zowel in de vele oefeningen als in de praktijksessies, beter onthouden wordt.

De nadruk in de praktijksessies wordt gelegd op de basishandelingen nodig tijdens een organische synthese, het opzuiveren en het bepalen van de zuiverheidsgraad.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
  • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
  • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
  • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
  • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    1. De student heeft een grondige kennis van de voorstellingswijzen & elektronische effecten (isomeren, zuur-base gedrag, aromaticiteit en kanonieken, inductieve effecten) in organische verbindingen.
    2. De student  kent de basisreactiemechanismen van de verschillende organische klassen.
    3. De student  kan met hulp een eenvoudige synthese en zuivering van een organisch product uitvoeren.
    4. De student  kan de eigenschappen en specifieke reacties van geconjugeerde alkanen, alkenen (polyenen) en alkynen, alcoholen, carbonzuren en hun derivaten verklaren en toepassen.
    5. De student  kan de verschillende notaties die gebruikt worden voor organische moleculen in elkaar omzetten indien één notatie gegeven is.
    6. De student  kan op basis van de verschillende parameters die de energie van een molecule bepalen de meest stabiele conformatie van een gegeven molecule tekenen.
    7. De student  kan verklaren waarom dat de e-dichtheid in organische moleculen niet overal hetzelfde is.
    8. De student  kan de begrippen inductief en mesomeer effect omschrijven en deze kunnen toepassen op eenvoudige verbindingen
    9. De student  kan aromaten, niet aromaten en antiaromaten herkennen.
    10. De student  kan al de resonantievormen van een molecule met delocalisatie opschrijven en rangschikken naar bijdrage.
    11. De student  kan het zuur-base gedrag van moleculen verklaren.
    12. De student  kan de verschillende soorten isomeren van elkaar onderscheiden
    13. De student  kan op een eenduidige manier de naam geven aan een organische molecule
    14. De student  kan het begrip chiraliteit omschrijven
    15. De student  kan optisch aktieve moleculen herkennen en correct benoemen
    16. De student  kan de soorten optische isomeren (enantiomeren, epimeren, diasterioisomeren) definiëren en van elkaar onderscheiden.
    17. De student  kan het begrip mesovorm kennen en correct kunnen toepassen.
    18. De student  kan een racemisch mengsel scheiden
    19. De student  kan de verschillende deeltjes die meedoen aan een organische reactie correct benoemen
    20. De student  kan voorspellen welke soort reactie het meest waarschijnlijk is voor een bepaalde functionele groep.
    21. De student  kan van elke functionele groep het basisreactiemechanisme opschrijven
    22. De student  kan de lage reactiviteit van alkanen verklaren.
    23. De student  kan de reactiemechanismes van de elektrofiele, nucleofiele en radicalaire additie toepassen op alkanen, alkenen en alkynen.
    24. De student  kan voor de meest gebruikte reagentia voorspellen welk produkt(en) gevormd wordt na reactie met alkenen (polyenen) en alkynen.
    25. De student  kan de belangrijkste reagentia gebruikt voor een oxidatie of een reductiereactie opschrijven.
    26. De student kan een uitgebalanceerde reactie opschrijven in halfreacties en de oxidatietrap bepalen.
    27. De student  kan voor de meest gebruikte reagentia voorspellen welk produkt(en) gevormd wordt na reactie met alcoholen, carbonzuren en hun derivaten.
    28. De student  kan de verschillende factoren die bepalend zijn in de keuze tussen een substitutie of een eliminatiereactie correct toepassen op eenvoudige reacties van alcoholen.
    29. De student  kan de orde van de optredende nucleofiele reactie (substitutie of eliminatie) afleiden op basis van het reactieschema.
    30. De student  kan het verschil in reactiviteit van de carbonzuren en de carbonzuurderivaten verklaren tijdens een nucleofiele substitutiereactie.
    31. De student  kan een verklaring geven voor het voorkomen van  reacties waarbij de alfa-positie van het carbonzuur(derivaat) betrokken is.
    32. De student  kan de basisreacties die de alcoholen ondergaan opsommen en telkens het reactiemechanisme uitschrijven.
    33. De student  kan onder begeleiding een eenvoudige synthese uitvoeren.
    34. De student  kan een eenvoudige opstelling opbouwen.
    35. De student  kan via destillatie een zuivering uitvoeren en controleren op zuiverheid.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    geen
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    geen


    Andere begincompetenties


    LEERINHOUDEN
    • Voorstellingswijze organische verbindingen     
      a) skeletnotatie-structuurnotatie-lewisnotatie-brutoformule  
      b) sawhorse notatie 
      c) newman notatie       
      d) wedge notatie 
      e) fisherprojectie 
    • Conformaties en energieinhoud (toegepast op alkanen).
    • e-spreiding in een organische verbinding     
      a) inductief effect       
      b) mesomeer effect (delocalisatie, resonantie en aromaticiteit).
    • Zuur-base gedrag.
    • Isomeren:         
      a) structuurisomeren      
      b) stereoisomeren: geometrische isomeren: cis/trans – Z/E     optische isomeren: R/S wijnsteenzuur-        mesovorm.
    • Soorten organische reacties       
      a) reactiviteit       
      b) onderverdeling van de organische reacties radicalair-ionair 
      c) soorten reacties: additiereactie - substitutiereactie - eliminatiereactie.
    • De verschillende belangrijke organische reacties typisch voor de aanwezige  functionele groepen in vetten worden uitgediept. 
       a) De reacties van alkanen; alkenen en alkynen. 
       b) De alcoholen. 
       c) De carbonzuren en carbonzuurderivaten.
      De reactiemechanismen worden besproken en via oefeningen ingeoefend.

    STUDIEMATERIAAL
    • Cursus “Organische chemie” – auteur: Inge Gutschoven  – Plantijn Hogeschool 2008
    • Cursus “Organische chemie praktijk” – auteur: Inge Gutschoven  – Plantijn Hogeschool 2008
    • Zelfstudie oefeningen + zelfstudiecursus "Organische naamgeving: deel 2" .
    • " Organic Chemistry , 6th edition" - John E. McMurry (ISBN 0-534-42005-2) - Brooks Cole .

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    50

     lesuren

      29,24

    practicum en oefeningen:

    18

     lesuren

      10,53

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    99

     klokuren

      57,89

    Verdere toelichting:
    • Hoor- en werkcolleges.
    • Practicum en oefeningen.
    • zelfstudie.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Integratieve toets INT2-1 bevat vragen vanuit het opleidingsonderdeel “Organische chemie"
      Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen.
    • Permanente evaluatie van de labopdrachten.
    • Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren
    • Evaluatie van de invulbladen .

    tijd voor examinering
    uren
    4

    %
     
     02,34

    Tweede examenperiode
    • Integratieve toets INT2-1 bevat vragen vanuit het opleidingsonderdeel “Organische chemie” Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen.
    • De resultaten behaald tijdens het praktijkwerk blijven behouden.