|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
00141 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
28 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gotink Heidi
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het opleidingsonderdeel "Communicatie en POP" bestaat uit :
- Communicatieve vaardigheden
- POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)
'Communicatieve vaardigheden' loopt in de lijn 'Vaardigheden' over periode 1, 2 en 3.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Communicatieve vaardigheden: De student begrijpt hoe communicatie ontstaat en gepercipieerd wordt in al zijn facetten en kan zijn eigen communicatie optimaal en efficiënt afstemmen op verschillende situaties. Daarbij kan hij ook informatie op een correcte manier interpreteren. Zelf is hij in staat correct te spreken en schrijven. Periode 1 Na deze lessenreeks kan de student: · het verschil tussen waarnemen en interpreteren herkennen bij zichzelf en in omgang met anderen; · aandacht geven aan non- verbaal gedrag bij hemzelf en bij anderen; · een aantal communicatie- en gespreksstrategieën actief toepassen: - actief luisteren en vragen stellen; - de erkenning- en informatietechniek toepassen; - een goede samenvatting geven van het verhaal van anderen (samenvatten en afronden); - argumentatie- en overtuigingsmiddelen gebruiken; - assertieve vaardigheden toepassen; · de verschillende aspecten van de groepsdynamiek en vergaderdynamiek herkennen; · de teamrollen en vergaderrollen herkennen en efficiënt aanwenden; · in een projectgroep samenwerken (teamplayer); · een agenda voor een vergadering opstellen en een verslag maken; · een mondelinge presentatie voorbereiden en houden.
Periode 2 1. De student kan in een behoorlijk Algemeen Nederlands rapporteren met aandacht voor spelling, woordkeuze, zinsbouw en tekststructuur. 2. De student kan een correcte en gestructureerde samenvatting maken van een wetenschappelijke tekst. 3. De student kan een duidelijk, correct en goed beargumenteerd verslag van een vergadering maken en een rapport van een onderzoek, project... maken.
POP: Het POP draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van het opleidingsdoel: reflecteren over het eigen handelen tegenover derden. na deze lessenreeks kan de student: 1. reflecteren over het eigen handelen binnen de onderwijsgroep 2. is er een basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage)
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Communicatieve vaardigheden: Algemeen Nederlands + basiskennis van grammaticale terminologie
|
LEERINHOUDEN
|
Communicatieve vaardigheden: De vaardigheden voor de verschillende communicatie- en gesprekstechnieken en schrijfstrategieën worden getraind.
Communicatie- en gesprekstechnieken : · Communicatiemodel: - waarnemen en interpreteren, - non-verbaal gedrag, - soorten zakelijke communicatie, · Communicatie -en gespreksstrategieën: - actief luisteren, - vragen stellen , - erkenningtechniek, - informatietechniek, - samenvatten en afronden, - argumenteren en overtuigen. Groepsdynamica (PR): · groepsontwikkeling, · wat speelt in een groep, · de teamrollen van Belbin en de Roos van Leary, · hoe ben ik een goede ‘teamplayer’. Vergadertechnieken: · sleutelmomenten voor, tijdens en na een vergadering, · vaardigheden inzake groepsdynamiek, interactie, rollen, · agenda, notulen en verslagen. Presentatietechnieken: · Hoe bereid ik een presentatie voor? · Hoe voer ik een presentatie uit? · Hoe behaal ik resultaat met mijn presentatie? Schrijfstrategieën: · Hoe schrijf ik correct op letterniveau (spelling)? · Hoe schrijf ik correct op woordniveau? · Hoe schrijf ik correct op tekstniveau? · Hoe schrijf ik een correcte samenvatting? · Hoe schrijf ik een correct verslag, rapport,...? POP: Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Communicatieve vaardigheden: syllabus van de lector + eigen aanvullingen en notities + oefenmateriaal op e-campus/Blackboard
POP: 1. "Het algemene CGO-boek” 2. map met invulbladen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
25,88
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
lesuren
|
04,71
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
57
|
klokuren
|
67,06
|
Verdere toelichting:
Communicatieve vaardigheden:
Hoorcollege en werkcollege: er wordt meestal vertrokken van een theoretisch referentiekader, wat onmiddellijk in de praktijk wordt omgezet aan de hand van voorbeelden, oefeningen, simulaties, rollenspelen en zelfstandig werk. Uiteindelijk worden alle communicatieve vaardigheden uit de cursus toegepast in de projecten.
1 practicum voor het voor bereiden van de projectweken: groepsdynamica.
POP: het pop bijhouden is volledig de verantwoordelijkheid van de student
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Communicatieve vaardigheden:
Permanente evaluatie : aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen.
Ongewettigde afwezigheid geeft aanleiding tot een negatieve beoordeling van de score op het gehele opleidingsonderdeel.
- Periode 1 (30%): permanente evaluatie (werkcollege met oefeningen) en evaluatie tijdens de projectweken (mondelinge taalvaardigheid) ;
- Periode 2 (40%): permanente evaluatie en schriftelijke taalvaardigheidstest;
- Periode 3 (30%): beoordeling van rapport periode 2 .
POP: POP wordt in het eerste jaar door de studieloopbaanbegeleider geëvalueerd op volledigheid. Indien het POP onvolledig is kan dit leiden tot een negatieve evaluatie van het opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Communicatieve vaardigheden:
- mondelinge taalvaardigheidstest (onderwerp te bespreken met lector);
- schriftelijke taalvaardigheidstest;
- individueel verslag/rapport (onderwerp te bespreken met lector).
POP: POP wordt in het eerste jaar door de studieloopbaanbegeleider geëvalueerd op volledigheid, (Indien het POP onvolledig is kan dit leiden tot een negatieve evaluatie van het opleidingsonderdeel)de punten behaald tijdens het jaar blijven behouden
|
|
| |
|