ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
30194Bacteriologie en serologie8
30195Hematologie8
30070Immunopathologie3
30196Parasitologie en mycologie6
30050|---Parasitologie-
30051|---Mycologie-
30071Validatie5
30197|---Toegepaste statistiek-
30198|---Instrumentele analyse en seminarie-
30199Project: Nieuwe techn. in klinisch lab3
30075Stage23
30076Integratieve proef Klin. Biologie & POP4
30077|---Integratieve proef Klinische Biologie-
30078|---POP-
 

3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Onderdelen - Bacteriologie en serologie
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 30194
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: 8
Wegingscoëfficient: 8
Totaal aantal contacturen: 90
Totaal studietijd: 208
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Vanhentenrijk Chris
Winnen Patricia


 

KORTE OMSCHRIJVING
Bacteriologische stalen worden theoretisch besproken.  In de practica worden stalen geënt, nagekeken op commensale flora of mogelijke pathogenen en worden antibiotica getest tegenover de pathogene bacteriën.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
  • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
  • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
  • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
Beroepsspecifieke competenties
  • BL310 Hij/zij kan een adequate staalafname uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.
  • BL311 Hij/zij kan analyses uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.
  • BL313 Hij/zij kan de handelingen uitvoeren die aan de diagnose voorafgaan, of die de toepassing van een handeling of de uitvoering van maatregelen van de preventieve geneeskunde betreffen.
  • BL314 Hij/zij kent de regelgeving inzake privacy en deontologie.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

1.      Verwerking van medische bacteriologische stalen : herkenning van eventuele commensale flora , opzoeken en identificatie van pathogene bacteriën.

2.      Uitvoering en interpretatie van het antibiogram

3.   Uitvoering en interpretatie van serologische testen : het zoeken naar antigenen en/of  antilichamen van micro-organismen in lichaamsvochten


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Basisbegrippen en handelingen uit de microbiologie

Medische microbiologie

Immunologie.    


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

  • 1.   Bespreking van medische bacterologische stalen : de commensale flora, de mogelijke pathogenen per monster, de identificatieschema’
    2.   Het antibiogram : het testen van antibiotica tegenover de pathogene bacteriën met als doel een adequate antimicrobiële behandeling            
     3.   De antibiotica : hun werkingsmechanisme, de systematiek, het belangrijk probleem van de resistentievorming van bacteriën tegenover deze antibiotica 
    4.    Serologie : het zoeken naar antigenen en/of antilichamen (antistoffen) van micro-organismen in het bloed (serum) met als doel de diagnose van virale, bacteriële en protozoa-infecties.  Tevens worden de technieken besproken om deze antigenen en antilichamen op te sporen.
    5.    Volgende stalen worden besproken  : 
                          
  •  urine
  •  faeces
  •  sputum en keel
  • etter
  • antibiogram 
  • serologische testen
        
      

STUDIEMATERIAAL

w         cursussen Microbiologie en virologie (C. Vanhentenrijk)

w         Medische microbiologie voor laboratoriumtechnolopgen : deel 1 en 2  J. Verhaegen, L. Verbist en M. Pyckavet (ACCO Leuven) : derde herziene uitgave      

w        Artikels uit kranten en tijdschriften 

      Website « microbiologie » op Internet

  •   Medische stalen  
  •   Praktijknota's (P. Winnen) 

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

40

 lesuren

  17,70

practicum en oefeningen:

46

 lesuren

  20,35

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

136

 klokuren

  60,18

Verdere toelichting:

Hoorcollege

Practica


EVALUATIE

Eerste examenperiode

Schriftelijk examen met 3 grote theoretische vragen :

  • (1) bespreking van een bacteriologisch staal

  • (2) uitleg over een deel van het antibiogram of i.v.m. antibiotica

  • (3) een bespreking van een virale of bacteriële of protozoa-infectie

  • met aandacht voor het laboratoriumonderzoek

  • « open boek » ondervraging : het zoeken naar kenmerken van bacteriën, samenstelling voedingsbodems, interpretatie antibiogram

Mondeling examen over gans de opleiding van microbiologie in aanwezigheid van een extern jurylid in de persoon van een klinisch-bioloog werkzaam in een klinisch laboratorium. Hier komen de practische vragen aan bod, waarop een medisch laboratoriumtechnoloog moet kunnen antwoorden

Doorlopende evaluatie tijdens de practica en praktisch eindexamen

tijd voor examinering
uren
4

%
 
 01,77

Tweede examenperiode

Idem

Punten praktijk blijven behouden

 

 

3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Onderdelen - Hematologie
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 30195
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: 8
Wegingscoëfficient: 8
Totaal aantal contacturen: 50
Totaal studietijd: 208
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Flies Reinoud
Winnen Patricia


 

KORTE OMSCHRIJVING

Zowel binnen de subdiscipline ‘ cytologie ‘ als ‘ hemostase ‘ wordt de nadruk gelegd op de patologie. De belangrijkste anemieën, leukemieën en stollingspatologieën worden besproken, naast andere hematologische aandoeningen zoals Myelomen.

De klemtoon ligt vooral op de laboratoriumtoepassingen en de rol van de MLT, maar er wordt eveneens belang gehecht aan de klinische context van de ziekte.Verder wordt in de hemostase terug gesproken over de rol van stollingsbeïnvloedende medicatie vanwege het grote belang in de praktijk. De laatste trends op gebied van trombosepatologie worden eveneens in de cursus opgenomen .

In de ‘ immuunhematologie ‘ worden andere bloedgroepsystemen dan ABO-en Rhesus-inclusief HLA-en HPA-systeem- nader bekeken, beperkt tot diegene die frequent voorkomen. Het ABO-en Rhesussysteem blijven belangrijk en moeten ook nu gekend zijn .

Een belangrijk deel wordt gewijd aan ‘ bloed –en bloedderivaten ‘, zowel de bereiding, bewaring als klinische toepassingen met daarnaast kruisproeven.

Een ander aspect van de cursus zijn lichaamsvochten, die telkens in totaliteit worden behandeld, zij het met klemtonen op het cytologisch gedeelte

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
  • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
  • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
  • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
Beroepsspecifieke competenties
  • BL310 Hij/zij kan een adequate staalafname uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.
  • BL311 Hij/zij kan analyses uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.
  • BL313 Hij/zij kan de handelingen uitvoeren die aan de diagnose voorafgaan, of die de toepassing van een handeling of de uitvoering van maatregelen van de preventieve geneeskunde betreffen.
  • BL314 Hij/zij kent de regelgeving inzake privacy en deontologie.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

Theorie:

  • De meest courante bloedgroepsystemen met hun eigenschappen kennen(antigenen en antistoffen)
  • Kruisproeven : verschillende technieken + fasen kennen, reacties kunnen  interpreteren
  • Bloed-en bloedderivaten : bereiding , bewaring en toepassing kennen
  • Compatibiliteit tussen antigen en antistof kunnen interpreteren.
  • HLA-en HPA-systeem kennen.
  • Technieken gebruikt in de immuunhematologie kennen.
  • De belangrijkste anemieën en leukemieën  en stollingspatologieën kennen op laboratoriumgebied m et noties van de kliniek.
  • Pre-analytische fase in hematologie kennen en kunnen toepassen in de praktijk.
  • Ethische aspecten + laboratoriumtesten kennen.
  • Referentiewaarden van de basisparameters kennen
  • Toepassing van de bloedafnamebuisjes in de hematologie, hemostase en Immuunhematologie kennen.
  • Trombosepatologieën: verschillende parameters kunnen opsporen met  + beperkte kliniek kennen.
  • Idem voor trombofilie.
  • Daarnaast ook volgende ziekten : hemochromatose , Polycythemie , niet-maligne afwijkingen van de witte bloedcellen, lymfomen( beperkt) , plasmacelafwijkingen , MDS en myelofibrose : telkens het laboratoriumgedeelte goed kennen en kunnen toepassen, klinisch gedeelte kennen.
  • De verschillende lichaamsvochten ( pleuravocht , ascitesvocht , cerebrospinaal vocht , semenanalyse , urinesediment en bronchoalveolaire lavages . .): practisch cytologisch gedeelte, theoretisch gedeelte kennen.

Labo:

  • Bloedgroepen bepalen
  • Kruisproeven uitvoeren
  • Bloeduitstrijkjes beoordelen

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

p3: Hematologie; p4: Hemostase; p5: Immunologie 


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

Theorie:

  • Basis hematologie, hemostase en immuunhematologie
  • Basis anatomie
  • Basis immunologie
  • Basis Biochemie
  • Basis Instrumentele analyse
  • Kennis internet (gericht zoeken)
  • Basis microbiologie

Labo:

  • De basiskennis hematologie van het tweede jaar

LEERINHOUDEN

Theorie:

  • Andere Bloedgroepsystemen naast ABO-en Rhesus: Kell, Duffy..
  • Kruisproeven+varianten
  • Bloedbankbeheer
  • Bloed+bloedderivaten (+kunstbloed)
  • Patologische hematologie(stamcelafwijkingen met o.a. leukemieën, anemieën, myelomen e.a.)
  • Niet-maligneafwijking
  • Patologisch Hemostase (Afwijkingen in primaire en secundaire hemostase met o.a.Ziekte van , hemofilie.)
  • Antistollingsmedicatie
  • Trombofilie
  • Lichaamsvochten
  • Pre-analytische Klinische Biologie

Labo:

  • Bepalen van bloedgroep en ondergroepen Leucocytendifferentieatie van normale en pathologische stalen

STUDIEMATERIAAL

Theorie:

  • cursus
  • actuele websites
  • atlas (cfr. practicum)
  • boeken en tijdschriften

Labo:

  • Medische stalen

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

28

 lesuren

  12,73

practicum en oefeningen:

18

 lesuren

  08,18

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

170

 klokuren

  77,27

Verdere toelichting:

Theorie:

  • HC (ppt presentaties)
  • WC (interpretaties immuunhematologie)
  • Kleine zoekopdrachten, te bespreken in de volgende les

Labo:

  • 6 labosessies van 3 lesuren

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Theorie:

  • Tijdens academiejaar 1 à 2 testen
  • Mondeling examen (met schriftelijke voorbereiding); deel hoofdvragen; deel kleine vragen
  • Praktisch deel (interpretatie stollingsprobleem, bloedgroep, kruisproef, bloodbanking)

Labo:

  • Doorlopende evaluatie tijdens de praktica
  • Eindexamens immuno-hematologie en hematologie 

tijd voor examinering
uren
4

%
 
 01,82

Tweede examenperiode

Theorie:

  • Tijdens academiejaar 1 à 2 testen
  • Mondeling examen (met schriftelijke voorbereiding); deel hoofdvragen; deel kleine vragen
  • Praktisch deel (interpretatie stollingsprobleem, bloedgroep, kruisproef, bloodbanking)

    Punten praktijk blijven behouden

  •  

     

    3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Onderdelen - Immunopathologie
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
    Code: 30070
    Academiejaar: 2008-2009
    Type: kern
    Niveau: gespecialiseerd
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: P:7
    Aantal studiepunten: 3
    Wegingscoëfficient: 3
    Totaal aantal contacturen: 30
    Totaal studietijd: 78
    Deeltijds programma:
    Examencontract: mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Pittois Karen


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Vertrekkend van de basiskennis van het 2de jaar worden de immuunpathologische reacties overlopen met hyperreactiviteit, immuundeficiënties en auto-immuunziekten. Speciale aandacht krijgen HIV en AIDS met hun diagnostiek. Hierbij worden de gendiagnostische testen na DNA-amplificatie (PCR) speciaal onder de loep genomen. De betrokkenheid van het immuunsysteem bij transplantatie en afstoting, kanker en neurologische processen wordt duidelijk aangetoond.

     

    Tot slot wordt ingegaan op de immunochemische testen met de vele varianten zoals die in de klinische diagnostiek via kits en automaten worden aangewend.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
    • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
    • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
    • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • inzicht in de drie groepen van immuunafwijkingen.
      • als case study wordt aids met hiv, diagnostiek en therapeutische aanpak gegeven en breder geplaatst in virusdiagnostiek.
      • bij immuunbetrokkenheid in kanker wordt vooral de diagnostiek en de therapie bestudeerd.
      • inzicht wordt nagestreefd in de verschillende testen, die steunen op de antigeen-antilichaamreactie.
      • de student moet ook ervaren dat de serologische detectie het in gevoeligheid gaat afleggen tegen de moleculaire diagnostiek, vooral na amplificatie van DNA via PCR

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

      Alle opleidingsonderdelen van het eerste programmajaar

      Biochemie

      Immunologie


      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties

      LEERINHOUDEN
      • De drie hoofdgroepen van immuundeviaties: hyper (vier vormen), hypo(vier vormen) en auto-immuniteit.
      • Aids en virusdiagnostiek. 
      • De immuunbetrokkenheid bij transplantatie en kanker
      • Immunochemische detectiesystemen (immuundiagnostiek)

      STUDIEMATERIAAL
      • Cursus Immuunpathologie. Auteur: Harry Robberecht
      • Powerpoint slides. Auteur: Karen Pittois
      • Boek « Immunology » Lippincott’s Illustrated Reviews. Eds. Richard A. Harvey, Pamela C. Champe. Wolters Kluwer. ISBN 0-7817-9543-5/978-0-7817-9543-2

      • PCR-boek. Harry Robberecht. Kluwer Editorial. 1999. ISBN 90-6716-880-7

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      26

       lesuren

        30,23

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      56

       klokuren

        65,12

      Verdere toelichting:
      13 sessies van 2 uur

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

      mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (februari)


      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       04,65

      Tweede examenperiode
      mondeling examen over het gehele pakket in september

       

       

      3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Onderdelen - Parasitologie en mycologie
        

      O.O. heeft componenten: Ja
      O.O. bestaat uit componenten Mycologie
      Parasitologie
      Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
      Code: 30196
      Academiejaar: 2008-2009
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: P:7
      Aantal studiepunten: 6
      Wegingscoëfficient: 6
      Totaal aantal contacturen: 92
      Totaal studietijd: 156
      Examencontract: niet mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Lector(en): Asselberg Rob
      Paulussen Frans


       


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

        Algemene beroepsgerichte competenties
          Beroepsspecifieke competenties

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

            zie deelfiches


            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
            zie deelfiches
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
            zie deelfiches
            Andere begincompetenties
            zie deelfiches

             

             

            3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Onderdelen - Parasitologie
              

            Component behoort tot O.O.: Parasitologie en mycologie
            Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
            Code: 30050
            Academiejaar: 2008-2009
            Type: ?
            Niveau: ?
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: :
            Aantal studiepunten: nvt
            Wegingscoëfficient: 50
            Totaal aantal contacturen: 48
            Totaal studietijd: 78
            Deeltijds programma:
            Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Asselberg Rob


             

            KORTE OMSCHRIJVING
            De cursus geeft een overzicht van de voornaamste eukaryote parasieten van de mens.

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
            • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
            Beroepsspecifieke competenties
            • BL313 Hij/zij kan de handelingen uitvoeren die aan de diagnose voorafgaan, of die de toepassing van een handeling of de uitvoering van maatregelen van de preventieve geneeskunde betreffen.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
            • de kennis van de voornaamste parasieten van de mens grondig beheersen
            • de biologische achtergrond begrijpen van de ontwikkelingscycli
            • de plaats van de mens inzien in het geheel van het ecologisch systeem
            • de verschillende technieken aanleren of bestuderen om parasieten bij de mens op te sporen, of om ze vermijden

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
            geen
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
            geen
            Andere begincompetenties
            basiskennis biologie
            LEERINHOUDEN
            • algemene informatie over de parasiet en zijn omgeving, begrippen epidemiologie, nomenclatuur, ziekteprocessen, diagnose, controle en preventie, historiek
            • flagellaire parasitaire protozoa van het verteringskanaal, de urogenitale wegen, bloed en weefsels
            • amoeben van het verteringskanaal en pathogene vrijlevende amoeben
            • coccidia, microsporidia, piroplasmen en gecilieerde protozoa
            • malaria-parasieten
            • platworminfecties, trematoden en schistosomen
            • amphistomate en distomate 'botten'
            • lintwormen
            • aphasmide nematoden, rhabditiden en strongyliden
            • oxyuroidea, ascaridoidea en spirurida
            • filariae
            • insecten van medisch belang: luizen, kakkerlakken, wantsen, diptera en vlooien

            STUDIEMATERIAAL
            • microscopische preparaten
            • vers faecesmateriaal met wormeieren
            • geconserveerde volwassen wormen
            • wetenschappelijke artikels en fotomateriaal
            • cursus parasitologie deel 10A: algemene informatie - Rob Asselberg
            • cursus parasitologie deel 10B: protozoölogie - Rob Asselberg
            • cursus parasitologie deel 10C: helminthologie - Rob Asselberg
            • cursus parasitologie deel 10D: arthropoda - Rob Asselberg
            • cursus parasitologie deel 10E: laboratoriumtechnieken - Rob Asselberg

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

             lesuren

              00,00

            practicum en oefeningen:

            46

             lesuren

              51,69

            vormen van groepsleren:

            0

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            41

             klokuren

              46,07

            Verdere toelichting:
            • hoorcolleges
            • praktijksessies (aanwezigheid verplicht)

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode

            INT7-4

            • permanente evaluatie van de praktijksessies (30%)
            • schriftelijk examen (70%)

            tijd voor examinering
            uren
            2

            %
             
             02,25

            Tweede examenperiode
            schriftelijk (de punten van de permanente evaluatie blijven behouden)

             

             

            3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Onderdelen - Mycologie
              

            Component behoort tot O.O.: Parasitologie en mycologie
            Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
            Code: 30051
            Academiejaar: 2008-2009
            Type: ?
            Niveau: ?
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: :
            Aantal studiepunten: nvt
            Wegingscoëfficient: 50
            Totaal aantal contacturen: 44
            Totaal studietijd: 78
            Deeltijds programma:
            Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Paulussen Frans


             

            KORTE OMSCHRIJVING
            Deze lessenreeks geeft een overzicht van de verschillende fungische aandoeningen.

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
            • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
            • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
            • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
            • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
            • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
            • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
            • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
            Beroepsspecifieke competenties
            • BL311 Hij/zij kan analyses uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.
            • BL314 Hij/zij kent de regelgeving inzake privacy en deontologie.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
            • kennis en overzicht van de verschillende fungische aandoeningen
            • laboratoriumtechnieken voor onderzoek van klinische stalen in het mycologisch laboratorium

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
            geen
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
            geen
            Andere begincompetenties
            basiskennis microbiologie
            LEERINHOUDEN
            • noties van fungische systematiek toegespitst naar pathogene schimmels
            • morfologie van anamorfe en teleomorfe vormen
            • mycetisme overzicht, case-report
            • mycotoxicose o.a. aflatoxines
            • fungische allergie
            • oppervlakkige mycosen - o.a. dermatofieten
            • subcutane mycosen
            • diepe inheemse mycosen Aspergillose - Cryptococcose
            • diepe candidose - zygomycose -
            • Pneumocystis jiroveci
            • diepe uitheemse mycosen

            STUDIEMATERIAAL
            • microscopische preparaten van schimmelkulturen
            • schimmelstammen voor kultuur en identificatie
            • klinische stalen van oppervlakkige mycosen
            • histologische preparaten subcutane en diepe mycosen
            • cursus medische mycologie - Frans Paulussen
            • verschillende atlassen - referentiewerken mycologie
            • wetenschappelijke artikels - case reports- review artikels      

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            14

             lesuren

              16,28

            practicum en oefeningen:

            28

             lesuren

              32,56

            vormen van groepsleren:

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            42

             klokuren

              48,84

            Verdere toelichting:
            • hoorcollege
            • practicum

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            1. INT7-4 (50% van de punten)
            2. evaluatie van de praktijksessies: (50% van de punten)
              aanwezigheid, houding en werkverslagen

            tijd voor examinering
            uren
            2

            %
             
             02,33

            Tweede examenperiode

            Idem

            De punten van het labowerk 1° zittijd blijven behouden

             

             

            3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Onderdelen - Validatie
              

            O.O. heeft componenten: Ja
            O.O. bestaat uit componenten Instrumentele analyse en seminarie
            Toegepaste statistiek
            Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
            Code: 30071
            Academiejaar: 2008-2009
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: P:7
            Aantal studiepunten: 5
            Wegingscoëfficient: 5
            Totaal aantal contacturen: 62
            Totaal studietijd: 130
            Examencontract: niet mogelijk
            Deliberatie: mogelijk
            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
            Lector(en): Reyniers Kathy
            Van Vlaslaer Veerle


             


            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

              Algemene beroepsgerichte competenties
                Beroepsspecifieke competenties

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                  alle info leerdoelen ;doelstellingen en  competenties: zie deelfiches van

                  Toegepaste statistiek 

                  Instrumentele analyse en seminarie


                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                  zie deelfiches
                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                  zie deelfiches
                  Andere begincompetenties
                  zie deelfiches

                   

                   

                  3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Onderdelen - Toegepaste statistiek
                    

                  Component behoort tot O.O.: Validatie
                  Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                  Code: 30197
                  Academiejaar: 2008-2009
                  Type: ?
                  Niveau: ?
                  Programmajaar: 3
                  Periode binnen het modeltraject: :
                  Aantal studiepunten: nvt
                  Wegingscoëfficient: 28
                  Totaal aantal contacturen: 16
                  Totaal studietijd: 36,4
                  Deeltijds programma:
                  Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                  Onderwijstaal: Nederlands
                  Lector(en): Van Vlaslaer Veerle


                   

                  KORTE OMSCHRIJVING
                  Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
                  De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, invloed van biologische variatie op de analyseresultaten) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                  Algemene competenties

                  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
                  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
                  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
                  Algemene beroepsgerichte competenties
                  • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
                  • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
                  Beroepsspecifieke competenties

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                    de student kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole (interpretatie van de rapportering),

                    de student kent de basisprincipes van kwaliteitszorg,


                    de student kent de invloed van biologische variatie op de kwaliteitszorg in een biomedisch lab (referentiewaarden, ROC-curve, RCV),

                    de student kan beslissen welke statistische methode voor welk probleem geschikt is en deze test ook concreet uitvoeren (opstellen van het proefopzet, uitvoeren van de experimenten, uitvoeren van de gepaste berekeningen en interpretatie van het resultaat),


                    de student kan een methode valideren (opstellen proefschema in functie van de validatieparameters, uitvoeren experimenten, berekenen van de parameters en interpretatie van het resultaat),
                    de student kan controlekaarten opzetten en lezen (interpreteren volgens leesregels),


                    de student kan meewerken aan opstellen van kwaliteitshandboek en SOP’s.


                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                    jaarcluster 'Statistiek en POP'

                    instrumentele analyse 1 en 2

                    meten is weten


                    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                    geen
                    Andere begincompetenties

                    passieve kennis Engels


                    LEERINHOUDEN
                    1. Interne QC
                    a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
                    b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma
                    c. controlekaarten (met leesregels)
                    2. externe QC (interlab)
                    a. Youdenplot
                    b. zaagtandplot
                    3. invloed biologische variatie op validatie
                    a. totale imprecisie
                    b. referentiewaarden
                    c. cutoff en ROC-curve
                    d. monitoring van een individu

                    STUDIEMATERIAAL

                    hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool 2008
                    “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de en 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool 2008
                    rekenmachine 
                    www.westgard.com 

                    aanvullend in de bib:
                    ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
                    ‘Praktische statistiek voor het laboratorium’ Klaessens en Van Leeuwen (ISBN 9071694526) - 1996


                    WERKVORMEN
                    Soort werkvorm uren  

                    %

                    hoor- en werkcolleges:

                    14

                     lesuren

                      35,00

                    practicum en oefeningen:

                     lesuren

                      00,00

                    vormen van groepsleren:

                     lesuren

                      00,00

                    studietijd buiten contacturen:

                    24

                     klokuren

                      60,00

                    Verdere toelichting:
                    hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
                    zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
                    feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

                    EVALUATIE

                    Eerste examenperiode
                    integratieve toets
                    open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1BL, 2BL en 3BL) en bevat geen opgeloste oefeningen
                    gebruik van een rekenmachine is toegelaten
                    samenstelling van de vragen:
                    - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
                    - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)

                    tijd voor examinering
                    uren
                    2

                    %
                     
                     05,00

                    Tweede examenperiode
                    idem

                     

                     

                    3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Onderdelen - Instrumentele analyse en seminarie
                      

                    Component behoort tot O.O.: Validatie
                    Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                    Code: 30198
                    Academiejaar: 2008-2009
                    Type: ?
                    Niveau: ?
                    Programmajaar: 3
                    Periode binnen het modeltraject: :
                    Aantal studiepunten: nvt
                    Wegingscoëfficient: 72
                    Totaal aantal contacturen: 46
                    Totaal studietijd: 93,6
                    Deeltijds programma:
                    Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                    Onderwijstaal: Nederlands
                    Lector(en): Reyniers Kathy


                     

                    KORTE OMSCHRIJVING

                    De reeds aangeleerde technieken van instrumentele analyse  van jaar 1 en 2 gaan hand in hand met de statistiek van jaar 1 en 2 


                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                    • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
                    • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
                    • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
                    • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
                    • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
                    Algemene beroepsgerichte competenties
                      Beroepsspecifieke competenties

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                        • Hij/zij beheerst de theorie  van instrumentele analyse BL van 1P2 en MLT 2P4
                        • Hij/zij kent de verschillen tussen alle aangeboden technieken in 1P2 en 2P4 instrumentele analyse, qua opstelling en toepassingsgebied.
                        • Hij/zij kent  het verband tussen de gemeten parameter en het te onderzoeken staal voor alle aangeleerde technieken in 1P2 en 2P4 instrumentele analyse 
                        •   Hij/zij kan de toegepaste statistiek gebruiken  bij een vergelijkende studie van 2 analysetechnieken.

                        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                        leerstof instrumentele analyse 1° en 2° jaar

                        leerstof statistiek 1° en 2° jaar


                        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                        geen
                        Andere begincompetenties
                        • basiskennis analytisch werken in een labo
                        • gebruik van computer: BB basis, basiskennis Word, Excel, ppt, gebruik internet

                        LEERINHOUDEN

                        Integratie van het IP VALIM  Socratesproject 2006

                         

                        Internationaal Programma :Validatie  van instrument  en methode.

                         

                        Methodevalidatie  - praktische toepassing

                        Instrumentvalidatie- praktische toepassing


                        STUDIEMATERIAAL

                        w        Theorie 1P2 en 2P4 Instrumentele analyse van Reyniers K.

                        w        VALIMnota’s  op bb

                        w        Bb 3BL 3P7 MLT OO3 Validatie

                              bib: naslagwerken ivm instrumentele chemie


                        WERKVORMEN
                        Soort werkvorm uren  

                        %

                        hoor- en werkcolleges:

                        4

                         lesuren

                          03,85

                        practicum en oefeningen:

                        40

                         lesuren

                          38,46

                        vormen van groepsleren:

                         lesuren

                          00,00

                        studietijd buiten contacturen:

                        58

                         klokuren

                          55,77

                        Verdere toelichting:

                        indien mogelijk wordt er een bedrijfsbezoek (Roche) ingelast


                        EVALUATIE

                        Eerste examenperiode

                                A. Evaluatie van de praktijksessies:   aanwezigheid: de labosessies zijn verplicht : 

                        • elke afwezigheid moet gewettigd worden onwettig afwezig leidt tot minder dan 10/20 
                        • de prestaties geleverd tijdens de praktijkuren en dit op basis van                                                     houding , werk en inzicht                                                / 20                                              verslagen                                                                      / 10
                        • de verworven punten  worden  samengeteld  en worden herleid naar   /20                                    

                           B.  Herhalingstest Instrumentele analyse 1P2 en 2P4                    / 10

                           C.  INT7-5     schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen; zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen en casusvragen;                   / 30

                         De verworven punten  (A,B,C)worden  samengeteld  en worden herleid naar   /20                                              


                        tijd voor examinering
                        uren
                        2

                        %
                         
                         01,92

                        Tweede examenperiode

                        Idem

                        De punten van de onderdelen A en B 1° zittijd blijven behouden

                         

                         

                         

                        3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Onderdelen - Project: Nieuwe techn. in klinisch lab
                          

                        O.O. heeft componenten: Neen
                        Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                        Code: 30199
                        Academiejaar: 2008-2009
                        Type: kernondersteunend
                        Niveau: gespecialiseerd
                        Programmajaar: 3
                        Periode binnen het modeltraject: P:7
                        Aantal studiepunten: 3
                        Wegingscoëfficient: 3
                        Totaal aantal contacturen: 7
                        Totaal studietijd: 78
                        Deeltijds programma:
                        Examencontract: niet mogelijk
                        Deliberatie: mogelijk
                        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                        Onderwijstaal: Nederlands
                        Lector(en): Reyniers Kathy


                         

                        KORTE OMSCHRIJVING

                        Kijkstage :

                        In periode 7 alles draait rond  pathologieën en pathologische stalen .

                         

                        De kijkstage heeft als doel klinisch laboranten buiten de klassieke gebieden in een klinisch lab kennis te laten maken met het steeds breder wordende veld van diagnostiek tot en met het op diagnostiek gerichte onderzoek. Het onderzoek richt zich daarbij vooral op immunologie, oncologie, moleculaire biologie en neurowetenschappen. De soms zeer geavanceerde technieken zijn per specialisatie in een bepaald laboratorium  (unit) onderverdeeld.

                         

                         


                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                        Algemene competenties

                        • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
                        • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
                        Algemene beroepsgerichte competenties
                        • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
                        Beroepsspecifieke competenties
                        • BL314 Hij/zij kent de regelgeving inzake privacy en deontologie.

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                        • Hij/zij staat open voor de nieuwe technieken
                        • Hij/zij kan een overzichtelijk verslag maken van het verloop van de 14 dagen stage
                        • Hij/zij kan adhv een ppt een kort overzicht geven van de nieuwe technieken

                        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                        Geslaagd zijn voor het 1° en 2° jaar BL-MLT
                        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                        De OO's van P7
                        Andere begincompetenties

                        LEERINHOUDEN

                        Tijdens de 14 daagse kijkstage  van  periode7  kan de student met geavanceerde technieken een kennismaken en  krijgt hij/zij  inzicht in de organisatie van onderzoekslaboratoria.

                        Er is  ruimte om zijn/haar kennis te verbreden en verdiepen.

                         

                        Er is geen praktisch opzet van de stage, maar in onderling overleg stagementor-stagair , is dit  wel toegestaan .

                         


                        STUDIEMATERIAAL
                        Periodeboek 3P7-BL MLT
                        WERKVORMEN
                        Soort werkvorm uren  

                        %

                        hoor- en werkcolleges:

                        6

                         lesuren

                          07,59

                        practicum en oefeningen:

                         lesuren

                          00,00

                        vormen van groepsleren:

                         lesuren

                          00,00

                        studietijd buiten contacturen:

                        72

                         klokuren

                          91,14

                        Verdere toelichting:

                        EVALUATIE

                        Eerste examenperiode

                        ·        evaluatie aanbrengen van stageplaats (10% van de punten)

                          criteria

                        -         omgaan met richtlijnen  op 3BL BB community

                        -         respecteren van timing

                        -         uitschrijven van motivatie keuze stageplaats

                         

                        middelen

                        -         invuldocument in de discussieruimte (vanaf juli  na acj 2BL)

                        -         verslag motivatie van keuze stageplaats (vanaf okt  start ac j 3BL)

                         

                        ·        evaluatie kijkstage-dagrapportering  (30% van de punten)

                         

                        ·        evaluatie reflectieverslag vd kijkstage (35 % van de punten)

                         

                        ·        ppt kijkstage  (25% van de punten)

                         

                        In geval van afwezigheid tijdens de projectweken en projectvoorstelling kan de stuurgroep BL beslissen tot het opleggen van een vervangopdracht in de 2de zittijd.


                        tijd voor examinering
                        uren
                        1

                        %
                         
                         01,27

                        Tweede examenperiode

                        Vervangopdracht

                         

                         

                        3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Onderdelen - Stage
                          

                        O.O. heeft componenten: Neen
                        Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                        Code: 30075
                        Academiejaar: 2008-2009
                        Type: kernondersteunend
                        Niveau: gespecialiseerd
                        Programmajaar: 3
                        Periode binnen het modeltraject: P:8
                        Aantal studiepunten: 23
                        Wegingscoëfficient: 23
                        Totaal aantal contacturen: 521
                        Totaal studietijd: 598
                        Deeltijds programma:
                        Examencontract: niet mogelijk
                        Deliberatie: mogelijk
                        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                        Onderwijstaal: Nederlands
                        Lector(en): Reyniers Kathy


                         

                        KORTE OMSCHRIJVING

                        De stage heeft tot doel de student praktijkervaring te laten opdoen in een reële laboratoriumomgeving. De stagiair wordt tewerkgesteld in een medisch laboratorium. Hij dient de kans te krijgen zich verder vertrouwd te maken met de problematiek van de staalafname, het uitvoeren van de analyses in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie zoals klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, endocrinologie en bij het uitvoeren van in vivo-technieken..


                         

                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                        Algemene competenties

                        • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
                        • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
                        • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
                        • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
                        • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
                        • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
                        Algemene beroepsgerichte competenties
                        • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
                        • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
                        • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
                        Beroepsspecifieke competenties
                        • BL310 Hij/zij kan een adequate staalafname uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.
                        • BL311 Hij/zij kan analyses uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.
                        • BL312 Hij/zij beheerst de in-vivotechnieken.
                        • BL313 Hij/zij kan de handelingen uitvoeren die aan de diagnose voorafgaan, of die de toepassing van een handeling of de uitvoering van maatregelen van de preventieve geneeskunde betreffen.
                        • BL314 Hij/zij kent de regelgeving inzake privacy en deontologie.

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                        • Hij/zij dient de kans te krijgen zich verder vertrouwd te maken met de problematiek van de staalafname, het uitvoeren van de analyses in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie zoals klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, endocrinologie en bij het uitvoeren van in vivo – technieken
                        • Zijn/haar aandacht moet gaan naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust moet zijn van de veiligheidsaspecten en kwaliteitseisen.
                        • Binnen de stagewerkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een verslag (eindwerk) over een onderwerp dat nader wordt uitgediept. Hiervoor komen o.a. in aanmerking: het op punt stelen van een nieuwe analysemethode, het onderzoek van bepaalde parameters, de vergelijking van analysetechnieken, de validatie van een procedure.

                        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                        De parate kennis aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.

                        • een algemene chemie opleiding
                        • de basisvakken algemene en bio - organische chemie, fysica, wiskunde en statistiek, biologie, microbiologie,anatomie, fysiologie en pathologie, communicatie en computeroefeningen
                        • optievakken biochemie, analytische en instrumentele chemie, microbiologie, hematologie, immunologie, mycologie en parasitologie

                        Kortom alle opleidingsonderdelen van het 1ste en 2de programmajaar


                        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                        Alle opleidingsonderdelen van P7


                        Andere begincompetenties
                        geen
                        LEERINHOUDEN

                        Volgende opgelegde perioden komen voor tijdens de stage:

                        • hematologie (4-tal weken)
                        • microbiologie (4-tal weken)
                        • klinische biochemie (4-tal weken)

                        De volgorde van de perioden wordt door de labo's zelf vastgelegd. Afhankelijk van het onderwerp van het eindwerk wordt een van de bovenvernoemde perioden verlengd  met 2 weken.


                        STUDIEMATERIAAL

                        Stagevademecum

                        Bundel 'Rapportering eindwerk'


                        WERKVORMEN
                        Soort werkvorm uren  

                        %

                        hoor- en werkcolleges:

                        0

                         lesuren

                          00,00

                        practicum en oefeningen:

                        520

                         lesuren

                          86,81

                        vormen van groepsleren:

                        0

                         lesuren

                          00,00

                        studietijd buiten contacturen:

                        78

                         klokuren

                          13,02

                        Verdere toelichting:
                        • De lector -stageverantwoordelijke wijst de student een stageplaats toe met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
                        • De lector -stagebegeleider onderhoudt de contacten met het labo en de student.

                        EVALUATIE

                        Eerste examenperiode
                        • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier.
                        • Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.
                        • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa  38 % van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties :
                          • de activiteiten gedurende de stageperiode: 71%  (stagementor)
                          • het eindwerk: 12%  (stagementor, stagebegeleider + lezers)
                          • de mondelinge presentatie en verdediging: 17% (jury)

                        tijd voor examinering
                        uren
                        1

                        %
                         
                         00,17

                        Tweede examenperiode

                        na nieuwe stage bij aanvang van volgend academiejaar:

                        • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier.
                        • Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.
                        • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa  38 % van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties :
                          • de activiteiten gedurende de stageperiode: 71%  (stagementor)
                          • het eindwerk: 12%  (stagementor, stagebegeleider + lezers)
                          • de mondelinge presentatie en verdediging: 17% (jury)

                         

                         

                        3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Onderdelen - Integratieve proef Klin. Biologie & POP
                          

                        O.O. heeft componenten: Ja
                        O.O. bestaat uit componenten Integratieve proef Klinische Biologie
                        POP
                        Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                        Code: 30076
                        Academiejaar: 2008-2009
                        Programmajaar: 3
                        Periode binnen het modeltraject: P:7
                        Aantal studiepunten: 4
                        Wegingscoëfficient: 4
                        Totaal aantal contacturen: 1
                        Totaal studietijd: 104
                        Examencontract: niet mogelijk
                        Deliberatie: mogelijk
                        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                        Lector(en): Partoens Peter


                         


                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                        Algemene competenties

                          Algemene beroepsgerichte competenties
                            Beroepsspecifieke competenties

                              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                              Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                              Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                              Andere begincompetenties

                               

                               

                              3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Onderdelen - Integratieve proef Klinische Biologie
                                

                              Component behoort tot O.O.: Integratieve proef Klin. Biologie & POP
                              Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                              Code: 30077
                              Academiejaar: 2008-2009
                              Type: ?
                              Niveau: ?
                              Programmajaar: 3
                              Periode binnen het modeltraject: :
                              Aantal studiepunten: nvt
                              Wegingscoëfficient: 75
                              Totaal aantal contacturen: 1
                              Totaal studietijd: 78
                              Deeltijds programma:
                              Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                              Onderwijstaal: Nederlands
                              Lector(en): Partoens Peter


                               

                              KORTE OMSCHRIJVING

                              Na hun stageperiode leggen de studenten nog een laatste examen af voor een jury van verschillende lectoren. Dit is het ‘afstudeerexamen’, waar een reeks van vragen met betrekking tot biochemie, hematologie en microbiologie zullen gesteld worden. Dit examen heeft als doel na te gaan in hoeverre een afstudeerstudent Medische laboratoriumtechnologie zicht heeft gekregen op de toepasbaarheid van de bovenvermelde vakken in een medisch laboratorium, na het doorlopen van de stageperiode.


                              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                              Algemene competenties

                              • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
                              • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
                              • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
                              • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
                              • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
                              • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
                              Algemene beroepsgerichte competenties
                              • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
                              Beroepsspecifieke competenties
                              • BL310 Hij/zij kan een adequate staalafname uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.
                              • BL311 Hij/zij kan analyses uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.
                              • BL314 Hij/zij kent de regelgeving inzake privacy en deontologie.

                              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                              De student kan kennis uit de verschillende klinische vakgebieden microbiologie, hematologie en biochemie integreren.

                              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                              Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                              1ste en 2de programmajaar geslaagd zijn


                              Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                              Opleidingsonderdelen uit P7


                              Andere begincompetenties

                              Parate kennis aangaande de verschillende opleidingsonderdelen van de opleiding met nadruk op instrumentele chemie, microbiologie, hematologie, immunologie en biochemie.

                               

                              Deze proef kan pas afgelegd worden na het doorlopen van de stage. De ervaringen opgedaan tijdens de stage zijn onontbeerlijk voor deze proef.


                              LEERINHOUDEN

                              Alle disciplines uit de klinische biologie komen aan bod. Aandacht wordt besteed aan:

                              • de pre-analytische fase
                              • de gebruikte toestellen
                              • de analysen
                              • de technische validatie: contoles, calibratoren etc

                              STUDIEMATERIAAL
                              • Cursussen microbiologie, hematologie, biochemie
                              • Stageschrift
                              • Stageschrift mag tijdens de proef gebruikt worden

                              WERKVORMEN
                              Soort werkvorm uren  

                              %

                              hoor- en werkcolleges:

                              0

                               lesuren

                                00,00

                              practicum en oefeningen:

                              0

                               lesuren

                                00,00

                              vormen van groepsleren:

                              0

                               lesuren

                                00,00

                              studietijd buiten contacturen:

                              78

                               klokuren

                                98,73

                              Verdere toelichting:
                              • Ondervraging door examenjury
                              • In de examenjury zitten de klinisch biologen, verbonden aan de opleiding.

                              EVALUATIE

                              Eerste examenperiode
                              • Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (25 minuten)
                              • Proef kan pas afgelegd worden na doorlopen van stage

                              tijd voor examinering
                              uren
                              1

                              %
                               
                               01,27

                              Tweede examenperiode
                            • Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (25 minuten)
                            • Proef kan pas afgelegd worden na doorlopen van stage
                            •  

                               

                              3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Onderdelen - POP
                                

                              Component behoort tot O.O.: Integratieve proef Klin. Biologie & POP
                              Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                              Code: 30078
                              Academiejaar: 2008-2009
                              Type: ?
                              Niveau: ?
                              Programmajaar: 3
                              Periode binnen het modeltraject: :
                              Aantal studiepunten: nvt
                              Wegingscoëfficient: 25
                              Totaal aantal contacturen: 0
                              Totaal studietijd: 26
                              Deeltijds programma:
                              Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                              Onderwijstaal: Nederlands
                              Lector(en): Partoens Peter


                               

                              KORTE OMSCHRIJVING
                              De studenten worden verplicht om tijdens hun studie binnen de Plantijnhogeschool een Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP) op te stellen.  Het gebruik van een POP is een zeer verspreide techniek in de bedrijfswereld en we willen onze studenten hierop voorbereiden. De studenten worden aangeleerd hoe ze aan de hand van hun eigen studie en resultaten via zelfreflectie tot een beter inzicht van zichzelf komen. Hierdoor komen zij op de arbeidsmarkt, niet alleen met een uitgebreide technische kennis en technische vaardigheden maar zijn zij ook in staat om een betere planning te maken van hun latere loopbaan.  De studenten worden op deze manier verplicht om de tijd te nemen om na te denken over hun persoonlijke ontwikkeling. De studenten hebben hierover per academiejaar een aantal afspraken met hun studieloopbaanbegeleider.

                              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                              Algemene competenties

                              • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
                              • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
                              • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
                              • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
                              • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
                              • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
                              Algemene beroepsgerichte competenties
                                Beroepsspecifieke competenties
                                • BL314 Hij/zij kent de regelgeving inzake privacy en deontologie.

                                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN


                                1.       de student kan reflecteren over het eigen handelen binnen de onderwijsgroep
                                2.       de student kan reflecteren over het eigen leerproces en op basis van deze reflecties het leerproces bijsturen

                                3.      de student leert denken in termen van leerdoelen en competenties en is er een basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage)


                                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                                Andere begincompetenties

                                LEERINHOUDEN

                                Het POP is een kaft met tabbladen en invulformulieren.  Vooraan zit een inhoudsopgave die je moet volgen. Bewaar alle documenten per onderdeel chronologisch waarbij het meest recente document bovenaan ligt.  Deze kaft gaat jouw volledige opleiding mee. In dit POP horen de volgende gegevens thuis:

                                1.   Persoonlijke informatie

                                2.   Studietijdmeting

                                3.   Archief van bereikte competenties

                                4.   Verslag van gesprekken met studieloopbaanbegeleider

                                      5.  Werken in projectgroep (archief persoonlijke verslagen van de reflectievergaderingen)     

                                STUDIEMATERIAAL

                                het algemene cgo-boek

                                      map met invulbladen

                                WERKVORMEN
                                Soort werkvorm uren  

                                %

                                hoor- en werkcolleges:

                                 lesuren

                                  00,00

                                practicum en oefeningen:

                                 lesuren

                                  00,00

                                vormen van groepsleren:

                                 lesuren

                                  00,00

                                studietijd buiten contacturen:

                                26

                                 klokuren

                                  100,00

                                Verdere toelichting:

                                EVALUATIE

                                Eerste examenperiode

                                De beoordeling van het POP gebeurt op basis van volledigheid door je studieloopbaanbegeleider.

                                      Bijkomende criteria (studieloopbaanbegeleiding): maken van de afspraken, nakomen van de afspraken

                                tijd voor examinering
                                uren

                                %
                                 
                                 00,00

                                Tweede examenperiode
                                Niet mogelijk