ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Onderdelen - Toegepaste statistiek
  

Component behoort tot O.O.: Validatie
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 30197
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 28
Totaal aantal contacturen: 16
Totaal studietijd: 36,4
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Vlaslaer Veerle


 

KORTE OMSCHRIJVING
Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, invloed van biologische variatie op de analyseresultaten) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
  • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    de student kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole (interpretatie van de rapportering),

    de student kent de basisprincipes van kwaliteitszorg,


    de student kent de invloed van biologische variatie op de kwaliteitszorg in een biomedisch lab (referentiewaarden, ROC-curve, RCV),

    de student kan beslissen welke statistische methode voor welk probleem geschikt is en deze test ook concreet uitvoeren (opstellen van het proefopzet, uitvoeren van de experimenten, uitvoeren van de gepaste berekeningen en interpretatie van het resultaat),


    de student kan een methode valideren (opstellen proefschema in functie van de validatieparameters, uitvoeren experimenten, berekenen van de parameters en interpretatie van het resultaat),
    de student kan controlekaarten opzetten en lezen (interpreteren volgens leesregels),


    de student kan meewerken aan opstellen van kwaliteitshandboek en SOP’s.


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    jaarcluster 'Statistiek en POP'

    instrumentele analyse 1 en 2

    meten is weten


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    geen
    Andere begincompetenties

    passieve kennis Engels


    LEERINHOUDEN
    1. Interne QC
    a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
    b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma
    c. controlekaarten (met leesregels)
    2. externe QC (interlab)
    a. Youdenplot
    b. zaagtandplot
    3. invloed biologische variatie op validatie
    a. totale imprecisie
    b. referentiewaarden
    c. cutoff en ROC-curve
    d. monitoring van een individu

    STUDIEMATERIAAL

    hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool 2008
    “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de en 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool 2008
    rekenmachine 
    www.westgard.com 

    aanvullend in de bib:
    ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
    ‘Praktische statistiek voor het laboratorium’ Klaessens en Van Leeuwen (ISBN 9071694526) - 1996


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    14

     lesuren

      35,00

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    24

     klokuren

      60,00

    Verdere toelichting:
    hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
    zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
    feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    integratieve toets
    open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1BL, 2BL en 3BL) en bevat geen opgeloste oefeningen
    gebruik van een rekenmachine is toegelaten
    samenstelling van de vragen:
    - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
    - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     05,00

    Tweede examenperiode
    idem