ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
30200De stap naar het onderzoek8
30201|---Biomoleculaire techn. en analysemeth.-
30202|---Celkweek-
30203|---Bio-informatica-
30204De stap naar de apotheek10
30205|---Galencia-
30206|---Wetgeving en tarificatie-
30207Kwaliteitszorg en projectmanagement3
30208|---Projectmanagement-
30209|---Toegepaste statistiek-
30210|---POP-
30211Integratief lab, project en seminaries16
30212|---Integratief lab + project-
30213|---Seminaries-
30214Stage + eindwerk23
 

3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - De stap naar het onderzoek
  

O.O. heeft componenten: Ja
O.O. bestaat uit componenten Bio-informatica
Celkweek
Biomoleculaire techn. en analysemeth.
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 30200
Academiejaar: 2008-2009
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: 8
Wegingscoëfficient: 8
Totaal aantal contacturen: 68
Totaal studietijd: 208
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Lector(en): Partoens Peter
Soetaert Anneleen


 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        Zie afzonderlijke opleidingscomponenten

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        Zie afzondelijke opleidingscomponenten
        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        Zie afzonderlijke opleidingscomponenten
        Andere begincompetenties
        Zie afzonderlijke opleidingscomponenten

         

         

        3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Biomoleculaire techn. en analysemeth.
          

        Component behoort tot O.O.: De stap naar het onderzoek
        Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
        Code: 30201
        Academiejaar: 2008-2009
        Type: ?
        Niveau: ?
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: :
        Aantal studiepunten: nvt
        Wegingscoëfficient: 80
        Totaal aantal contacturen: 54
        Totaal studietijd: 166,4
        Deeltijds programma:
        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Partoens Peter


         

        KORTE OMSCHRIJVING
        De rode draad doorheen de component "Biomoleculaire technieken en analysemethoden" is "de weg van gen tot eiwit" en sluit hierdoor zeer nauw aan bij het opleidingsonderdeel "Moleculaire genetica". In de component "Biomoleculaire technieken en analysemethoden" worden de verschillende aspecten van recombinant DNA-technologie behandeld o.m. het gebruik van eiwit- en nucleïnezuurdatabanken en de verschillende enzymen. Tevens worden de methoden besproken om cellen en weefsels te homogeniseren. De werking van verschillende detergenten en de mogelijke strategie voor nucleïnezuur- en eiwitzuivering worden behandeld. Alle technieken die hierbij aan bod komen (fractionatie, concentratiebepaling, bufferwissel, concentrering,enz…) worden in theorie gezien en in het opleidingsonderdeel "geïntegreerd lab" toegepast. Nadruk wordt hierbij gelegd op de voorzorgen die nodig zijn om bv. denaturatie te voorkomen. Verder komen de diverse chromatografische en elektroforetische scheidingstechnieken aan bod en de toepassingen die ze in praktijk hebben. De theorie van deze component en het "Geïntegreerd lab" zijn zeer nauw met elkaar verweven.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
        • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
        • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
        • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
        • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
        • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
        • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
        • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
        Beroepsspecifieke competenties

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          De student, afstudeerrichting biochemie kent na deze lessenreeks:
          1. de strategie, de methoden en de technieken om een eiwit te maken via recombinant DNA-technologie.
          2. de algemeen gebruikte scheidingstechnieken voor nucleïnezuren en eiwitten.
          3. de belangrijkste chromatografische en elektroforetische technieken, de apparatuur die daarbij gebruikt wordt en de belangrijkste toepassingen.
          4. de typische biochemische werkwijzen als homogenisatie, fractionering, dialyse, membraanfiltratie, blotten en centrifugatie en de apparatuur die hierbij gebruikt wordt.
          5. de algemeen gebruikte identificatietechnieken voor eiwitten en nucleïnezuren als o.m. de verschillende kleurreacties, autoradiografie en immunochemische detectie.

          De student kan na deze lessenreeks:

          1. onder begeleiding, een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in gentechnologie, biochemie, enzymologie, immunologie, microbiologie, bioinformatica en analysetechnieken, gebruiken om een eiwit via recombinant DNA-technologie aan te maken.
          2. onder begeleiding, nieuwe procedures ontwikkelen om eiwitten en nucleïnezuren te zuiveren en te karakteriseren en hierbij de juiste technieken en apparatuur gebruiken. Hij is in staat deze technieken in diverse sectoren (biomedische sector, landbouw, voeding, milieu …) toe te passen.
          3. de veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet opvolgen en hij bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

          geslaagd in het 1ste jaar

          Credits voor de opleidingsonderdelen "Biochemie", "Moleculaire genetica" en "Immunologie".


          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

          Andere begincompetenties

          LEERINHOUDEN
          Dit opleidingsonderdeel bestaat uit drie grote delen: biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie.
          1. Biochemische werkwijzen
            Water, diverse stoffen en buffers
          • Eigenschappen van water
          • Invloed van diverse stoffen

            Homogenisatie van cellen en weefsels
          • Uitgangsmateriaal
          • Activiteit van hydrolytische enzymen
          • Homogenisatiemethoden

            Zuivering van en werken met nucleïnezuren
          • Algemene strategie bij zuivering nucleïnezuren
          • Beschadiging van nucleïnezuren
          • Concentratiebepaling
          • Denaturatie en renaturatie
          • Isolatie en zuivering
          • Zuiverheid - Identificatie
          • Recombinant DNA-technologie

            Zuivering van en werken met eiwitten
          • Algemene strategie bij zuivering eiwitten
          • Efficiëntie van de zuiveringsstap
          • Fractionering
          • Verwijdering van zouten
          • Bewaring
          • Maken van een eiwitoplossing
          • Detectie van denaturatie
          • Eiwit-ligand interacties

              2.   Elektroforese 
                   Basisprincipes elektroforese 

          • Inleiding
          • Experimentele aspecten

                   Elektroforese van eiwitten

          • Inleiding
          • Polyacrylamidegel elektroforese
          • Iso-elektrofocussing
          • 2D-elektroforese

            Elektroforese van nucleïnezuren
          • Inleiding
          • Gelkeuze
          • Detectie
          • Submarine elektroforese
          • Sequentie- en genoomanalyse
          • RNA-elektroforese
          • Pulsed field lektroforese

            Adsorptie aan membranen - blotten
          • Voordelen van blotten
          • Technieken
          • Membraantypen

            3.Chromatografie

                    Chromatografie
          • Inleiding
          • Begrippen en formules
          • Oplossend vermogen van een kolom
          • Indeling
          • Apparatuur
          • Oefeningen

                   Gelfiltratiechromatografie

          • Principe
          • Samenstelling van de gelkorrels
          • Zwellen van gelkorrels
          • Verwijderen van lucht
          • Kwantitatieve benadering
          • Fractioneringsbereik
          • Oplossend vermogen
          • Toepassingen
          • Praktische uitvoering
          • Oefeningen

            Ionenchromatografie
          • Inleiding
          • Elektrostatische aantrekking
          • Ionenuitwisseling
          • Selectiviteitsconstante
          • Ionenuitwisselaars
          • Ionenchromatografie
          • Oefeningen

            Affiniteitschromatografie
          • Principe
          • Matrix
          • Ligand
          • Spacerarm
          • Elutie
          • Kolomkeuze en stockeren van het gel
          • Oefeningen

            Hydrofobe interactiechromatografie
          • Principe
          • Uitvoering


                   Toepassingen


          STUDIEMATERIAAL

          1. cursus "Biomoleculaire technieken en analysemethoden delen biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie" – auteur: Els Van doorslaer – Plantijnhogeschool 2008.
          2. powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op e-campus - auteur: Els Van doorslaer/Peter Partoens – Plantijnhogeschool 2008.
          3. manualen en catalogen van verschillende firma’s.
          4. aanbevolen websites staan bij de verschillende hoofdstukken van de cursus vermeld.
          5. cursus "Bio-informatica" op e-campus– auteur: Peter Partoens – Plantijnhogeschool 2007.


           


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          50

           lesuren

            27,93

          practicum en oefeningen:

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          125

           klokuren

            69,83

          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
           

          toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode:

            1. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte
            2. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
            3. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.


          tijd voor examinering
          uren
          4

          %
           
           02,23

          Tweede examenperiode
          2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

           

           

          3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Celkweek
            

          Component behoort tot O.O.: De stap naar het onderzoek
          Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
          Code: 30202
          Academiejaar: 2008-2009
          Type: ?
          Niveau: ?
          Programmajaar: 3
          Periode binnen het modeltraject: :
          Aantal studiepunten: nvt
          Wegingscoëfficient: 10
          Totaal aantal contacturen: 7
          Totaal studietijd: 20,8
          Deeltijds programma:
          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Soetaert Anneleen


           

          KORTE OMSCHRIJVING

          De cursus celkweek geeft een inleiding tot het kweken van plantaardige en dierlijke cellen in vitro. Men krijgt een overzicht van de verschillende soorten culturen en hoe men deze culturen moet onderhouden. De verschillende toestellen en vereiste materialen worden besproken. De verschillende soorten contaminaties van culturen komen en bod en hoe men deze kan vermijden en/of verwijderen . Verder worden een aantal mogelijke toepassingen van celkweek als techniek in andere onderzoeksdomeinen aangehaald en kort beschreven .


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
          • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
          • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
          • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
          Beroepsspecifieke competenties

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

            De student kent na deze lessenreeks:
            1.      De verschillende soorten celculturen en de methoden om celculturen op te starten en te onderhouden.
            2.      De materialen en toestellen nodig om cellen in kweek te houden en de basisprincipes van de werking.
            3.      De methode om cellen te tellen en het percentage levende cellen in een cultuur te bepalen.
            4.      De manier waarop cellen worden gestockeerd en bewaard.
            5.      De verschillende soorten contaminaties in celculturen en de manieren om deze te detecteren, te voorkomen en te verwijderen.
            6.      Toepassingen van celcultuur in verschillende onderzoeksdomeinen.
            De student kan na deze lessenreeks:
            1.      Celtypes herkennen in een cultuur
            2.    Verschillende soorten contaminatie in een celcultuur herkennen.

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

            Alle opleidingsonderdelen van het eerste programmajaar

            Biochemie

            Immunologie

            Moleculaire genetica


            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

            Andere begincompetenties

            LEERINHOUDEN
            1. Hoe brengt men cellen in cultuur?
            2. Soorten cellen
            3. Controle van de groeiende cellen en onderhoud van culturen
            4. Werkomgeving en vereiste toestellen en materialen
            5. Bewaring en stockage van cellen
            6. Contaminaties: soorten en hoe deze te vermijden
            7. Toepassingen van celkweek als techniek in verschillende onderzoeksdomeinen

            STUDIEMATERIAAL

            1.      cursus “Cel-en weefselkweek“ – auteur: Karen Pittois  – Plantijn Hogeschool 2008
            2.      Powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op e-campus - auteur: Karen Pittois  – Plantijn Hogeschool 2008

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            6

             lesuren

              26,09

            practicum en oefeningen:

             lesuren

              00,00

            vormen van groepsleren:

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            16

             klokuren

              69,57

            Verdere toelichting:

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode


            toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode:


            a.      het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte
            b.      het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
            c.      op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.


            tijd voor examinering
            uren
            1

            %
             
             04,35

            Tweede examenperiode
            2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

             

             

            3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Bio-informatica
              

            Component behoort tot O.O.: De stap naar het onderzoek
            Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
            Code: 30203
            Academiejaar: 2008-2009
            Type: ?
            Niveau: ?
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: :
            Aantal studiepunten: nvt
            Wegingscoëfficient: 10
            Totaal aantal contacturen: 7
            Totaal studietijd: 20,8
            Deeltijds programma:
            Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Partoens Peter


             

            KORTE OMSCHRIJVING
            Deze lessenreeks wil een inzicht geven in het belang en het gebruik van de bioinformatica voor de verschillende disciplines in het biomedisch onderzoek

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
            • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
            • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
            • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
            • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
            • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
            • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
            Beroepsspecifieke competenties

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

              De student kan na deze lessenreeks:

              • de voornaamste bioinformatica tools efficiënt gebruiken
              • deze tools geïntegreerd toepassen in moleculair biologisch onderzoek
              • zich nieuw ontwikkelde tools eigen maken

              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

              Alle opleidingsonderdelen van het eerste programmajaar

              Opleidingsonderdelen Biochemie en Moleculaire Genetica uit het 2de programmajaar.


              Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

              Andere begincompetenties

              LEERINHOUDEN

              Na een korte inleiding over het nut van bioinformatica in het wetenschappelijk onderzoek worden een aantal databanken voorgesteld en wordt aangeleerd op welke manier hier efficiënt mee kan gewerkt worden. Hierna komen een aantal veel gebruikte tools aan bod zowel gericht op DNA-technologie als op eiwit-werk. Nadruk in deze component ligt op het leren gebruiken van de bio-informatica tools en niet op de achterliggende informatica. Vandaar dat deze cursus voornamelijk bestaat uit oefeningen.


              STUDIEMATERIAAL

              Ppt-cursus Bioinformatica beschikbaar op e-campus – Peter Partoens - Plantijnhogeschool 2008

              Alle voorgestelde tools zijn publiekelijk toegankelijk op het internet.

              WERKVORMEN
              Soort werkvorm uren  

              %

              hoor- en werkcolleges:

              6

               lesuren

                27,27

              practicum en oefeningen:

               lesuren

                00,00

              vormen van groepsleren:

               lesuren

                00,00

              studietijd buiten contacturen:

              15

               klokuren

                68,18

              Verdere toelichting:

              EVALUATIE

              Eerste examenperiode

              toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode

              Er zal niet gepeild worden naar theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen in oefeningen komende uit reeële onderzoekssituaties.

              tijd voor examinering
              uren
              1

              %
               
               04,55

              Tweede examenperiode

              toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode

              Er zal niet gepeild worden naar theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen in oefeningen komende uit reeële onderzoekssituaties.

               

               

              3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - De stap naar de apotheek
                

              O.O. heeft componenten: Ja
              O.O. bestaat uit componenten Galencia
              Wetgeving en tarificatie
              Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
              Code: 30204
              Academiejaar: 2008-2009
              Programmajaar: 3
              Periode binnen het modeltraject: P:7
              Aantal studiepunten: 10
              Wegingscoëfficient: 10
              Totaal aantal contacturen: -2
              Totaal studietijd: 260
              Examencontract: niet mogelijk
              Deliberatie: mogelijk
              Vrijstelling of overdracht: mogelijk
              Lector(en): Vandervoort Jo


               


              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

                Algemene beroepsgerichte competenties
                  Beroepsspecifieke competenties

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                    zie deelfiches

                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                    zie deelfiches
                    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                    zie deelfiches
                    Andere begincompetenties
                    zie deelfiches

                     

                     

                    3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Galencia
                      

                    Component behoort tot O.O.: De stap naar de apotheek
                    Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                    Code: 30205
                    Academiejaar: 2008-2009
                    Type: ?
                    Niveau: ?
                    Programmajaar: 3
                    Periode binnen het modeltraject: :
                    Aantal studiepunten: nvt
                    Wegingscoëfficient: 90
                    Totaal aantal contacturen: nog niet beschikbaar
                    Totaal studietijd: 234
                    Deeltijds programma:
                    Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                    Onderwijstaal: Nederlands
                    Lector(en): Vandervoort Jo

                    Nog geen gegevens gevonden

                     

                    3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Wetgeving en tarificatie
                      

                    Component behoort tot O.O.: De stap naar de apotheek
                    Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                    Code: 30206
                    Academiejaar: 2008-2009
                    Type: ?
                    Niveau: ?
                    Programmajaar: 3
                    Periode binnen het modeltraject: :
                    Aantal studiepunten: nvt
                    Wegingscoëfficient: 10
                    Totaal aantal contacturen: nog niet beschikbaar
                    Totaal studietijd: 26
                    Deeltijds programma:
                    Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                    Onderwijstaal: Nederlands
                    Lector(en): Partoens Peter

                    Nog geen gegevens gevonden

                     

                    3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Kwaliteitszorg en projectmanagement
                      

                    O.O. heeft componenten: Ja
                    O.O. bestaat uit componenten POP
                    Projectmanagement
                    Toegepaste statistiek
                    Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                    Code: 30207
                    Academiejaar: 2008-2009
                    Programmajaar: 3
                    Periode binnen het modeltraject: P:7
                    Aantal studiepunten: 3
                    Wegingscoëfficient: 3
                    Totaal aantal contacturen: 33
                    Totaal studietijd: 78
                    Examencontract: niet mogelijk
                    Deliberatie: mogelijk
                    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                    Lector(en): Bruggeman Geert
                    Van Vlaslaer Veerle


                     


                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                      Algemene beroepsgerichte competenties
                        Beroepsspecifieke competenties

                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                          Zie bij de componenten

                          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                          Andere begincompetenties

                           

                           

                          3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Projectmanagement
                            

                          Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                          Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                          Code: 30208
                          Academiejaar: 2008-2009
                          Type: ?
                          Niveau: ?
                          Programmajaar: 3
                          Periode binnen het modeltraject: :
                          Aantal studiepunten: nvt
                          Wegingscoëfficient: 20
                          Totaal aantal contacturen: 17
                          Totaal studietijd: 15,6
                          Deeltijds programma:
                          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                          Onderwijstaal: Nederlands
                          Lector(en): Bruggeman Geert


                           

                          KORTE OMSCHRIJVING

                          Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen.

                          Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on ‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.

                          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                          Algemene competenties

                          • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
                          • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
                          • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
                          • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
                          • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
                          Algemene beroepsgerichte competenties
                          • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
                          Beroepsspecifieke competenties

                            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                            Hij/zij heeft inzicht in projectmanagement

                            Hij/zij kan Quality Tools toepassen


                            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                            /
                            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                            /
                            Andere begincompetenties
                            /
                            LEERINHOUDEN

                            Projectmanagement

                            Systemen voor projectmanagement

                            Quality Tools


                            STUDIEMATERIAAL

                            Syllabus Quality Tools (G. Bruggeman)

                            Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” (G. Bruggeman)

                            Casus(en)

                            WERKVORMEN
                            Soort werkvorm uren  

                            %

                            hoor- en werkcolleges:

                            8

                             lesuren

                              47,06

                            practicum en oefeningen:

                            0

                             lesuren

                              00,00

                            vormen van groepsleren:

                            8

                             lesuren

                              47,06

                            studietijd buiten contacturen:

                            0

                             klokuren

                              00,00

                            Verdere toelichting:

                            EVALUATIE

                            Eerste examenperiode

                            Beoordeling proces en resultaat van de casus

                            Schriftelijke integratieve toets INT7-4.

                            tijd voor examinering
                            uren
                            1

                            %
                             
                             05,88

                            Tweede examenperiode

                            Individuele opdracht

                            Schriftelijke integratieve toets INT7-4.

                             

                             

                            3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Toegepaste statistiek
                              

                            Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                            Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                            Code: 30209
                            Academiejaar: 2008-2009
                            Type: ?
                            Niveau: ?
                            Programmajaar: 3
                            Periode binnen het modeltraject: :
                            Aantal studiepunten: nvt
                            Wegingscoëfficient: 60
                            Totaal aantal contacturen: 16
                            Totaal studietijd: 46,8
                            Deeltijds programma:
                            Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                            Onderwijstaal: Nederlands
                            Lector(en): Van Vlaslaer Veerle


                             

                            KORTE OMSCHRIJVING
                            Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
                            De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

                            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                            Algemene competenties

                            • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
                            • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
                            • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
                            Algemene beroepsgerichte competenties
                            • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
                            • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
                            Beroepsspecifieke competenties

                              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                              de student kan beslissen welke statistische methode voor welk probleem geschikt is en deze test ook concreet uitvoeren (opstellen van het proefopzet, uitvoeren van de experimenten, uitvoeren van de gepaste berekeningen en interpretatie van het resultaat)

                              de student kan een methode valideren (opstellen proefschema in functie van de validatieparameters, uitvoeren experimenten, berekenen van de parameters en interpretatie van het resultaat)

                              de student kan een optimalisatie van methode- of procesparameters uitvoeren volgens de simplexmethode

                              de student kan controlekaarten opzetten en lezen (interpreteren volgens leesregels)

                              de student kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole (interpretatie van de rapportering)

                              de student kan meewerken aan opstellen van kwaliteitshandboek en SOP’s

                              de student kent de basisprincipes van kwaliteitszorg


                              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                              Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                              alle opleidingsonderdelen van 2de jaar


                              Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                              geen
                              Andere begincompetenties

                              passieve kennis Engels


                              LEERINHOUDEN
                              1. Interne QC
                              a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
                              b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
                              c. controlekaarten (met leesregels)
                              2. externe QC (interlab)
                              a. Youdenplot
                              b. zaagtandplot
                              3. Optimisatie:
                              a. Fibonacci
                              b. simplexmethode

                              STUDIEMATERIAAL
                              hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool 2008
                              “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de en 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool 2008
                              rekenmachine

                              WERKVORMEN
                              Soort werkvorm uren  

                              %

                              hoor- en werkcolleges:

                              14

                               lesuren

                                29,17

                              practicum en oefeningen:

                               lesuren

                                00,00

                              vormen van groepsleren:

                               lesuren

                                00,00

                              studietijd buiten contacturen:

                              32

                               klokuren

                                66,67

                              Verdere toelichting:
                              Hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld.
                              Zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
                              Feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

                              EVALUATIE

                              Eerste examenperiode
                              integratieve toets.
                              open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1BL, 2BL en 3BL) en bevat geen opgeloste oefeningen.
                              gebruik van een rekenmachine is toegelaten.
                              samenstelling van de vragen:
                              - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
                              - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden).

                              tijd voor examinering
                              uren
                              2

                              %
                               
                               04,17

                              Tweede examenperiode
                              idem

                               

                               

                              3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - POP
                                

                              Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                              Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                              Code: 30210
                              Academiejaar: 2008-2009
                              Type: ?
                              Niveau: ?
                              Programmajaar: 3
                              Periode binnen het modeltraject: :
                              Aantal studiepunten: nvt
                              Wegingscoëfficient: 20
                              Totaal aantal contacturen: 0
                              Totaal studietijd: 15,6
                              Deeltijds programma:
                              Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                              Onderwijstaal: Nederlands
                              Lector(en): Partoens Peter


                               

                              KORTE OMSCHRIJVING

                              De studenten worden verplicht om tijdens hun studie binnen de Plantijnhogeschool een Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP) op te stellen.  Het gebruik van een POP is een zeer verspreide techniek in de bedrijfswereld en we willen onze studenten hierop voorbereiden. De studenten worden aangeleerd hoe ze aan de hand van hun eigen studie en resultaten via zelfreflectie tot een beter inzicht van zichzelf komen. Hierdoor komen zij op de arbeidsmarkt, niet alleen met een uitgebreide technische kennis en technische vaardigheden maar zijn zij ook in staat om een betere planning te maken van hun latere loopbaan.  De studenten worden op deze manier verplicht om de tijd te nemen om na te denken over hun persoonlijke ontwikkeling. De studenten hebben hierover per academiejaar een aantal afspraken met hun studieloopbaanbegeleider.

                              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                              Algemene competenties

                              • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
                              • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
                              • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
                              • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
                              • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
                              • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
                              Algemene beroepsgerichte competenties
                              • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
                              Beroepsspecifieke competenties

                                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                • De student kan reflecteren ove het eigen handelen binnen de onderwijsgroep.
                                • De student kan reflecteren over het eigen leerproces en op basis van deze reflecties het leerproces bijsturen.
                                • De student leert denken in termen van leerdoelen en competenties en er is een basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage).

                                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                                geen
                                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                                geen
                                Andere begincompetenties
                                geen
                                LEERINHOUDEN

                                Het POP is een kaft met tabbladen en invulformulieren. Vooraan zit een inhoudsopgave die je moet volgen. Bewaar alle documenten per onderdeel chronologisch waarbij het meest recente document bovenaan ligt. Deze kaft gaat jouw volledige opleiding mee. In dit POP horen de volgende gegevens thuis:
                                    Persoonlijke informatie
                                    Studietijdmeting
                                    Archief van bereikte competenties
                                    Verslag van gesprekken met studieloopbaanbegeleider
                                    Werken in projectgroep (archief van je peerassessment formulieren en je persoonlijke verslagen van de reflectievergaderingen).



                                STUDIEMATERIAAL
                                Het algemene cgo-boek
                                map met invulbladen



                                WERKVORMEN
                                Soort werkvorm uren  

                                %

                                hoor- en werkcolleges:

                                 lesuren

                                  00,00

                                practicum en oefeningen:

                                 lesuren

                                  00,00

                                vormen van groepsleren:

                                 lesuren

                                  00,00

                                studietijd buiten contacturen:

                                21

                                 klokuren

                                  100,00

                                Verdere toelichting:

                                EVALUATIE

                                Eerste examenperiode

                                De beoordeling van het POP gebeurt op basis van volledigheid door je studieloopbaanbegeleider. Bijkomende criteria (studieloopbaanbegeleiding): maken van afspraken, nakomen van de afspraken


                                tijd voor examinering
                                uren

                                %
                                 
                                 00,00

                                Tweede examenperiode

                                niet mogelijk

                                 

                                 

                                3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Integratief lab, project en seminaries
                                  

                                O.O. heeft componenten: Ja
                                O.O. bestaat uit componenten Seminaries
                                Integratief lab + project
                                Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                                Code: 30211
                                Academiejaar: 2008-2009
                                Programmajaar: 3
                                Periode binnen het modeltraject: P:7
                                Aantal studiepunten: 16
                                Wegingscoëfficient: 16
                                Totaal aantal contacturen: 193
                                Totaal studietijd: 416
                                Examencontract: niet mogelijk
                                Deliberatie: mogelijk
                                Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                                Lector(en): Partoens Peter


                                 


                                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                Algemene competenties

                                  Algemene beroepsgerichte competenties
                                    Beroepsspecifieke competenties

                                      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                      zie deelfiches

                                      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                                      zie deelfiches
                                      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                                      zie deelfiches
                                      Andere begincompetenties
                                      zie deelfiches

                                       

                                       

                                      3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Integratief lab + project
                                        

                                      Component behoort tot O.O.: Integratief lab, project en seminaries
                                      Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                                      Code: 30212
                                      Academiejaar: 2008-2009
                                      Type: ?
                                      Niveau: ?
                                      Programmajaar: 3
                                      Periode binnen het modeltraject: :
                                      Aantal studiepunten: nvt
                                      Wegingscoëfficient: 95
                                      Totaal aantal contacturen: 172
                                      Totaal studietijd: 395,2
                                      Deeltijds programma:
                                      Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                      Onderwijstaal: Nederlands
                                      Lector(en): Partoens Peter


                                       

                                      KORTE OMSCHRIJVING

                                      Theorie en praktijk zijn voor de component "Geïntegreerd lab" zeer nauw met elkaar verweven. Ook hier is de rode draad "van gen naar eiwit". Laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering, karakterisatiemethoden en gebruik van databanken worden ingeoefend. Bijzondere aandacht wordt besteed aan veilig- en kwaliteitsvol werken.
                                      Door specifieke opdrachten en projectwerk worden studenten vertrouwd met researchtechnieken en wordt het teamwerk bevorderd.


                                      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                      Algemene competenties

                                      • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
                                      • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
                                      • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
                                      • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
                                      • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
                                      • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
                                      Algemene beroepsgerichte competenties
                                      • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
                                      • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
                                      • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
                                      Beroepsspecifieke competenties

                                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                        De student bezit na deze praktijksessies:

                                        1.      goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, manipulatie van levende cellen (eukaryoten en prokaryoten) op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.

                                        2.      goede kennis van de principes van de methoden en technieken.

                                        3.      voldoende informaticavaardigheden

                                        4.      een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel

                                        De student kan na deze praktijksessies:

                                        1.      eiwit- en nucleïnezuurdatabanken raadplegen en gebruiken.

                                        2.      een efficiënte planning en tijdsindeling maken voor de uit te voeren proeven.

                                        3.      nauwkeurig klassieke analytische methoden en instrumentale analytische technieken uitvoeren.

                                        4.      de meetwaarden omzetten naar de gevraagde concentraties in het monster.

                                        5.      de resultaten statistisch verwerken.

                                        6.      de resultaten verwerken in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag en hierover mondeling rapporteren.

                                        7.      een praktijkjournaal schrijven volgens de voorschriften.

                                        8.      veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet volgen en hij  bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel.

                                        9.      op een correcte manier een job safety analyse uitvoeren en een SOP uitschrijven.

                                        10.  in groep een opdracht uitvoeren


                                        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                                        Geslaagd zijn in het 1ste en 2de opleidingsjaar
                                        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                                        Andere begincompetenties

                                        LEERINHOUDEN

                                        In het geïntegreerd lab komen verschillende aspecten uit de biochemie, biotechnologie en celbiologie aan bod. Kennis en vaardigheden verworven gedurende de drie jaren worden hierbij toegepast en ingeoefend. Tijdens de seminaries worden enkele specifieke onderwerpen behandeld. Zij worden gegeven door gastsprekers en kunnen momenteel nog niet ingevuld worden in de lesweken.  Enkele bedrijfsbezoeken illustreren de samenhang tussen de verschillende delen.

                                        Groepswerk en enkele Engelstalige labopdrachten bereiden de student voor om te werken in een multiculturele en internationale omgeving.

                                         

                                        Gedurende dit lab wordt ook tijd uitgetrokken voor een groot project rond het thema “De weg van gen naar eiwit” waarin de kennis aangeleerd tijdens de theorie en tijdens dit geïntegreerd practicum kan toegepast worden in een reeël biotechnologisch experiment.

                                         

                                        Leerinhoud biotechnologie

                                        Groeicurve van E.Coli

                                        Isolatie nucleïnezuren (plasmiden uit bacteriën, chromosomaal DNA uit bloed en planten)

                                        PCR-reacties

                                        Digesties met restrictie-enzymen, ligaties, transvecties,…

                                        Eiwit- en nucleïnezuurchromatografie en elektroforese

                                        Blotten

                                        Toepassen centrifugatie, concentreringstechnieken, dialyse, kleurreacties, karakterisatiemethoden,…

                                        Gebruik databanken

                                        Uitwerken opdracht rond "Analyse van het menselijk genoom"

                                        Uitwerken individuele onderzoeksopdracht i.v.m. stage

                                        Project “Van gen naar eiwit”

                                        Leerinhoud celkweek

                                        Aanleren van celmanipulatietechnieken (uitplaten, tellen)

                                        Opsporen mycoplasma contaminatie

                                        Cytotoxiciteitstest


                                        STUDIEMATERIAAL

                                        De labnota’s van het geïntegreerd lab bestaan uit verschillende delen:

                                        a.       cursusdeel “Biotechnologie “ – auteur: Els Van doorslaer  – Plantijnhogeschool 2008.

                                        b.      cursusdeel “Celkweek en cytotoxiciteitstest“ – auteur: Rudolf Lucas – Blackboardcursus VALIM Intensief programma Breda 2007 (Engelstalige praktijknota’s).

                                        c.       cursusdeel “Bioinformatica” – Peter Partoens - Plantijnhogeschool 2008.

                                        d.      Manuals van bedrijven

                                              e.   Nota’s seminaries.

                                                    f.   cursus: “Toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijnhogeschool 2008.

                                        WERKVORMEN
                                        Soort werkvorm uren  

                                        %

                                        hoor- en werkcolleges:

                                         lesuren

                                          00,00

                                        practicum en oefeningen:

                                        168

                                         lesuren

                                          38,89

                                        vormen van groepsleren:

                                         lesuren

                                          00,00

                                        studietijd buiten contacturen:

                                        260

                                         klokuren

                                          60,19

                                        Verdere toelichting:

                                        EVALUATIE

                                        Eerste examenperiode

                                        Evaluatie van de practica:

                                        §       aanwezigheid

                                        §       permanente evaluatie van praktische vaardigheden

                                        §       evaluatie van verslagen

                                        §       controle praktijkjournaal (labschrift)

                                        §       uitvoeren job safety analyse

                                        §       opstellen SOP

                                        §       literatuuronderzoek opdrachten + presentatie en poster

                                        §       uitvoeren project + presentatie

                                        §       toetsing INT 7-4

                                            Op het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

                                        Puntenverdeling:

                                        30% jaarwerk in lab

                                        20% verslagen, presentaties

                                        30% INT 7-4

                                        20% project

                                         


                                        tijd voor examinering
                                        uren
                                        4

                                        %
                                         
                                         00,93

                                        Tweede examenperiode
                                        Voor de 2de zittijd blijven de punten van jaarwerk, verslagen/presentaties en project behouden. Enkel de integratieve toets 7-4 kan herdaan worden. De vraagstelling is analoog als in de 1ste zittijd

                                         

                                         

                                        3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Seminaries
                                          

                                        Component behoort tot O.O.: Integratief lab, project en seminaries
                                        Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                                        Code: 30213
                                        Academiejaar: 2008-2009
                                        Type: ?
                                        Niveau: ?
                                        Programmajaar: 3
                                        Periode binnen het modeltraject: :
                                        Aantal studiepunten: nvt
                                        Wegingscoëfficient: 5
                                        Totaal aantal contacturen: 21
                                        Totaal studietijd: 20,8
                                        Deeltijds programma:
                                        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                        Onderwijstaal: Nederlands
                                        Lector(en): Partoens Peter


                                         

                                        KORTE OMSCHRIJVING

                                        Tijdens de seminaries worden enkele specifieke onderwerpen behandeld. Zij worden gegeven door gastsprekers en kunnen momenteel nog niet ingevuld worden in de lesweken.  Enkele bedrijfsbezoeken illustreren de samenhang tussen de verschillende delen.


                                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                        Algemene competenties

                                        • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
                                        • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
                                        • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
                                        • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
                                        • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
                                        • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
                                        Algemene beroepsgerichte competenties
                                        • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
                                        Beroepsspecifieke competenties

                                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                                          Alle OO van het eerste en het tweede opleidingsjaar
                                          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                                          Andere begincompetenties

                                          LEERINHOUDEN


                                          Onderwerpen van de seminaries:
                                                     

                                          Waterzuiveringssystemen 
                                           

                                          Basisbegrippen LC-MS 
                                           

                                          Nieuwe ontwikkelingen in recombinant DNA werk 

                                                   Recombinante expressie (met induceerbare systemen)
                                                  

                                                   Gene silencing (met KOs, antisense, ribozymes, siRNA, dominant negatieven)
                                                   

                                                   Site directed mutagenese en protein engineering
                                                    

                                                   Studie van eiwitinteracties (met faagdisplay en Y2H)
                                           
                                           


                                          STUDIEMATERIAAL
                                          Nota’s van de verschillende gastsprekers
                                          WERKVORMEN
                                          Soort werkvorm uren  

                                          %

                                          hoor- en werkcolleges:

                                          20

                                           lesuren

                                            48,78

                                          practicum en oefeningen:

                                          0

                                           lesuren

                                            00,00

                                          vormen van groepsleren:

                                          0

                                           lesuren

                                            00,00

                                          studietijd buiten contacturen:

                                          20

                                           klokuren

                                            48,78

                                          Verdere toelichting:

                                          EVALUATIE

                                          Eerste examenperiode

                                          §       Evaluatie van de seminaries gebeurt op het schriftelijke examen INT 7-2. Op dit schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.


                                          tijd voor examinering
                                          uren
                                          1

                                          %
                                           
                                           02,44

                                          Tweede examenperiode

                                           

                                           

                                          3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Stage + eindwerk
                                            

                                          O.O. heeft componenten: Neen
                                          Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                                          Code: 30214
                                          Academiejaar: 2008-2009
                                          Type: kernondersteunend
                                          Niveau: gespecialiseerd
                                          Programmajaar: 3
                                          Periode binnen het modeltraject: P:8
                                          Aantal studiepunten: 23
                                          Wegingscoëfficient: 23
                                          Totaal aantal contacturen: 521
                                          Totaal studietijd: 598
                                          Deeltijds programma:
                                          Examencontract: niet mogelijk
                                          Deliberatie: mogelijk
                                          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                                          Onderwijstaal: Nederlands
                                          Lector(en): Partoens Peter


                                           

                                          KORTE OMSCHRIJVING

                                          De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over 14 werkweken in de 2° periode van het derde academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland.


                                          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                          Algemene competenties

                                          • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
                                          • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
                                          • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
                                          • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
                                          • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
                                          • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
                                          Algemene beroepsgerichte competenties
                                          • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
                                          • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
                                          • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
                                          Beroepsspecifieke competenties

                                            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                            Tijdens de stage doet de student praktijkervaring op in een reële arbeidssituatie.

                                            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                                            Geslaagd zijn in het eerste en tweede programmajaar

                                             


                                            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                                            Alle opleidingsonderdelen uit periode 7
                                            Andere begincompetenties

                                            LEERINHOUDEN
                                            • De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over  14 werkweken in de 2° periode van het derde acedemiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland.
                                            • St udenten uit de afstudeerrichting Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie komen meestal terecht in een biochemisch/biotechnologisch of microbiologisch onderzoekslaboratorium.
                                            • Zij kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: het tot expressie brengen en opzuiveren van een recombinant eiwit, het on derzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden bij de studie van receptoreiwitten of bij het op punt stellen van ELISA-technieken, het onderzoeken en opsporen van mutaties binnen een bepaalde familie enz...
                                            • Tijdens de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over het onderwerp dat nader werd onderzoch t.

                                            STUDIEMATERIAAL

                                            De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk"

                                                  Indien verder nodig, voorzien door de stagementor.

                                            WERKVORMEN
                                            Soort werkvorm uren  

                                            %

                                            hoor- en werkcolleges:

                                             lesuren

                                              00,00

                                            practicum en oefeningen:

                                            520

                                             lesuren

                                              86,81

                                            vormen van groepsleren:

                                             lesuren

                                              00,00

                                            studietijd buiten contacturen:

                                            78

                                             klokuren

                                              13,02

                                            Verdere toelichting:

                                            EVALUATIE

                                            Eerste examenperiode

                                            De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.

                                            Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:

                                                  de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor)

                                                  het eindwerk: 24% (stagementor + lezers)

                                                        de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury)

                                            tijd voor examinering
                                            uren
                                            1

                                            %
                                             
                                             00,17

                                            Tweede examenperiode

                                            Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.

                                            Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.

                                                  Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.