ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Projectmanagement
  

Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 30208
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 20
Totaal aantal contacturen: 17
Totaal studietijd: 15,6
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Bruggeman Geert


 

KORTE OMSCHRIJVING

Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen.

Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on ‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    Hij/zij heeft inzicht in projectmanagement

    Hij/zij kan Quality Tools toepassen


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    /
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    /
    Andere begincompetenties
    /
    LEERINHOUDEN

    Projectmanagement

    Systemen voor projectmanagement

    Quality Tools


    STUDIEMATERIAAL

    Syllabus Quality Tools (G. Bruggeman)

    Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” (G. Bruggeman)

    Casus(en)

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    8

     lesuren

      47,06

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    8

     lesuren

      47,06

    studietijd buiten contacturen:

    0

     klokuren

      00,00

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    Beoordeling proces en resultaat van de casus

    Schriftelijke integratieve toets INT7-4.

    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     05,88

    Tweede examenperiode

    Individuele opdracht

    Schriftelijke integratieve toets INT7-4.