ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Basisbegrippen en toep. microbiologie
  

Component behoort tot O.O.: Medische microbiologie
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 20159
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 89
Totaal aantal contacturen: 116
Totaal studietijd: 347,1
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Feyens Anne-Marie
Winnen Patricia


 

KORTE OMSCHRIJVING
Micro-organismen kunnen een zowel een positieve als negatieve invloed hebben op onze samenleving. Het identificeren en classificeren van de potentiël pathogene micro-organismen is van groot belang om het onderscheid te kunnen maken met de normale commensale flora.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
  • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
  • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
  • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    1.        De student beschikt over een grondig inzicht in de classificatie van de potentieel pathogene micro-organismen voor de mens.

    2.        De student kent de normale vindplaats van deze micro-organismen.

    3.        De student kent de principes van de isolatietechnieken van de pathogene micro-organismen uit een klinisch staal

    4.        De student moet beschikken over de kennis van de identificatie-eigenschappen van deze micro-organismen.

    5.        De student kent de manier van opzoeken (kwalitatief en/of kwantitatief) van antilichamen en antigenen

    6.        De student beschikt over de theoretische kennis van het uitvoeren van een antibiogram met de dilutie en de diffusuetechniek

    7.        De student kan een antibiogram uitvoeren volgens de dilutie en de diffusiemethode en kan het uitgevoerde antibiogram interpreteren

    8.        De student kan de volgende serologische technieken uitvoeren: agglutinatie en IF (immunofluorescentie))

     

    .

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    Periode 1: Basishandelingen en begrippen uit de microbiologie.
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    Leerstof uit p5: Immunologie
    Andere begincompetenties
    geen
    LEERINHOUDEN

    w         In de cursus worden micro-organismen besproken welke bij de mens infecties kunnen veroorzaken. Hierbij wordt aandacht geschonken aan het natuurlijk voorkomen van de micro-organismen, welke type infectie(s) ze kunnen veroorzaken en op welke wijze ze in het klinisch laboratorium worden geïdentificeerd

    w         Serologische basistechnieken voor het aantonen van antigenen en antilichamen.    

    w           Gevoeligheidsbepaling of antibiogram  Het antibiogram is een gevoeligheidsbepaling, een techniek die toelaat in vitro te voorspellen hoe een bacterie zich in v ivo zal gedragen t.o.v. een antibioticum.

    w               Volgende stalen worden besproken in de practrica:

            urine

            faeces

            sputum en keel

            etter

            antibiogram

              serologische teste n


    STUDIEMATERIAAL
    cursus Microbiologie (C. Vanhentenrijk) 
            cursus Microbiologie (P. Van Rossom) 
            power-point presentatie op CD-rom (P. Van Rossom)            
            Medische microbiologie voor laboratoriumtechnolopgen : deel 1 en 2J. Verhaegen, L. Verbist en M. Pyckavet (ACCO Leuven) : derde herziene uitgave ISBN 90-334-3185-8 en ISBN 90-334-3299-4 
            websites 
            nota's bij de praktijksessies (P. Winnen) 
            medische stalen 
            lichtmicroscoop en fluorescentiemicroscoop

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    60

     lesuren

      16,30

    practicum en oefeningen:

    52

     lesuren

      14,13

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    252

     klokuren

      68,48

    Verdere toelichting:

    Hoorcollege

    Werkcollege

    Practica


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    INT 6-1

    Schriftelijk examen met kennis-, inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingsvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen

    Permanente evaluatie in de practica met practische eindproef in de laatste labsessie


    tijd voor examinering
    uren
    4

    %
     
     01,09

    Tweede examenperiode

    INT 6-1Schriftelijk examen met kennis-, inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingsvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen

    De punten van de practica en eindproef 1e zittijd blijven behouden.