ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Immunologische apparaten
  

Component behoort tot O.O.: Immunologie
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 20094
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 15
Totaal aantal contacturen: 23
Totaal studietijd: 35,1
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Reyniers Kathy


 

KORTE OMSCHRIJVING

“Immunologische apparaten”. Ook in de wereld van de immunologische bepalingen is de automatisatie een feit.  TDx , IMx Elecsys ,... ,FPIA, MEIA ICIA,ECL,.....,reagentia kits, calibratoren, controles;...: dit zijn termen die in deze lessenreeks aan bod komen .


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Hij/zij krijgt  een vrij goed overzicht van de immunologische analysers die in laboratoria  gebruikt  worden.
  • Hij/zij leert bij het uitvoeren van deze opdracht :
      • de bespreking van typevoorbeelden
      • een blokschema van een immunologische analyser te lezen en  begrijpen.
      • het verband te leggen tussen de gemeten parameter en het te onderzoeken staal.
      • de mogelijkheden en de beperkingen van elke techniek

  • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    • P1: alle OO
    • P2: Instrumentele analyse I

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    • P4: Fluorescerend kenmerk

    Andere begincompetenties
    geen
    LEERINHOUDEN

    Bespreking van enkele typevoorbeelden oa.

     TDx met het FPIA principe; IMx met het MEIA en ICIA principe; Elecsys met het ECL


    STUDIEMATERIAAL
    • cursus Immonologische apparaten Reyniers K.
    • E-campus: ppt's van de HO's en WE's
    • handig naslagwerk:Tietz textbook of clinical chemistry ISBN 0-7216-5610-2
    • Bb cursus Immunologie voor de opdrachten

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    10

     lesuren

      27,03

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    12

     lesuren

      32,43

    studietijd buiten contacturen:

    14

     klokuren

      37,84

    Verdere toelichting:
    HO, WE en groepswerk

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
  • A: groepswerk: (of voor immunologsiche apparaten of voor 'n oogje op cellen) bondig verslag van max 10 blzn ( /2.5) en groepspresentatie van max 10 slides ( /5) rond een afgesproken deelthema; het groepscijfer wordt aangevuld met een beoordeling waarbij de studenten elkaar evalueren volgens hun bijdrage aan het groepswerk (peerassessment) ( /2.5)       /10
  • B: INT5-2: schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen; zowel stellingvragen als open vragen en casusvragen              /30
  • de punten verworden op de verschillende onderdelen worden samengeteld en herleid naar 20

  • tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     02,70

    Tweede examenperiode
  • Enkel B kan hernomen worden: INT5-2 schriftelijk examen     /30
  • De verworven punten van A in de eerste examenperiode blijven behouden ( /10).
  • De punten verworven op de verschillende onderdelen worden samengeteld en herleid naar 20
  •