ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Project: Evolutie actieve metingen
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 20085
Academiejaar: 2008-2009
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: P:4
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 64
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Reyniers Kathy
Van Vlaslaer Veerle


 

KORTE OMSCHRIJVING

Het project van deze periode: “Evolutie van “actieve” metingen leert de studenten opzoekwerk verrichten in verband met parameters, automaat en klinische achtergrond van de problemen van een patiënt in een specifieke casus. In praktijksessies leren ze het gebruik commerciële kits waarbij de klinisch relevante enzymen en iso-enzymen worden bepaald in bloed van gezonde personen en vergeleken met concentraties in het bloed van patiënten met variabele symptomen. Een tweede deel omvat de statistische verwerking van opgegeven meetresultaten. De studenten schatten in wanneer welke hypothesetesten moeten uitgevoerd worden. De verwerking van de bekomen informatie resulteert in een beknopt verslag en een presentatie voor de hele groep studenten.



COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
  • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
  • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
  • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Hij/zij leert vakoverschrijdend te denken.De domeinen klin. biochemie, instrumentele analyse (basispricipes en automaten) en statistiek komen hier aan bod.
    • Hij/zij kan via literatuurstudie en de reeds aangereikte leerstof  het verband leggen  tussen de( voornaamste) te bepalen parameters uit de klinische biochemie en de opgegeven casus.
    • Hij/zij kan een automaat (geen typevoorbeeld) bespreken die deze parameters zal bepalen.
    • Hij/zij  kent de basisprincipes van de metingen van deze automaat.
    • Hij/zij is in staat een opgegeven enzymatische bepaling volledig correct  uit te voeren.
    • Hij/zij kent de factoren die invloed hebben op de enzymatische bepaling.
    • Hij/zij is in staat de commerciële kits te hanteren.
    • Hij/zij kan een totaalprofiel van de patiënt maken.
    • Hij/zij ziet de evolutie van de praktijksituaties voor wat  enzymatische bepalingen aangaat. 
    • Hij/zij is in staat om uitgaande van een reeks opgegeven meetwaarden een aantal basisstatistische bewerkingen uit te voeren, en de juiste conclusies te trekken.
    • Hij/zij is in staat een duidelijk verslag te maken van deel 1A,  2 (praktijk), en de juiste conclusies te trekken.
    • Hij/zij is in staat adhv een duidelijke casubespreking (groepswerk) voor te leggen aan de 2BLmedestudenten en  lectoren (ppt).  

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    leerstof 1° jaar
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    leerstof :HO,WE en PR van 2P4
    Andere begincompetenties
    • basiskennis analytisch werken in een labo
    • gebruik van computer: BB basis, basiskennis Word, Excel, ppt, gebruik internet

    LEERINHOUDEN

    Deel 1: Casuspatiënt

    1A: Opzoekwerk  rond gegeven onderwerp of  casuspatiënt .

    1B:Praktijk: uitvoeren van de opgegeven manule test, en gebruik commerciële kits.

     

    Deel 2: Statistische verwerking van opgegeven

    STUDIEMATERIAAL

    Projectboek

    ·        met voor deel 1:

    serumstalen ; casus patiëntgegevens ; receptuur opgegeven parameter;

    commerciële kits  per groep

     

    ·        met voor deel 2: reeks meetgegevens voor de statisctische berekeningen per groep

    Internetsearch en bib-bezoek

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    4

     lesuren

      05,00

    practicum en oefeningen:

    8

     lesuren

      10,00

    vormen van groepsleren:

    50

     lesuren

      62,50

    studietijd buiten contacturen:

    16

     klokuren

      20,00

    Verdere toelichting:
    groepswerk en labo in groep

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    ·        evaluatie van het 'groepsproces' (25% van de punten)

    criteria

    - gevolgde methodiek

    - stappenplan om tot product te komen

    - overeenstemming tussen planning en realisatie

    - taakverdeling

    - uitvoering taken

    - vergadertechniek

    - omgaan met feedback

     

    middelen

    - projectmap (zie algemene cgo-boek)

    - opvolging door tutor

    - reflectievergadering

     

    ·        evaluatie van het 'groepsproduct' (25% van de punten)

    -         uitwerking van de vergelijkende studie in een duidelijk rapport. tekst en grafieken in Word en Excel.

    -         Presentatie van de studie voor de hele klasgroep in een zelf gekozen vorm.

     

      criteria

    - correctheid van de experimenten

    - correctheid van de uitvoering van de experimenten

    - Resultaat van de opzoekopdrachten

     

    middelen

    beoordeling door de tutor en de projectverantwoordelijke lectoren (vergelijking met de resultaten van de andere groepen)

     

     

    ·        evalutatie van de individuele bijdrage (25% van de punten)

    criteria

    - aanwezigheid tijdens projectgroepbijeenkomsten

    - actieve inbreng

    - constructieve omgang

    - uitvoeren van taken

    - nakomen van afspraken

    - communicatieve aspecten

    - omgaan met feedback

     

    middelen

    - individuele bijdragenaan projectmap

    - reflectievergadering

    evaluatie van de tijdens de projectweken veworven cognitieve vaardigheden (25% van de punten)

    criteria

    begrijpen van aangevraagde basisanalyses

    correct inschatten van belang pre- en analytische fase

    middelen

    individuele, schriftelijke toets

    • beoordeling individu

    evaluatie van de tijdens de projectweken veworven cognitieve vaardigheden (25% van de punten)

    criteria

    begrijpen van aangevraagde basisanalyses

    correct inschatten van belang pre- en analytische fase

    middelen

    individuele, schriftelijke toets

     

    In geval van afwezigheid tijdens de projectweken en projectvoorstelling kan de stuurgroep BL beslissen tot het opleggen van een vervangopdracht in de 2de zittijd.

     


    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,50

    Tweede examenperiode
    • enkel  de individuele  beoordeling nl het  schriftelijk  examen   kan hernomen worden                                                                                              25%
    • de verworven punten van de groepsbeoordeling   1° examenperiode blijven behouden ( 75%)
    • de punten verworven op de verschillende onderdelen worden samengeteld