|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het deel “Eiwittenscheiding voor gevorderden” is een verdere uitdiepingen van de in periode 2 geziene leerstof. Deze onderwijseenheden bieden een waaier van elektroforetische technieken aan zoals immunofixatie-elektroforese (IFE) en iso-elektrofocusering (IEF). Ook CZE wordt besproken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
- BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
- BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. CZE: hij/zij leert : het principe van CZE ; het blokschema van het toestel te lezen en te begrijpen ; het verband tussen de gemeten parameter en het te onderzoeken staal ; de mogelijkheden en de beperkingen van de techniek.
2. Elektrofrese Na het uitvoeren van deze opdracht kan hij/zij: een opstelling maken voor een elektroforese van IFE en iso-elektrofocussering (IEF) en de elektroforese uitvoeren ; . een commerciële kit gebruiken ; een kwalitatieve bepaling uitvoeren: di de verschillende eiwitfracties benoemen ( per soort elektroforese) ; het normaalpatroon ( per soort elektroforese) schetsen – (strip) ; de resultaten van de abnormale beoordelen (vgl met een normaalpatroon -strip)
3. Densitometrie : Na het uitvoeren van deze opdracht kan hij/zij: een strip scannen ; een kwantitatieve bepaling uitvoeren: di de % samenstelling van de verschillende eiwitfracties geven ( per strip) ; het normaalpatroon ( per soort elektroforese SPE,LDH,Lipo,..) kunnen schetsen – (scan) ; de scanresultaten van de abnormale stalen beoordelen:vgl met een normaalpatroon – gebruik de termen hypo,normo,
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
1P2 OO Eiwitten
1P2 OO Instrumentele analyse I
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
- basiskennis analytisch werken in een labo
- gebruik van computer: BB basis, basiskennis Word, Excel, ppt, gebruik internet
|
LEERINHOUDEN
|
Deze opleidingscomponent biedt je een waaier van elektroforetische technieken aan. Oa IFE , IFE alsook CZE komen aan bod.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus Eiwitanalyse voor gevorderden (T en P) van Reyniers Kathy E-campus: ppt's van de HO's en WE's Bb platform 2BL 2P4 OO2 instrumentele analyse II voor de opdrachten Tietz textbook of clinical chemistry ISBN 0-7216-5610-2 (naslagwerk)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
34,78
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
lesuren
|
17,39
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
10
|
klokuren
|
43,48
|
Verdere toelichting:
Onaangekondigde testjes 'Oplossingen maken'
Theorie HO's en werkcolleges met oefeningen.
Lab: roulementsysteem 'instrumentele analyse II
- de studenten werken per 2.
Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
OC 1-4 worden zowel voor praktijk als voor INT als een geheel beschouwd.
Evaluatie van de praktijksessies: aanwezigheid: de labosessies zijn verplicht : elke afwezigheid moet gewettigd worden
onwettig afwezig leidt tot minder dan 10/20 voor onderdeel A A: de prestaties geleverd tijdens de praktijkuren en dit op basis van houding , werk en inzicht / 10 verslagen / 10
B:INT4-2: schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen; zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen en casusvragen / 40
C: Onaangekondige testjes 'Oplossingen maken' /10
D. ?nieuw 0809 : mondeling examen OC 1-5 (wordt nog besproken)
De punten verworven op de verschillende onderdelen worden samengeteld en worden herleid naar 20
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
enkel B kan hernomen worden : INT4-2 schriftelijk examen / 40 en D?
de verworven punten van A en C 1° examenperiode blijven behouden de punten verworven op de verschillende onderdelen worden samengeteld en herleid naar 20
|