ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Automaten in de klinische biochemie
  

Component behoort tot O.O.: Instrumentele analyse II
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 20082
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 15
Totaal aantal contacturen: 11
Totaal studietijd: 23,4
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Vanhentenrijk Chris


 

KORTE OMSCHRIJVING

In “Automaten in de klinische biochemie” wordt een overzicht gegeven van het grote gamma van analyses die ingezet worden voor de klinische chemie. De analyses op serumstalen zijn vaak gebaseerd op fotometrie en/of ionselectieve metingen.  Er wordt gestreefd naar voldoende inzicht in het principe van de analysemethoden en van de inwendige opbouw van de apparaten.

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

      1.  Hij/zij krijgt een een vrij goed overzicht van de analysers die in de klinische laboratoria  gebruikt  worden.
      2.  Bij het uitvoeren van deze opdracht leert hij/zij   

           •  de bespreking van  typevoorbeelden . 

           •  een blokschema van een klin. analyser te lezen en  begrijpen.    

           •   het verband te leggen tussen de gemeten parameter en het te onderzoeken staal.                                                                       

           •   de mogelijkheden en de beperkingen van elke techniek.                    


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

      Chemie, Instrumentele analyse I


      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      Andere begincompetenties

      LEERINHOUDEN

      "Een patiënt B heeft een hartinfarct met een cardiogene shock. Zijn de leverfuncties gestoord?" …      

      Zo komen er per dag tal van aanvragen binnen: voor verschillende patiënten, verschillende parameters.Dankzij de automatisatie in het labo , is de laborant in staat om, binnen een bepaalde tijd ,voor elke patiënt z’n verschillende parameters te bepalen. 
      In  dit theoretisch gedeelte wordt er een overzicht gegeven  van het grote gamma van  analysers die ingezet worden voor de klinische chemie. De analyses op oa serumstalen zijn vaak gebaseerd op fotometrie en / of ionselectieve metingen.


      STUDIEMATERIAAL

      w         cursus Automaten in de klinische biochemie van Reyniers Kathy

      w         Bb platform 2BL P4 OO2

      w         Tietz textbook of clinical chemistry  ISBN 0-7216-5610-2 als naslagwerk

      w         Klinisch-chemisch laboratorium onderzoek van Dr. H.J.H. Kreutzer 


      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      10

       lesuren

        37,04

      practicum en oefeningen:

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      16

       klokuren

        59,26

      Verdere toelichting:

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      INT4-2:  schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen; zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen en casusvragen;                                                                 / 15
      tijd voor examinering
      uren
      1

      %
       
       03,70

      Tweede examenperiode
      NT4-2:  schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen; zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen en casusvragen                                                                 / 15