2 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 2FBT - Onderdelen - Structuurbepaling |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Instrumentele analyse van geneesmiddelen |
Afstudeerrichting: |
BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie |
Code: |
20154 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
19 |
Totaal aantal contacturen: |
11 |
Totaal studietijd: |
29,64 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gutschoven Inge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De verschillende spectroscopische technieken die gebruikt worden in de determinatie, analyse en de zuiverheidscontrole van een (on)-bekende stof komen aan bod in het deel ‘Structuurbepaling’. Meer bepaald: Infrarood spectroscopie, 1H-NMR-spectroscopie, massaspectroscopie, UV-spectroscopie
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
- BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
- BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
- BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan na deze lessenreeks: 1. op een correcte wijze ,uitgaande van een gegeven IR-spectrum, de aanwezige functionele groepen bepalen. 2. de factoren die een invloed hebben op de ligging & intensiteit van het golfgetal waargenomen in een IR-spectrum opsommen. 3. uitgaande van een UV-spectrum een groot geconjugeerd systeem, een carbonylgroep, een benzeenkern herkennen. 4. de invloed van delocalistie op het waargenomen UV-spectrum verklaren. 5. de opsplitsingspatronen zichtbaar in een 1H-NMR spectrum verklaren 6. de verschillende parameters die de ligging van de d-waarde (van een 1H-kern) beïnvloeden op een correcte wijze toepassen op een gegeven organische molecule 7. het principe/werking van massaspectrometrie en NMR weergeven 8. het massaspectrum verklaren aan de hand fragmentatiepatronen een definite geven van de veel gebruikte spectroscopische termen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Chemie; Bio-organische chemie; Instrumentele analyse I; Het chemisch evenwicht
|
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Inleiding in de spectroscopische analyse van moleculen:
a) Infrarood spectroscopie (IR) b) Ultraviolet spectroscopie (OV) c) 1H-NMR-spectroscopie d) Massaspectroscopie e) Eenvoudige oefeningen
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
1.Cursus “Spectroscopie en toepassingen op organische moleculen” – auteur: Inge Gutschoven - Plantijn Hogeschool 2008 2. Handboek Mc J. Murry-Organic chemistry-6the edition- ISBN 0-534-42005-2 chapter 12, chapter 13, chapter 14 vanaf 14.8, , 15.10, 17.12, 18.11, 19.16, 20.10,21.10, 24.10, |
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
32,26
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
20
|
klokuren
|
64,52
|
Verdere toelichting:
Een deel van de oefeningen dient zelfstandig thuis gemaakt te worden
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
Integratieve toets 6-2
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
Integratieve toets 6-2
|
|
| |
|