ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 2FBT - Onderdelen - Project: Prenataal onderzoek
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 20152
Academiejaar: 2008-2009
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: P:5
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 38
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Pittois Karen


 

KORTE OMSCHRIJVING
Het aansluitend project in deze periode handelt over “Prenatale diagnostiek”. Aan de hand van dit onderwerp zullen de studenten ook vertrouwd geraken met de technologie van immunodetectie.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
  • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
  • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
  • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
Beroepsspecifieke competenties
  • BL311 Hij/zij kan analyses uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

1.        Hij/zij leert vakoverschrijdend te denken.De domeinen klin. biochemie, instrumentele analyse en statistiek komen hier aan bod.

2.        Hij/zij heeft via literatuurstudie, labowerk en de reeds aangereikte leerstof  inzicht in het prenatale onderzoek.

3.        Hij/zij kent de basisprincipes van immunodetectie

4.        Hij/zij is in staat een opgegeven ELISA bepaling volledig correct  uit te voeren en de resultaten te interpreteren.

5.        Hij/zij is in staat een ELISA tot op zekere hoogte te optimaliseren. Hierbij is hij/zij in staat basisstatistische bewerkingen uit te voeren.

6.        Hij/zij is in staat de commerciële kits te hanteren.

      7.   Hij/zij kan een totaalprofiel van de patiënt maken.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Geslaagd op alle onderdelen van het eerste jaar


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Deelname van alle OO van P4 en P5 


Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

Opdracht 1: De studenten wordt gevraagd om via een zelfstudiepakket op computer theoretisch het principe van ELISA te begrijpen. Deze opdracht wordt afgesloten met enkele theoretische vragen.

Opdracht 2: De VUP's leren de studenten de practische uitvoering van een ELISA aan. Hiervan wordt een schriftelijk verslag van gemaakt.

Opdracht3: De studenten zoeken op welke parameters worden bepaald via immunodetectie bij een prenataal onderzoek. Ze bespreken hierbij ook de klinische betekenis van elke parameter en de wijze waarop hij bepaald wordt. Aansluitend worden in een aantal patiëntenstalen deze parameters bepaald met commerciële kits. De studenten wordt gevraagd deze waardes te interpreteren. Hierbij wordt aandacht besteed aan een aantal ethische aspecten. Hier wordt  een ppt presentatie van gegeven.

      Opdracht 4: De studenten optimaliseren een experimeteel ELISA-protocol. Elke projectgroep zal één stap in het protocol van een experimentele ELISA optimaliseren. Er zal gezocht worden naar een optimale 1ste antilichaamverdunning, 2de antilichaamverdunning, naar een minimaal aantal wasstappen etc... De data uit de verschillende bepalingen worden statistisch geëvalueerd om zo tot een optimaal protocol te komen. Hiervan wordt een wetenschappelijk verslag gemaakt. De bevindingen worden via ppt aan de hele klas meegedeeld.

STUDIEMATERIAAL

Projecthandleiding met  de uitgewerkte opdrachten en hun achtergrond.

Blackboardcursus met  externe links, elekt ronische versie van de projecthandleiding, praktische organisatie van labosessies en presentaties, uitwisseling van informatie waaronder verslagen van practica,vergaderingen en resultaten van de zoekopdrachten.

Patiiëntenstalen

Commerciële kits + handleidingen hierbij

internetsearch en bib-bezoek

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

4

 lesuren

  05,00

practicum en oefeningen:

12

 lesuren

  15,00

vormen van groepsleren:

20

 lesuren

  25,00

studietijd buiten contacturen:

42

 klokuren

  52,50

Verdere toelichting:

 


EVALUATIE

Eerste examenperiode

A: groepswerk                                                                            groepsproces:projectmap,tutoren,reflectievergadering              25 %     

groepsprodukt:evaluatie door VUP's van P5                            25 %

B: individuele bijdrage:evaluatie adhv peerassesment               25 %

      C: schriftelijk examen op de laatste dag vd projectweek            25%

In geval van afwezigheid tijdens de projectactiviteiten en projectvoorstelling kan de stuurgroep BL beslissen tot het opleggen van een vervangopdracht in de 2de zittijd.


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,50

Tweede examenperiode

enkel C kan hernomen worden : schriftelijk  examen                   25%

de verworven punten van A en B  1° examenperiode blijven behouden ( 75%)

      de punten verworven op de verschillende onderdelen  worden  samengeteld