ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 2FBT - Onderdelen - Biomoleculen
  

Component behoort tot O.O.: Biochemie
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 20147
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 41
Totaal aantal contacturen: 21
Totaal studietijd: 74,62
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Caethoven Goele


 

KORTE OMSCHRIJVING
Organische verbindingen nemen een belangrijke rol in in ons leven.  De cursus Bio-organische chemie geeft een overzicht van de belangrijkste bio-moleculen.  De eigenschappen van deze bio-moleculen zijn niet los te koppelen van hun chemische samenstelling en hun bijhorende reacties.
Het is dus noodzakelijk om kennis te hebben over de onderliggende “bio”-organische chemie.
Deze cursus vormt een basis voor de cursus “humane biochemie”.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    Na deze lessenreeks kent de student de structuur, eigenschappen en chemische reacties van de belangrijkste (bio)-moleculen:
    • Heterocyclische en aromatische verbindingen
    • Koolhydraten
    • Lipiden
    • Nucleotiden en Nucleinezuren

    Door deelname aan het dicussieforum werkt de student aan de ontwikkeling van volgende competenties: 

    • ontwikkeling van denk- en redeneervaardigheid;
    • beheer van leerproces: in staat zijn relevante (informatie)-bronnen te verzamelen en te verwerken, begrijpend lezen, kernzaken onderkennen en relevante conclusies trekken

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Geslaagd zijn voor opleidingsonderdeel  Chemie, De cel, Bio-organische chemie, Instrumentele analyse I, Eiwitten


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    geen
    Andere begincompetenties

    geen


    LEERINHOUDEN

    Koolhydraten
    -     Indeling en nomenclatuur van de koolhydraten
    -     Hayworth projectie en Fisher projectie
    -     mono en disachariden
    -     stereochemie van sacchariden
    -     Aldosen
    -     Ketosen
    -     Desoxysuikers
    -     Aminosuikers
    -     Glycosiden
    -     glycosilaminen
    Cyclische structuur van monosachariden
    -     pyraan
    -     furaan
    -     glucofuranose
    -     glucopyranose
    -     anomeren
    Eigenschappen van monosacchariden
    -     mutarotatie
    -     reductie en oxidatie van suikers
    -     isomerisatie
    Disacchariden:
    -     soorten bindingen
    -     maltose
    -     cellobiose
    -     lactose
    -     saccharose
    -     disacchariden met aminosuikers
    Polysacchariden:
    -     cellulose
    -     zetmeel (amylase, amylopectine)
    -     inuline en levan
    -     hyaluronzuur
    -     pectine
    -     glycogeen
    -     heparine
    -     pectinezuur
    -     agar

    Lipiden
    Structuurelementen:
    -     cis-trans
    -     verzadigde en onverzadigde verbindingen
    -     meervoudig onverzadigde verbindingen, geconjugeerde bindingen
    -     hydrofoob/hydrofiel gedeelte
    Structuur belangrijkste elementen:
    -     wassen
    -     vetten
    -     oliën
    -     glyceriden
    -     fosfolipiden
    -     sfingolipiden
    -     sulfolipiden
    -     aminolipiden
    -     glycolipiden
    -     Prostaglandines
    -     Terpenen, terpenoiden, cartenoiden
    -     Sterioden
    -     Stereochemie: cis en transbindingen in cyclische structuren en   steroïden
    -     Biomembranen
    -     Lipoproteïne (chylomicronen, HDL, LDL)
    Belangrijkste reacties van lipiden:
    -     oxidatie van oliën en vetten
    -     hydrolyse
    -     kengetallen van oliën en vetten: joodadditiegetal, zuurgetal,verzepingsgetal en estergetal.

      Heterocyclische en aromatische verbindingen
    -     aromaticiteit
    -     structuur en voorkomen van enkele belangrijke aromatische moleculen (benzeen, fenyl, fenolen, anilinen)
    -     Congeneren (PCB’s, Dioxines)
    -     structuur en voorkomen van enkele belangrijke heterocyclische    moleculen (pyrool, furaan, thiofeen, imidazool, pyridine, pyrimidine, purinebasen en pyrimidinebasen)
    -     profirinesysteem, heem

          Nucleotiden en nucleïnezuren
          -     Nucleosiden
          -     Nucleotiden
          -     Nucleïnezuren
          -     DNA (Primaire structuur, Secundaire structuur, H-bruggen)
          -     RNA
          -     Fosfaatesters (structuur, hydrolyse)
          -     NADH, NADPH 
          -     ATP, DMP, AMP, camp
          -     Basisreacties van ATP en NADH/NADPH

    STUDIEMATERIAAL

    Noodzakelijk studiemateriaal:

    • cursus P. Vandevelde ‘Bio-organische chemie’
    • Blackboard voor presentaties, extra oefeningen, externe links, mindmaps, discussiefora, FAQ
    • Molecuulmodellen

    Aanbevolen studiemateriaal:

    • ‘Inleiding in de bio-organische chemie’, Engbersen, J.F.J, De Groot, AE., Wageningen pers, 1995, ISBN-10 90-74134-21-1
    • 'Organic Chemistry', Mc Murry, J., Brooks/Cole-Thomson Learning, 2004, ISBN 0-534-42005-2
    • ‘Sesam Atlas van de biochemie’, Koolman, J., Röhm, K.-H., SESAM, 2004, ISBN 90-5574-443-3
    • ‘Biochemistry’, Garrett, R.,H., Grisham, C. M., Brooks/Cole-Thomsom Learning, 2005, ISBN 0-534-41020-0
    • voor lipiden: http://www.lipidlibrary.co.uk/
    • Mindmaps

    Literatuur voorhanden in bib


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    20

     lesuren

      26,32

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    55

     klokuren

      72,37

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    INT 4-3:
    Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.  De student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van de structuur, eigenschappen en chemische reacties van de belangrijkste bio-moleculen en in staat is om relevante chemische informatie te verwerken.

    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     01,32

    Tweede examenperiode
    INT 4-3
    Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.  De student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van de structuur, eigenschappen en chemische reacties van de belangrijkste bio-moleculen en in staat is om relevante chemische informatie te verwerken.