ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 2FBT - Onderdelen - Genexpressie en -regulatie
  

Component behoort tot O.O.: Moleculaire genetica
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 20056
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 24
Totaal aantal contacturen: 17
Totaal studietijd: 43,68
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Pittois Karen


 

KORTE OMSCHRIJVING
In de lessenreeks “Genexpressie en –regulatie”wordt bekeken hoe de genen alle processen in de cel controleren. De weg van gen naar eiwit komt hier aan bod. De genetische code wordt gekraakt en de eiwitsynthese wordt uitgelegd. Hoewel de erfelijke informatie in alle cellen van een organisme hetzelfde is, verschillen de cellen toch sterk in vorm en biologische functie (vb. hersencel en bloedcel). Blijkbaar komen niet alle genen in elke cel tot expressie. Ook dit aspect van genexpressie wordt hier behandeld.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
  • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student ervaart dat de weg van gen naar eiwit lang en bochtig is.
    • Hij/zij ziet in dat de genetische code alles stuurt en werkt in het centrale dogma van de gentechnologie (Dogma van Crick).
    • Hij/zij moet inzien dat fouten in het erfelijk materiaal verantwoordelijk zijn voor tal van ziektebeelden.
    • De student dient te beseffen dat ondanks alle genen in elke cel aanwezig zijn, er een selectieve expressie is in functie van het celtype.
    • De student moet zich stilaan bewust worden van het feit dat er naast de genetica  tal van epigenetische fenomenen spelen bij cel- en genfunctie.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    De cel

    Eiwitten

     


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Opleidingsjaar 1

    Opleidingsonderdelen uit P4


    Andere begincompetenties
  • De belangrijkste moleculen uit de bio-organische chemie en de opbouw van de cel moeten gekend zijn.
  • De student bezit voldoende kennis rond eiwitten en hun opbouw met de verschillende structuurniveau's (primair, secundair, tertiair, kwaternair en de verdere associaties).
  • De opbouw van het menselijk erfelijk materiaal is grondig gekend en dit moet parate kennis vormen.

  • LEERINHOUDEN
    • Het menselijk erfelijk materiaal
    • De genetische code
    • Het dogma van Crick
    • De weg van gen naar eiwit
    • Bacterie- en virusgenetica surplus
    • Wijzigingen in erfelijk materiaal
    • Regulatie van genexpressie
    • Epigenetica

    STUDIEMATERIAAL

    Cursus "PCR- Exponentiële amplificatie van erfelijk materiaal" Harry Robberecht. Kluwer Editorial 1999. ISBN 90 6716880 7

    Powerpoint slides Auteur: Karen Pittois

     


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    16

     lesuren

      34,04

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    30

     klokuren

      63,83

    Verdere toelichting:

    hoorcolleges


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

     

    • maakt deel uit van INT5-1

    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     02,13

    Tweede examenperiode

     

    • maakt deel uit van INT5-1