ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Project: aseptisch werken
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 10172
Academiejaar: 2008-2009
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: P:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 39
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Caethoven Goele
Santens Roald


 

KORTE OMSCHRIJVING
Na dit project ken je alle mogelijke contaminaties bij het uitvoeren van microbiologische experimenten. 
Je kan de risico’s op contaminatie bij een handeling inschatten. 
Je kent de effectiviteit van verschillende aseptische methodes.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
  • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
  • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
  • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    1. Tijdens de uitvoering van dit project werkt de student aan volgende competenties
      • ontwikkelen van denk- en redeneervaardigheid
      • verwerven en verwerken van informatie
      • kritische reflectie en projectmatig werken
      • uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
      • ontwikkelen van creativiteit
      • communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen
      • werken in team
    2. De student leert aseptisch werken in een microbiologisch laboratorium.
    3. De student leert microbiologische basistechnieken uitvoeren
    4. De student leert risico’s op contaminatie inschatten
    5. De student leert een eenvoudig experiment opstellen en uitvoeren.
    6. De student leert eenvoudige experimentele data interpreteren en rapporteren

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Microbiologische basisbegrippen en handelingen


    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN
    Een laborant voert een microbiologisch experiment uit : hij vertrekt van een vloeibare mengcultuur en wil van twee species een reincultuur maken.  Zich bewust van alle mogelijke contaminaties voert hij het experiment zorgvuldig uit met betrekking tot aseptisch werken.
    Stel je in de plaats van de laborant en bepaal alle kritische stappen en handelingen in dit experiment met betrekking tot aseptisch werken.  Door opzoekwerk bepaal je het risico op contaminatie voor elke handeling.  Via experimenten ga je de effectiviteit van verschillende aseptische technieken na.  De resultaten van het project worden verwerkt tot een tekst en een presentatie die op het einde van het project wordt voorgesteld.

    STUDIEMATERIAAL
    Cursustekst Basishandelingen & begrippen uit de microbiologie (2008), Partoens, P., Winnen, P., Santens, R.
    Zelfstudiecursus microbiologie
    http://dwp.fcroc.nl/microbiologie/
    http://w3.whosea.org/microbio/ch3f.htm
    Handleidingen van de fabrikant/leverancier

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    1

     lesuren

      01,25

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    36

     lesuren

      45,00

    studietijd buiten contacturen:

    41

     klokuren

      51,25

    Verdere toelichting:
    Zelfstandig werk in groepjes van ca. 8 studenten.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • evaluatie van het 'groepsproces' door de tutor(25% van de punten)
    • evaluatie van het 'groepsproduct' door de VUP's(25% van de punten)
    • ervalutatie van de individuele bijdrage door middel van peer-assessment (25% van de punten)
    • evaluatie van de tijdens de projectweken veworven cognitieve vaardigheden: projecttoets (25% van de punten)

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,50

    Tweede examenperiode

    Enkel de projecttoets kan in tweede zittijd hernomen worden.

    In geval van afwezigheid tijdens de projectactiviteiten en projectvoorstelling kan de stuurgroep BL beslissen tot het opleggen van een vervangopdracht in de 2de zittijd.